nebrewfoz Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Høres bra ut. Vil den fortsatt være aktivert uten key da? Har forresten windows 10 levert på maskinen Hvis du allerede har Windows 10 på PC'en, så blir det i hvert fall ikke snakk om noen oppgradering .. Jeg regner med at Windows 10 er aktivert ; sjekk det ved å gå til: Settings, Update & Recovery, Activation. Hvis det er i orden, skulle du nå kunne reinstallere eksakt samme versjon av Windows 10 som du allerede har på PC'en. (Men jeg har ikke prøvd dette selv...) edit: Og du skal ikke behøve å skrive inn noen produktnøkkel. Hopp over når installasjonsprogrammet spør om det. Hva ønsker du å oppnå med dette? Regn med at ikke alle drivere nødvendigvis blir riktig installert og at du vil måtte laste disse ned fra Dell og installere dem selv. Er det uønskede programmer du vil bli kvitt? Min erfaring er at disse faktisk lar seg avinstallere ganske greit, og det går raskere enn å reinstallere Windows. (Men det er nå bare min erfaring.) Windows 10 lar deg nå "Reset this PC" til fabrikkinnstillinger, men for en Dell så betyr vel det at den blir slik den var da du fikk den, og det er tydeligvis ikke noe du vil ha. Endret 26. november 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Netbit Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Stemmer, det er det jeg er ute etter. Vil fjerne alle programmer og sertifikater som de har slengt på. + kjøre engelsk utgave hvis mulig. Driverne kan jeg laste ned fra Dell det går greit. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Hvis du har norsk Win 10 Home 64-bit, så skal du fint kunne installere engelsk Win 10 Home 64-bit eller 32-bit. MEN: det er en ting jeg lurer på: en pre-installert utgave av Windows 10 på en PC er vel gjerne en OEM-versjon, mens den du kan laste ned i ISO-format er vel en Retail-versjon. Jeg vet ikke om det er rett frem å installere en Retail-versjon på en PC som har en aktivert OEM-versjon fra før. Vil Windows 10 Retail bli aktivert på PC'en da? Hvis jeg var deg, så ville jeg i hvert fall sørget for å ha en mulighet til å reinstallere det opprinnelige OS'et (fra recovery-partisjon eller fra USB media) dersom noe skulle skjære seg med aktiveringen. edit: Dette er en litt ny problemstilling, for hittil har de fleste installert Windows 10 på PC'er som kjørte OEM-versjoner av Windows 7 eller 8; dvs. de har utført en oppgradering. I ditt tilfelle blir det mer som å erstatte en versjon av Windows 10 med en annen. Sikker på at det ikke er enklere å avinstallere programmer og fjerne sertifikater enn å dille med Windows, da? Endret 26. november 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Tipper man kan bruke ei.cfg på Windows 10 også.. jeg har tidligere brukt retail image av Windows 8, til å aktivere med OEM key fra bios. Da la jeg til ei.cfg, og skrev det om til OEM istedet for retail i den fila. 1 Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Jeg har ingen erfaring selv og finner lite om det, men jeg antar at hvis du får tak i ISO og clean installerer Windows 10 via minnepenn på en OEM maskin, så skal den automatisk finne produktnøkkelen under installasjonen. Hvis ikke, så hopper du bare over disse stegene (skal visst være to ganger den spør etter produktnøkkel). Etterpå skal Windows 10 aktiveres automatisk (kan ta noe tid / dager) pga. den nye aktiveringsmetoden som går på "hardware ID". Slikt som dette er jo bare gøy! Eller er det bare meg... Lenke til kommentar
arco3 Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg har ventet lenge før jeg bestemte meg å oppgradere fra Windows 7 til Windows 10. Installerer oppgraderingen og maskinen starter på nytt. Jeg logger inn og får noen valg. Deretter kommer det opp "Alt er snart klar" og "Ikke slå av PCen din" på skjermen. Dette har nå stått slik i 7-8 timer. Kan vel ikke ta så langt tid. Noen som har vært borti tilsvarende? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg har ventet lenge før jeg bestemte meg å oppgradere fra Windows 7 til Windows 10. Installerer oppgraderingen og maskinen starter på nytt. Jeg logger inn og får noen valg. Deretter kommer det opp "Alt er snart klar" og "Ikke slå av PCen din" på skjermen. Dette har nå stått slik i 7-8 timer. Kan vel ikke ta så langt tid. Noen som har vært borti tilsvarende? Nei, egentlig ikke. Tror du kan prøve svenskeknappen nå , ingen garanti for at det virker. Eller du kan la den stå over natta. Lenke til kommentar
