Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes heller ikke det er Microsoft's ansvar å lage drivere for all mulig hardware.

Men hvis hardware-produsenten ikke lenger finnes eller ikke er interessert i å lage nye drivere for gammel hardware, da er det litt kjipt at Microsoft skal "tvinge" eller "lure" folk til å oppgradere til Windows 10 ...

 

Det er helt klart IKKE Microsoft sitt ansvar å lage hardware drivere til noe annet enn om de har noen egne produkter. Det er alltid hardware produsentene sin oppgave. Og Microsoft kan ikke sjekke hver av de milliardene av kombinasjoner som finnes til en hver tid. Ingen tvinger heller noen over til Windows 10. Ja den oppdateringstabben var litt dum, men skal være rettet opp nå.

Så har man problemer med hardware, skyld på hardware produsenten og ikke Microsoft.

Det er jo slik nye pcer og hardware blir solgt, at det ikke lages drivere til det gamle. Eller at ting bare går tregt.

 

Min erfaring og alle jeg kjenner \ kunder som har valgt å oppdatere har ikke hatt noen problemer i særlig grad, meg inkludert. Noen små ting her og der. Men slik har det alltid vært med en hver oppgradering til nye Windows versjoner.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med at Win10 ikke gjenkjenner skjermen ved oppstart.  Er nødt til å logge meg inn i blinde, deretter famle meg frem til Win+P før det kommer bildet. Deretter går det to minutter, så skjer det igjen. Samme lekse.  Noen som har vært borti lignende og kjenner til fix?

 

 

post-47230-0-93913000-1449079293_thumb.png

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

 

Men det er litt rart at et par ganger i senere tid har Windows startet av seg selv og begynt å installere W10, jeg har stoppet den, for det passer ikke enda.

 

Windows 10 har blitt lagt inn i Windows Update som en "optional update", men den er "krysset av" som "selected", og dersom du har satt opp din Windows 7 til å automatisk installere oppdateringer, så blir oppgraderingen til Windows 10 satt i gang.

 

Jeg har aldri latt Windows 7 få lov til dette på mine maskiner, så jeg har kunnet fjerne krysset og forhindre at oppgraderingen starter. (Hovedmaskinen min kjører fortsatt Windows 7, og det skal den få gjøre en stund til. Men jeg har oppgradert andre PC'er og ennå ikke opplevd annet enn småproblemer; der typisk en reinstallasjon av et program fikset problemet.)

 

Takk skal du ha, der er forklaringen ja - jeg vil gjerne at det fortsatt skal stå på automatisk oppdatering, men hvordan kan jeg forhindre da, at denne tar seg til rette og oppdaterer? Og hva vil egentlig skje om den gjør det? Hva risikerer jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med at Win10 ikke gjenkjenner skjermen ved oppstart.  Er nødt til å logge meg inn i blinde, deretter famle meg frem til Win+P før det kommer bildet. Deretter går det to minutter, så skjer det igjen. Samme lekse.  Noen som har vært borti lignende og kjenner til fix?

 

 

attachicon.gifsetup.PNG

 

Sukk , Nvidia og W10...

Har du problemer inne i bios? Slår skjermen seg av under lasting av Windows 10 eller kun når du går over til å logge på?

Hvis sistenevnte så kvitt deg med driveren og prøv med en annen.

Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha, der er forklaringen ja - jeg vil gjerne at det fortsatt skal stå på automatisk oppdatering, men hvordan kan jeg forhindre da, at denne tar seg til rette og oppdaterer? Og hva vil egentlig skje om den gjør det? Hva risikerer jeg?

 

Hvis du velger å beholde automatisk oppdatering, så vil nok oppgraderingsprogrammet alltid starte, men det er fortsatt avhengig av at du aktivt klikker på "Install" for at selve oppgraderingsprosessen skal starte.

 

Ved å la Windows 7 automatisk sjekke om det er nye oppdateringer, men la det være opp til deg når de skal installeres, så får du mer kontroll og kan unngå å laste ned oppgraderingsprogrammet.

 

Til neste år vil vel oppgraderingen til Windows 10 komme som en Recommended Update (- nå er den Optional -), men ellers blir det vel mye på samme måten.

 

Hvis du ved et uhell skulle komme til å klikke "Install" slik at oppgraderingsprosessen blir satt i gang, så er ikke alt håp ute. Etter at oppgraderingen er ferdig, kan du gå inn i et kontrollpanel og velge at du vil gå tilbake til den forrige versjonen av Windows. (Du har vel 30 dager å angre deg på.) Men dette krever jo at alt fungerer feilfritt. Hvis PC'en ikke starter etter oppgraderingen eller nedgraderingen, så kan det jo være spesielt deilig å ha en backup å søke trøst hos.

Lenke til kommentar

 

Så har man problemer med hardware, skyld på hardware produsenten og ikke Microsoft.

Det er jo slik nye pcer og hardware blir solgt, at det ikke lages drivere til det gamle.

