Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Noen andre som opplevde at listen over standardprogrammer ble nullstilt med 10.0.10586 oppdateringen? Jeg måtte sette opp alle på nytt. Fikk dessuten en blåskjerm ved første reboot av maskinen etter at oppdateringen var ferdig. Kjører Dell Latitude "sertifisert" for win10.

(ok, ikke alene: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3sr2ec/psa_warning_the_windows_10_fall_update_resets_all/ )

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle får tilbud om å oppgradere en PC med Windows 7/8 til Windows 10 - gratistilbudet gjelder ikke "oppgradering av produktnøkler".

Inntil 30 dager etter oppgradering til Windows 10, kan du gå inn i Recovery-menyen og velge å gå tilbake til den versjonen av Windows du oppgraderte fra. (Filene ligger fortsatt på harddisken.)

Etter de 30 dagene vil denne "one click" muligheten ikke være tilstede. Men du skal vel fortsatt når som helst kunne reinstallere din gamle Windows på samme PC dersom du får nok av Windows 10. (Og da bruker du den originale nøkkelen.)

Takk, godt svar.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen andre som opplevde at listen over standardprogrammer ble nullstilt med 10.0.10586 oppdateringen? Jeg måtte sette opp alle på nytt. Fikk dessuten en blåskjerm ved første reboot av maskinen etter at oppdateringen var ferdig. Kjører Dell Latitude "sertifisert" for win10.

(ok, ikke alene: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3sr2ec/psa_warning_the_windows_10_fall_update_resets_all/ )

Har vært slikt med nesten alle Insider buildene....

Lenke til kommentar

Enda et spørsmål angående lisens:

Jeg sitter å ser på innstallasjonen av en clean win10 pro. Første gang jeg gjør dette, og lastet ned den nye som kom, som det sies at godtar win7/8 nøkler. Vel, det gjorde den ikke. Er det mulighet til å taste denne inn etterpå, eller kan jeg bare avbryte med en gang og legge inn win7 for å oppgradere først, så når jeg har fått aktivert en HW-id, så gjøre en clean install?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

nope... funker ikke. Tror feilen min var at jeg lastet ned N versjonen.

edit: kjapp googling viser at ja, man kan ikke bruke ikke-N nøkler på N-versjon, og da regner jeg ikke med man kan oppgradere til W10-N med en W7-ikke-N heller.

Får bare ta turen gjennom NTlite.

Nytt spørsmål som sikkert er besvart 100 ganger før: Hvis jeg bruker en av mine W7 nøkler til å oppgradere til W10. Kan jeg da bruke den samme W7 nøklen til å aktivere en annen innstallasjon av W7?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål som sikkert er besvart 100 ganger før: Hvis jeg bruker en av mine W7 nøkler til å oppgradere til W10. Kan jeg da bruke den samme W7 nøklen til å aktivere en annen innstallasjon av W7?

Ikke i følge Microsoft. Nøkkelen blir enten låst til Win10 installasjonen etter 30+ dager eller når oppgraderingsperioden er over neste år. du risikerer da både en svartelistet W7 lisens og en svartelistet W10 installasjon.

Dette er teori, hva som vil funke i praksis vet ingen før etter Juli neste år.

Lenke til kommentar

Okei, nytt spørsmål da... Jeg har aktivert med en av win7 nøklene mine. Jeg har også en win8 nøkkel, men win8 har jeg aldri lyst på. Kan jeg nå, etter å ha aktivert, bytte nøkkel og heller bruke win8 nøkkelen (for å kvitte meg med denne)?

Også har jeg et spørsmål om win7 lisensene mine. Jeg har jo brukt de i mange år, og aktivert de på mange maskiner. Men jeg må jo selvfølgelig ringe denne telefonen, og svare at jeg bare har installert lisensen på ett stykk PC. Er det bare helt vanlige lisenser jeg har?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg oppdateringen til Windows 10.

Etter reboot kan jeg ikke scrolle med to fingre på touchpaden.

Det virket før oppgraderingen. Det har pleit å starte oppdatering av touchpaden automatisk etter betydelige Windows-oppdateringer.

Jeg antar at det fikser seg selv slik som før. Noen som opplever det samme? Hvor lenge?

Asus Zenbook.

Det kan være at Win10 kun har lagt inn generiske drivere for touchpaden. Om du selv går på produsentens hjemmeside og henter ned full driver der, vil jeg tro du får all funksjonalitet for den tilbake. Skjer ihvertfall med Dell.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat oppgradert pc'n til sønnen min. I win 7 så hadde jeg satt en del begrensinger, når han kan være på internett hvilke spil ham kan laste ned osv. Når jeg nå vil endre litt på disse innstillingene i win, 10 så finner jeg de ikke. Er det noen som vet hvor de ligger eller må jeg slette kontoen hans og lage en ny barnekonto?

Lenke til kommentar

Okei, nytt spørsmål da... Jeg har aktivert med en av win7 nøklene mine. Jeg har også en win8 nøkkel, men win8 har jeg aldri lyst på. Kan jeg nå, etter å ha aktivert, bytte nøkkel og heller bruke win8 nøkkelen (for å kvitte meg med denne)?

Også har jeg et spørsmål om win7 lisensene mine. Jeg har jo brukt de i mange år, og aktivert de på mange maskiner. Men jeg må jo selvfølgelig ringe denne telefonen, og svare at jeg bare har installert lisensen på ett stykk PC. Er det bare helt vanlige lisenser jeg har?

Du kan ikke bytte nøkkel etter du har oppgradert til Win10. Da er den nøkkelen koblet opp mot Win10 installasjonen.

Hadde du ikke oppgradert, kunne du lagt inn Win8, så oppgradert, så ville Win8 være den som ble brukt opp.

Høres ut som om du har oppgradering eller fullversjon ja. OEM kan også aktiveres på flere pcer og flere ganger bare det går lang nok tid mellom hver aktivering, type 6-12 mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har build 10156 insider preview.

Sikker på at det ikke er build 10586 ?

Nei ikke når jeg leser tallet igjen.

Kanskje 10561 er rett, men ikke siste build da jeg har sperret for nedlastinger via GPO.

edit: Det var 10565

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...