arco3 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Jeg slo den av til slutt og var sikker på at jeg kom til å få feilmeldinger under oppstarten, men heldigvis så fungerer alt fin :-) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Har ikke fulgt med i denne tråden tidligere, men ser det kan være nyttig. Jeg har W7 Ultimate og er godt fornøyd med den.Men jeg har tatt vare på denne, for jeg vil vel oppdatere en eller annen gang: Men det er litt rart at et par ganger i senere tid har Windows startet av seg selv og begynt å installere W10, jeg har stoppet den, for det passer ikke enda. (Hadde tenkt å sende bilder og diverse i backup til ekstern harddisk først) - jeg har trykket "Oppgrader senere" da. Men hva ville egentlig skjedd om jeg bare hadde "latt den holde på". - Den tar vel stor plass kanskje og jeg har litt lite plass på den C-disken min. Og kanskje vil ikke min daglig brukte gamle Photoshop virke på den nye W? (Jeg har en 7.0 som er fullt brukbar, ved siden av en ny versjon av ACDSee Pro) Når jeg omsider tar meg tid til å oppgradere til W10, er det bare å trykke oppgrader da, så ordner alt seg av seg selv, uten problemer? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Dette her er på kanten til latterlig. http://winsupersite.com/windows-10/prevent-windows-10-upgrade-installing-after-making-your-reservation Å tvinge brukerne på denne måten er nesten på kanten til utpressing. Mange har problemer med oppgradering. Ikke bare katastrofale kernel BSODS som ikke lar seg løse på lang tid og den slags i etterkant men problemer med spill og programmer og vil derfor ikke oppgradere ennå. Mange som har forsøkt å reversere etter å ha havnet i denne "fella" har også hatt problemer med det. Nettopp pga. disse erfaringene så har jeg i lang tid klikket vekk "nå er det på tide med win10 oppgraderingen din" som har kommet i månedene etter man valgte å opte inn for en Win10 oppgraderingslisens i august. I dag, fremfor å trykke på krysset valgte jeg (oppgrader senere) for å se om den da sluttet med maset. Det var ingen ting som antydet at det ville skje innen 72 timer. Man fikk valgene "oppgrader nå" eller "oppgrader senere". "senere" høres fint ut så man blir kvitt dette popup maset. Nei da ble man tvunget inn i en oppradering som skal skje i løpet av få dager. I tillegg kan ikke dette vinduet stenges (på normalt vis) som om det var en ransomware popup from hell. Ser for meg at veldig mange ikke-kyndige databrukere vil havne i store problemer her. Helt latterlig Microsoft! cenario 3 You have already reserved your Windows 10 upgrade and received the prompt on your system that the upgrade is ready to begin. The prompt offers you the opportunity to schedule the upgrade over the following 72 hours or to start it immediately. If you pick the later then the upgrade will begin immediately and there is no getting away from it. On the plus side you can always use the Revert option in Windows 10 to revert to your previous operating system if you decide Windows 10 is not for you. If you schedule the update sometime in the next three days, then you can still stop it from happening by following these steps: Endret 2. desember 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Dette her er på kanten til latterlig. http://winsupersite.com/windows-10/prevent-windows-10-upgrade-installing-after-making-your-reservation Å tvinge brukerne på denne måten er nesten på kanten til utpressing. Mange har problemer med oppgradering. Ikke bare katastrofale kernel BSODS som ikke lar seg løse på lang tid og den slags i etterkant men problemer med spill og programmer og vil derfor ikke oppgradere ennå. Mange som har forsøkt å reversere etter å ha havnet i denne "fella" har også hatt problemer med det. Nettopp pga. disse erfaringene så har jeg i lang tid klikket vekk "nå er det på tide med win10 oppgraderingen din" som har kommet i månedene etter man valgte å opte inn for en Win10 oppgraderingslisens i august. I dag, fremfor å trykke på krysset valgte jeg (oppgrader senere) for å se om den da sluttet med maset. Det var ingen ting som antydet at det ville skje innen 72 timer. Man fikk valgene "oppgrader nå" eller "oppgrader senere". "senere" høres fint ut så man blir kvitt dette popup maset. Nei da ble man tvunget inn i en oppradering som skal skje i løpet av få dager. I tillegg kan ikke