 

 

Men det er brukerne som blir sittende mellom barken og veden; mellom hardware-produsenten som ikke kan/vil oppdatere drivere for Windows 10, og Microsoft som tvinger/presser/lurer deg til å oppgradere til Windows 10.

 

Fram til nå har man kunnet velge å beholde en gammel PC med en gammel Windows-versjon så lenge man vil. Selv når Microsoft har stoppet all support, har man fortsatt stått fritt til å bruke den 'på eget ansvar'. Dette går de bort fra nå.

 

Men det er kanskje 'lys i enden av tunnelen' for de som føler dette presset som utidig: Etter 29. juli 2016, dvs. 1 år etter at Windows 10 ble lansert, vil det (kanskje) ikke lenger være gratis å oppgradere til Windows 10, og da blir vel Microsoft nødt til å stoppe 'kampanjen' sin. Jeg skriver 'kanskje', for det kan selvsagt hende at Microsoft utvider gratis-perioden for oppgradering.

 

De har sagt at det skal være gratis i et år f.o.m. 29/7-2015; det forhindrer dem ikke i å forkynne at det skal være gratis i et år til, eller lenger. Vi får se.

Lenke til kommentar

 

 

Så har man problemer med hardware, skyld på hardware produsenten og ikke Microsoft.

Det er jo slik nye pcer og hardware blir solgt, at det ikke lages drivere til det gamle.

 

 

Fram til nå har man kunnet velge å beholde en gammel PC med en gammel Windows-versjon så lenge man vil. Selv når Microsoft har stoppet all support, har man fortsatt stått fritt til å bruke den 'på eget ansvar'. Dette går de bort fra nå.

 

Men det er kanskje 'lys i enden av tunnelen' for de som føler dette presset som utidig: Etter 29. juli 2016, dvs. 1 år etter at Windows 10 ble lansert, vil det (kanskje) ikke lenger være gratis å oppgradere til Windows 10, og da blir vel Microsoft nødt til å stoppe 'kampanjen' sin. Jeg skriver 'kanskje', for det kan selvsagt hende at Microsoft utvider gratis-perioden for oppgradering.

 

De har sagt at det skal være gratis i et år f.o.m. 29/7-2015; det forhindrer dem ikke i å forkynne at det skal være gratis i et år til, eller lenger. Vi får se.

 

 

 

 

Men det er brukerne som blir sittende mellom barken og veden; mellom hardware-produsenten som ikke kan/vil oppdatere drivere for Windows 10, og Microsoft som tvinger/presser/lurer deg til å oppgradere til Windows 10.

 

Om man går tilbake å ser på postene mine de siste årene vil du finne at jeg spådde dette her. Uansett hvor billig Windows er, som nå, den kan ikke bli billigere, den er gratis, vil folk klage. Nå er vi der at Microsoft tvinger/presser/lurer folk til å oppgradere.

Jeg har flere Windows 7/8.1 pcer her hjemme, to av dem bruker jeg som MediaCenter pcer i stuen og på soverommet, samt jeg har en bærbar med Win8.1. Ingen av disse pcene har blitt tvunget/presset eller lurt til å bli oppgradert til Windows 10.

Jeg valgte å oppgradere hovedbærbare min, utover det har det vært null stress med Win7/8.1 pcene.

 

Så hvor tar du det fra?

 

Microsoft har i en årrekke fått kritikk for at de er så dyre. Med Win 8.x ble prisen senket veldig (249, mindre om du hadde rabatt koder). Igjen haglet kritikken. Så velger de å TILBY alle en GRATIS versjon med Win10, men selvsagt så hagler kritikken da også.

 

Det beviser det jeg har skrevet ved tidligere lanseringer, folk blir ikke fornøyd med Microsoft uansett. Om neste gang de betaler folk for å oppgradere, så vil kritikken hagle for det.

 

Men de tvinger ingen, de presser ingen og de lurer ingen. Alt står i betingelsene du bør lese før du oppgradere (men som ingen gidder). Har du en gammel pc eller bare ikke vil over på Windows 10, så dropp det. Skjer ikke noe ille. Men gamle Windows versjoner har en dato for når oppdateringer slutter å komme (slik har det vært siden Win 3.1), så til slutt får du ingen oppdateringer.

Men har du drevet med data de siste 20+ årene så vet du slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk dualboot win7 og win10 når jeg oppgraderte. Vet ikke helt hvorfor :) får velge mellom 7 og 10 før login skjermen. Det er over 30 dager siden.

Hvilke oppgraderingsmetode brukte du?

Gjennom Windows Update, eller med DVD/USB key ?

 

 

Ikke windows update, brukte Media creation tool gjennom Windows 7. Den windows update-greia ville ikke virke.

