Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde selv problemer med at Edge kræsjet innimellom samt at det var russisk rulett om siten jeg skulle på fungerte i Edge. I tillegg var den ofte treg.

 

Det er en grunn til at IE fortsatt blir installert.

 

Kan du gi link til de problematiske sidene så kan jeg sjekke her? Litt nysgjerrig på hvor feilen sitter.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så slet Edge med dette forumet. Det var flere forskjellige feil.

Blant annet så manglet "logg inn"-knappen, så jeg måtte gå inn i en tråd og trykke "svar" for å logge inn.

 

Forumet hang i over et minutt ved posting av innlegg.

 

Ofte veldig hakkete scrolling. Muligens fordi den mangler adblock, og reklamen gjør maskinen treg. Tiden vil vise om Edge med adblock blir bedre.

 

Mangelen på adblock er i seg selv et vesentlig problem på sider som VG og Dagbladet.

 

Jeg husker ikke alle feilene, men dette er noen av dem.

 

Jeg gav Edge en seriøs sjanse da Windows 10 ble sluppet, og tvang meg selv til å bruke det så mye som mulig de første ukene.

Jeg hadde begynt å like de nyeste utgavene av Explorer, men Edge innførte nye feil og mangler som ikke IE hadde.

Jeg prøver Edge igjen når den støtter adblock.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Scrollingen er fikset med Threshold 2 // Fall Update // 10568. Men jeg skulle blant annet poste inn en URL fra Bildr.no her i forumet og det fungerte ikke. Var rett og slett ikke mulig å få den limet inn her i det hele tatt. Den sliter også med linjeskift på Disqus-kommentarfelt så all teksten blir en smørje uten mellom rom mellom linjer der jeg har sett det så jeg må trykke edit i etterkant og sette de inn på nytt og deretter trykke lagre igjen for at de skal bli tatt med.

 

Hovedproblemet mitt er dog det faktum at for hver gang jeg lukker Microsoft Edge og åpner på nytt så åpner den alltid ca midt på skjerm nummer en. Dette gjelder forøvrig alle Windows Univeral Apps / Windows Store Apps som blant annet den nye messaging-appen som kom med 10568 nå. Hver gang jeg gjør en omstart eller lukker og åpner en applikasjon på nytt så er den tilbake på skjerm nummer en istedenfor i det området jeg hadde plassert den på skjerm nummer to. Vanvittig irriterende...

 

 

Også er det litt merkelig at den til tider bare lukker seg selv / forsvinner. Når jeg åpner på nytt så er jo fremdeles fanene mine osv der så det er ikke så ille. Men den er naturligvis tilbake på skjerm nummer en igjen som gjør det vanvittig irriterende... Stavekontrollen skaper og litt hodebry da den integrerer med språkinnstillingene i Windows, så for meg som velger å ha Windows på Britisk (Engelsk) men likevel stortsett ønsker norsk stavekontroll så blir det lite herk hvor jeg må drive å sette opp tastatursnarvei for å hoppe mellom britisk og norsk tastaturoppsett i innstillingene for at jeg skal ha korrekt stavekontroll når jeg måtte ønske det.

 

 

 

Nettleseren i seg selv har stort potensiale, den føles moderne og minimalistisk. Ytelsen har vært upåklagelig, scrolling føles silkemykt og i det hele tatt. Men det føles som et produkt i Alpha, tidlig BETA-fase når det er så mye som fungerer såpass ymse og det at vi fremdeles mangler ting som utivdelser/extensions osv trekker jo også voldsomt ned. 

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Hadde selv problemer med at Edge kræsjet innimellom samt at det var russisk rulett om siten jeg skulle på fungerte i Edge. I tillegg var den ofte treg.

 

Det er en grunn til at IE fortsatt blir installert.

 

Kan du gi link til de problematiske sidene så kan jeg sjekke her? Litt nysgjerrig på hvor feilen sitter.

 

Har ingen logg på det og nå flere måneder siden jeg sist brukte tid på en dårlig fungerende Edge. Løsningsoritentert på den måten at når noe ikke fungerer i en tidlig produktfase så velger jeg noe annet.

Lenke til kommentar

Har ingen logg på det og nå flere måneder siden jeg sist brukte tid på en dårlig fungerende Edge. Løsningsoritentert på den måten at når noe ikke fungerer i en tidlig produktfase så velger jeg noe annet.

 

 

 

Vanskelig å sammenligne da, 2010240.16384.0 er versjonsnummeret som jeg har , fungerer greit , noe tregt på noen websider (Tomshardware) når de lastes for første gang, langt bedre senere.

Lenke til kommentar

Har Win8-nøkkel, og for hver gang jeg har formatert og gått til Win10 så må jeg først gjennom Windows Update-oppdateringer og Win8.1. Dette tar jo fort 3-4-5 timer. Ser i førsteposten at man nå slipper unna disse to ekstrastegene, så hvis jeg har Win8 Pro-nøkkel (OEM) så kan jeg bruke Microsoft MediaCreationTool til å lage Win10 Pro-minnepenn og gå rett fra Win8 til Win10, korrekt? :)

 

Edit: Jepp, det gikk! Mange timer spart. Går det også an å installere Win10 direkte med en Win8-nøkkel (på formatert disk)? Det er vel kanskje å be om litt for mye, men ...

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har Win8-nøkkel, og for hver gang jeg har formatert og gått til Win10 så må jeg først gjennom Windows Update-oppdateringer og Win8.1. Dette tar jo fort 3-4-5 timer. Ser i førsteposten at man nå slipper unna disse to ekstrastegene, så hvis jeg har Win8 Pro-nøkkel (OEM) så kan jeg bruke Microsoft MediaCreationTool til å lage Win10 Pro-minnepenn og gå rett fra Win8 til Win10, korrekt? :)

 

Edit: Jepp, det gikk! Mange timer spart. Går det også an å installere Win10 direkte med en Win8-nøkkel (på formatert disk)? Det er vel kanskje å be om litt for mye, men ...