dette vinduet stenges (på normalt vis) som om det var en ransomware popup from hell. Ser for meg at veldig mange ikke-kyndige databrukere vil havne i store problemer her. Helt latterlig Microsoft! cenario 3 You have already reserved your Windows 10 upgrade and received the prompt on your system that the upgrade is ready to begin. The prompt offers you the opportunity to schedule the upgrade over the following 72 hours or to start it immediately. If you pick the later then the upgrade will begin immediately and there is no getting away from it. On the plus side you can always use the Revert option in Windows 10 to revert to your previous operating system if you decide Windows 10 is not for you. If you schedule the update sometime in the next three days, then you can still stop it from happening by following these steps: På hvilken måte er det tvang, når de allerde har sagt ja takk på tilbudet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Greit , Microsoft er faktisk ganske så desperate for å få flest mulige over til Windows 10 , nå vet jeg ikke hva du legger i "mange" som har problemer , men utifra hva jeg har fått med meg er antallet mislykkede oppdateringer til W10 faktisk ganske så lav og det har blitt fikset i svært mye problemer i forhold til ved lansering. Med mindre pcen din er fra før 2005 tror jeg faktisk at det går bra... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Men det er litt rart at et par ganger i senere tid har Windows startet av seg selv og begynt å installere W10, jeg har stoppet den, for det passer ikke enda. Windows 10 har blitt lagt inn i Windows Update som en "optional update", men den er "krysset av" som "selected", og dersom du har satt opp din Windows 7 til å automatisk installere oppdateringer, så blir oppgraderingen til Windows 10 satt i gang. Jeg har aldri latt Windows 7 få lov til dette på mine maskiner, så jeg har kunnet fjerne krysset og forhindre at oppgraderingen starter. (Hovedmaskinen min kjører fortsatt Windows 7, og det skal den få gjøre en stund til. Men jeg har oppgradert andre PC'er og ennå ikke opplevd annet enn småproblemer; der typisk en reinstallasjon av et program fikset problemet.) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Når jeg sier mange så er det et betydelig antall i nærmeste omgangskrets i jobb og privat. Jeg og få andre har oversikt over relle globale tall (tviler også på at disse er offentlig tigjengelige i sin faktiske form). Det de fleste jeg kjenner til som har hatt problemer er med nettverkskortdrivere, diskdrivere. Blåskjermer uten at de har klart å identifisere årsaken samt en del som har hatt problemer med å gå tilbake etter oppgradering med revert funksjonen og måttet reinstallere gammelt OS fra ISO. I tillegg til dette har flere opplevd problemer med selve oppgraderingen, at den ikke går i gang som den skal og feiler. Maskinen jeg nevner i mitt forrige innlegg var den ene maskinen som faktisk står til å installere kristiske oppdateringer automatisk fordi dette er en "set it and forget it" type maskin. At den evt. skulle kræsje pga. en viktig/kritisk til Win7 er ikke like farlig. Det som der i mot er verre i mine øyne er maskiner som ikke patches over lang tid, derfor settes mindre kritiske maskiner til å gjøre dette automatisk på privat plan. I jobb styres selvfølgelig alt sentralt.Men klart, når alle ikke-kyndig trykker på feil knapp med villedende tekst så vil jo de som opererer mot den private brukersektoren kunne tjene mye penger på det. EDIT: Det er også litt merkverdig at i denne tråden er det ingen som hører om noe særlig problemer mens det i jobbsammenhenger (på det private plan) er det ofte man hører om noen som hadde det som ikke lot seg løse med en gammel driver til win8.1 eller en ny versjon av et program.EDIT: Og for å presisere, de jeg har hørt om har aldri vært eldre enn 3 år gamle maskiner. En av disse var en 4 år gammel X58 basert maskin som OEM leverandøren ikke hadde gode nok drivere til. Endret 2. desember 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Når jeg sier mange så er det et betydelig antall i nærmeste omgangskrets i jobb og privat. Jeg og få andre har oversikt over globale faktisk tall (tviler også på at disse er offentlig tigjengelige i sin faktiske form). Det de fleste jeg kjenner til har hatt problemer med er nettverkskortdrivere, diskdrivere. Blåskjermer uten at de har klart å identifisere