 

Har ikke hatt et eneste problem med Win10 så langt etter over en måned. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Myhken:

Når man etter å ha valgt å akseptere å reservere en win10 oppgraderingslisens gratis og oppgraderingen har blitt lastet ned (noen uker senere i bakgrunnen) får man etterhvert popups med valget "installer nå" eller "installer senere"

Når folk da har trykket senere for å slippe denne stadige pop-up'en (fremfor å trykke på krysset oppe i hjørnet) får man plutselig uten noe informasjon  i forkant at man blir låst til å måtte oppgradere innen 72 timer. Dette vinduet kan selvsagt ikke lukkes med et kryss. Så er det nok en del som føler seg lurt eller ført bak lyset.

 

De aller fleste vettuge leverandører hadde gitt brukeren en advarsel først om at det da må skje innen 72 timer før du gjør dette endelige valget med den villedende teksten "senere". Det er helt klart at Microsoft driver med utspekulert bondefangeri her.

 

Vi snakker altså om at man får valgene 1. reservere en oppgraderings lisens (som mange gjorde i august) og 2. installere senere fremfor nå med en gang. Ingen av disse antyder at dette er noe du må gjøre innen kun 72 timer om du så samtykker. Hadde det vært et annet produkt ville man kalt slik oppførsel for skadevare. At det er gratis har veldig lite å si når det for brukeren kan ha store konsekvenser.  De som valgte å reservere lisens i juli/august kan ha fått informasjon senere som gjør at de ønsker å vente til første eller andre større patch ol.

 

"De fleste som har jobbet med data i 20+ år vet dette"  ;)

 

EDIT:

Microsoft is sorry it forced that Windows 10 update down your throat
http://bgr.com/2015/10/16/forced-windows-10-update/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så hvor tar du det fra?

Jeg tar det fra Windows Update.

Der har "Upgrade to Windows 10" stått som Optional update i flere uker. Det i seg selv er OK, men Microsoft har tatt seg til rette og "krysset av" for nedlasting/installasjon av denne updaten. Det er IKKE OK.

 

Jeg blir varslet om tilgjengelige updates, så jeg kan gå gjennom listen for Recommended og Optional updates og fjerne ting jeg ikke vil ha, så jeg har ennå ikke lastet ned denne, men folk som har - etter anbefaling fra Microsoft - valgt å laste ned og installere oppdateringer automatisk, de vil oppleve at programmet for oppgradering til Windows 10 blir startet, og der blir de konfrontert med et vindu som de kanskje ikke en gang forstår meningen med, eller de innser ikke rekkevidden av å klikke på en av knappene.

 

Men har du drevet med data de siste 20+ årene så vet du slikt.

Microsoft kan ikke forvente at det store flertallet av brukere tilhører denne særgruppen ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke windows update, brukte Media creation tool gjennom Windows 7. Den windows update-greia ville ikke virke.

 

 

Lagde du en USB key som du bootet fra, eller startet du oppgraderingen mens du kjørte Windows 7?

Du må jo på et eller annet tidspunkt ha fortalt installasjonsprogrammet hvor (=på hvilken disk) du ønsket å installere Windows 10, slik at du endte opp med både Win 7 og Win 10 installasjoner.

(Eller kanskje du har oppdaget en ny feature?)

Lenke til kommentar

Men det er kanskje 'lys i enden av tunnelen' for de som føler dette presset som utidig: Etter 29. juli 2016, dvs. 1 år etter at Windows 10 ble lansert, vil det (kanskje) ikke lenger være gratis å oppgradere til Windows 10, og da blir vel Microsoft nødt til å stoppe 'kampanjen' sin. Je

Nå er det kanskje som å tro på julenissen, men man kan jo håpe på at innen den tid så har Windows 10 stabilisert seg såpass at det blir like brukbart som Vista med Service Pack 2.

 

Windows 10 har bydd på problemer for så å si alle jeg kjenner, og de fleste er på splitter nye til maks et par år gamle maskiner.

 

Hos meg så har jeg spesielt slitt med permanente frys uten noen form for loggføring i Event loggeren (må dra svenskeknappen).

Først så slutter touchpad å fungere, så sier usb-tilbehøret takk for seg, men jeg kan fortsatt navigere på skjermen med tastatur, når jeg kommer til task mangeren så er det game over.

 

Ellers så introduserte "fall update'n" en irriterende feil i låseskjermen på min maskin, nå slår den seg nå på mens pcen blir brukt.

Jeg fikk også tilbakestilt en del innstillinger og Windows klarte å reinstallere en Intel driver som gir meg blåskjerm ved reboot, tidligere brukte jeg Microsofts generiske som var problemfri.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Etter litt googling av quiet hours ser det ut til at det er flere som får dette påslått automatisk, og at innstillingene for dette har blitt borte i de senere buildene. Er jo mildt sagt et ikke-problem, men det fikk meg til å lure på hva det var...

 

Har også googlet litt og kommet til at vi får denne justere funksjonen via Cortana (når den kommer på norsk).

 

http://www.windowsphone.com/nb-no/how-to/wp8/cortana/quiet-hours-and-cortana

 

http://www.windowscentral.com/how-set-quiet-hours-and-inner-circles-windows-phone-81

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...