Når Windows 10 først har vært installert og aktivert, så skal du kunne ta en clean install av Windows 10, bare hopp over begge gangene du blir bedt om nøkkel.

Men du må gjerne la den koble seg til nett når det er spørsmål om det.

Da skal Windows 10 være aktivert når du logger inn :)

For Microsoft har begynt å generere en hardware id, ut ifra hva pc'n din inneholder av komponenter, og denne forandres ikke ved en re-install.

Og da brukes denne til aktivering.

Men.. Om du bytter fra en vanlig harddisk, til en SSD.. så kan du få problemer med aktivering.. det samme gjelder ved bytte fra en SSD til en annen SSD.

 

Og om man av en eller annen merkelig grunn, må gå hele veien fra Windows 8, via Windows 8.1 til 10.. Så kan man fint bruke Windows 8.1 ISO til oppgradering fra 8 til 8.1.. Dette sparer man litt tid på.

Testet det selv på en pc jeg fikk.. tok først recovery, så jeg endte opp med 8.. Satte inn minnepenn med Windows 8.1, bare kjørte setup fila, og fikk spørsmål om oppgradering :)

 

*edit*

F.o.m. neste utgivelse av Windows 10 (kommer vel offisielt denne uka), så skal man vel også kunne installere med en 8.1 nøkkel.. litt usikker på 7 og 8..

Men det er det sikkert noen her som har testet allerede ;)

Også litt usikker på om den må ha vært oppgradert til 10 fra før.. men om det var et krav.. så kunne man like godt valgt metoden hvor man ikke bruker koden.

Endret av J@9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er virkelig håndteringen av bokmerker/favoritter/navnpåfaensyndlingsnettsider så dårlig i Edge som det så langt ser ut til eller er det bare jeg som ikke har knekt koden ennå...?

Det er jo helt umulig å plassere og gruppere dem som man vil i nettleseren, da vet man aldri hvor bokmerket havner. Og det ligger ikke et grensesnitt bak som kan gjøre funke, som f.eks Firefox og Chrome har. Har man i tillegg importert bokmerker fra annen nettleser er det virkelig sirkus på gang. Da kommer de i motsatt rekkefølge, og ikke synlig på bokmerkelinjen om man ikke har valgt akkurat rett linje av mange som har nesten samme navn, og bare glem å flytte på dem i ettertid. I svarte da...

Det kan ikke være så tungvindt. Nettleseren er jo rask og god ellers.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn så syntes jeg det er skuffende mange elementer som fungerer overraskende dårlig i Microsoft Edge, spesielt til å være Microsoft sin flokande nye nettleser som liksom skal være deres store flaggskip og drepe mye av negativiteten som har vært rundt Internet Explorer i mange år nå.

 

Syntes det er litt spesielt at Microsoft selv har hauset opp Microsoft Edge såpass siden de viste den frem tidlig 2015 under kodenavnet "Spartan" hvorpå de har gjort et veldig stort nummer ut av at denne skal ta over for Internet Explorer og skal være kjempe kompatibel med utvidelser / extensions (disse skal mer eller mindre kunne overføres direkte fra Google Chrome og Firefox) og virkelig skal være neste-generasjons nettleser osv.. Da blir det litt idiotisk å slippe den allerede med Windows 10 Build 10240 når den er i såpass uferdig tilstand som den faktisk er.

 

 

Det hele vil nok bite Microsoft i ræva. Om de hadde noe håp eller ambisjon om at Microsoft Edge skulle bli utbredt og få rettet opp det skjeve inntrykket brukere sitter igjen med ifra Internet Explorer så er det totalt feilvurdering å slippe nettleseren i den tilstanden den er nå. Den kan være aldri så mye "work in progress" osv... Men folk installerer Windows 10, fyrer opp Microsoft Edge og gir den et forsøk og innfrir den ikke fra dag nummer en så går den rett i glemmeboka hos de aller, aller fleste. Og sånn som den fungerer per i dag så vil vel de færreste ta den i bruk fremfor nettlesere som Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Vivendi, Maxthon osv..

 

 

Den er langt ifra katastrofe. På ytelse, design (UX) osv så klarer den seg veldig, veldig bra! Men alt rundt faller mer eller mindre igjennom, og den uheldige greia med at hele nettsiden måtte lastes inn før man kunne begynne å scrolle på nettsiden var en aldri så liten fiasko som fikk nettleseren til å føles utrolig mye tregere enn hva den faktisk er på en rekke nettsider. Bokmerkebehandling, manglende synkronisering på tvers av enheter, merkelig behandling av HTTPS sertifikater, feilformatering og behandling av nettsider, total mangel på utvidelser/extension som Microsoft selv snakket så mye om tilbake i februar osv.. Gjør jo at den faller igjennom på så alt, alt for mange områder. Det at den er såpass håpløs med tanke på posisjonering og vindubehandling på en maskin med flereskjermer er jo også ufattelig ironisk når vi tross alt snakker om Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål om lisens (fant det ikke på førstesiden):

 

Hvis jeg har oppgradert til Windows 10 nå, kan jeg re-installere tidligere windows og så senere i 2017 innstallere windows 10 igjen?

 

Hvis jeg har en bunke nøkler for tidligere windows, må jeg innstallere alle dem og oppgradere til windows 10 for å få gyldige windows 10 nøkler i fremtiden?

 

Ganske stress måte isåfall, men vel verdt å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...