årsaken samt en del som har hatt problemer med å gå tilbake etter oppgradering med revert funksjonen og måttet reinstallere fra ISO. I tillegg til dette har flere opplevd problemer med selve oppgraderingen, at den ikke går i gang som den skal og feiler. Det forteller noe om din omgangskrets og ikke om Windows 10 som produkt. Dine argumenter er i beste fall stråmannsargumenter uten noen mulighet for verifisering eller kontroll. I verste fall lyver du, noe vi heller ikke kan sjekke eller verifisere, men flertallet har ingen av de problemene du har med maskinen din. Du har gjentatte ganger blitt oppfordret om å få sjekket hardwaren din, men nekter tydligvis å gjøre det. BSOD er som regel et tydelig tegn på noen feil med hardwaren. Hva er mest sannsynlig da? Din krets sine påståtte problemer, eller de millioner av fornøyde brukere av Windows 10. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Min omgangskrets er i stor grad den private norske IKT sektoren gjennom 20 år, forholdene er ikke så uendelig store her. : Jeg tror du må sjekke definisjonen av stråmannsargumenter. Det betyr eks. å putte ord i munnen på en debatant, noe jeg altså ikke gjør (i motsetning til andre her inne). Lyve på et forum som dette hadde jeg ikke giddet å bruke tid på en gang. Om alle jeg snakker med hos kunder, på seminarer, kurs osv. lyver er ikke noe jeg kan forholde meg til. BSOD trenger absolutt ikke være feil på hardware. Desto mindre sannsynlig at det er det når Win7 og 8.1 har fungert problemfritt i flere år på samme maskin. Du er jo klar over at det er flere ledd ift. hardware som kan gi feil i et OS? "Flertallet har ikke problemene du har med din maskin" Hvilken maskin har jeg problemer med? Leste du i det hele tatt innlegget for du svarer? Det er ikke et problem på den maskinen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Har "den norske IKT sektoren gjennom 20 år" vesentlige problemer med å oppgradere til Windows 10? Rart man ikke hører mer om det. (Konspirasjon?) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Newbrefoz: Dette forumet reduseres stadig vekk til retoriske morsomheter og usakligheter, det er godt man ikke bedriver sitt daglige virke her, da hadde ikke mye blitt gjort Men nå er det jo ofte gjengangere som tyr til den slags så det kommer ikke som en overaskelse når det skjer. Hvis du hadde lest innlegget så nevnte jeg at de fleste jeg har snakket med som faktisk har hatt problemer (les, faktisk har hatt, ikke alle) har opplevd dette på privat plan. Jeg håper virkelig ikke hele den norske IKT sektoren har oppgradert til Win10 allerede i bedriftsøyemed, det ville ikke vært særlig klokt. Men du ga et godt eksempel på stråmannsargumentasjonen som forespurte seg om. Det var jo bra. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Nei, jeg forsto at det dreide seg om maskiner til privat bruk. Ingen bedrifter av en viss størrelse (= med en IT-installasjon av en viss størrelse) vil vel legge om til Windows 10 før det har gått minst ett år. Jeg satt selv med en XP-maskin 3 år etter at Windows 7 hadde kommet på markedet - og jeg maste ikke om å få Vista, for å si det slik - og jeg vet at det gikk med en god del tusener av timer for å planlegge oppgraderingen av mange hundre XP-maskiner. Men jeg kjenner også folk som har jobbet lenge i IKT-sektoren eller som er oppegående på data i heimen, og jeg hører om relativt få problemer med oppgradering til Win10, og de fleste problemene løser seg ved å reinstallere et program, eller oppgradere det til en nyere versjon, e.l. Men det kan hende det er en overhyppighet av "ingeniører & problemløsere" i min omgangskrets, det kan jeg ikke se bort fra. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Godt, da forstod du rett og evt. misforståelse oppklart. Nå er det jo ofte slik at det er problemene man hører om og mest om og dermed vil de ofte dominere i antallet. Jeg er ikke av den mening at Win10 er spesielt utsatt her, i mine øyne er Win10 det beste som har kommet fra MS til nå. I min omgangskrets er det også slik og de problemene som kan løses blir løst, der hvor man som siste utvei må vente på en driver eller en løsning fra Microsoft bruker man rett og slett ikke mer tid på det. Selv om et problem kunne løses så betyr det ikke at det ikke oppstod et problem som andre ikke hadde klart å løse. Endret 2. desember 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå