Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del kumulative oppdateringer samt hotfix , KB3105210 er en kumulativ oppdatering som sørger for å laste ned samtlige oppdateringer som du behøver , har pcen allerede fått en av disse på et tidligere tidspunkt (feks hotfix) så vil det ikke lastes ned.

Personlig er jeg ikke helt glad i hvordan MS har gått fram med oppdateringene , personlig hadde jeg foretrukket at vi som er PRO brukere i det minste har kunnet vært selektive og eller ventet med noen oppdateringer , gode eksempler på hva vi burde kunne styre 100% er skjermkort , lydkort og lignende enheter hvor noen driver oppdateringer faktisk kan være såpass problematiske at hele systemet streiker.

Lenke til kommentar

Merkelig at nettstedet jeg var på ikke nevnte at den var kumulativ, men på den annen side får jeg skylde meg selv når jeg ikke gikk til kilden :p.

Helt enig i at det blir håpløst at man ikke kan velge hva man installerer. Defer gjelder ikke critical/security. Eneste måten å få til dette på er vel å benytte en WSUS server og styre det derfra. Jeg håper man kan velge Defer også for drivere etterhvert da det ikke har noen hensikt å tvinge disse på folk.

Man har dog denne muiigheten:
http://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/

Windows 10 automatically downloads and installs all updates. This includes security updates, feature updates, and driver updates provided through Windows Update. If a driver or update causes problems, you can uninstall it and block Windows from downloading it again.
Microsoft doesn’t provide a way to block updates from within Windows 10, but it does provide a downloadable tool to do this. This effectively allows you to “hide” updates like you could on Windows 7.

Men det er veldig tungvindt og får man BSOD før man er oppe blir det knotete.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sundan: 
Skulle til å skrive det, det må da gå ann via local GPO. Skal sjekke ut hvilke muligheter man har der  :) Jeg vil jo gjerne ha muligheten til  å velge manuelt hvilke som skal installeres fremfor å nekte alle.

Syar:

Kjenner til den muligheten og den er også valgt hos meg. Noe av det første jeg gjorde når jeg slet med drivere i Win10. Greia er at folk har forskjellig erfaring med om den faktisk virker i Win10.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jo den jeg viser til virker "for rene enhets drivere" levert via WU .

Gtx970 kortet mitt f.eks har fremdeles 353.62 fra juli selv etter at fire whql versjoner er levert senere.

Med en gang jeg i system properties,hardware,driver installation endre fra never til automatic lastes det ned.

Jeg har Windows 10 WU på automatisk om natta.

Hvilke spesifikke tilfeller er det at dette ikke fungerer "om jeg får lov å spørre".

Lenke til kommentar

Den har fungert såvidt jeg vet for min del, men på google er det en del som sier at den ikke virker like bra for alle og egentlig er en legacy funskjon som kanskje blir borte. Var nødt til å teste den ut tidlig pga. intel power management drivere som fungerte dårlig fra microsoft på en spesifik maskin,

Jeg har også alltid brukt den på tidligere OS for å slippe driverproblematikk. Dog skulle jeg ønske dette ble bedre samlet under updates med gode valgmuligheter fremfor retningen de har nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel. Når det kommer til drivere oppnår jeg akkurat det jeg ønsker med denne setting.

Jeg må manuelt håndtere alle enhets drivere selv med installasjoner og updates av dem.

At jeg på hjemme maskinen fremdeles har geforce juli driverne bekrefter dette.

At Windows 10 automatisk laster og installerer critical og recommended os oppdateringer har jeg egentlig ikke noe problem med.

Disse på Google som mener enhets driver oppdateringer blir installert alikevel etter at dette er gjort , kan være at de ikke har disablet det "riktig" eller har driver update i produkt softwaren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vel, den fungerer som sagt på de maskinene jeg har den på som bekreftes ved at driverversjoner holder seg lik selv om det finnes nyere drivere i WU. Men det utelukker ikke at andre kan ha en annen erfaring. 

Noen av disse som har skrevet artikler og guider om temaet jeg har skummet igjennom tidligere virket å ha såpass innsyn i det tekniske at de hadde visst om de kjørte OEM programvare eller lignende for automatisk oppdatering av drivere.
Hadde jeg sett at det hovedsaklig var eks. foruminnlegg med mindre teknisk innsikt ville jeg ikke lagt like mye vekt på det. Som sagt den har virket for meg siden starten av august når jeg begynte å installere Win10 men ser at ikke alle har opplevd det slik.

Jeg har heller ingen problemer med at den laster critical og recommended automatisk, men jeg hadde foretrukket å få lov å bestemme premissene i noe større grad selv enn det nå tillates. Det skjer også at det innimellom kommer oppdateringer også i denne kategorien som kan skape problemer. 

Det eneste man nå kan sette er når maskinen skal rebootes. "Only Download and notify" med eks. en frist på 1 ukesi frist el. savnes da de allerede er installert når man får notifikasjonen. Får man problemer må man da starte en ryddejobb fremfor at man kunne ventet noen dager, se om andre fikk problemer og at patchen kanskje ble tilbaketrukket før man måtte instakllere den. Samt muligheten til å velge at kun critical installeres automatisk.

I dag bærer Win10 litt preg av at man ikke har fullført helle "ryddejobben" med overgang til nytt grensesnitt. Enkelte funskjoner ligger fortsatt bortgjemt på gamle steder når de hører naturlig hjemme i nye menyer etc. Det blir en merkelig blanding av gammelt og nytt.

Men dette er fortsatt en pågående ryddeprosess med Win10 hvor nå selv control panelet er på vei ut til fordel for nye løsninger. Håpet er at Win10 skal fullføre denne prosessen med overgang fra Win7 til det nye som har skjedd stepvis til nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel, den fungerer som sagt på de maskinene jeg har den på som bekreftes ved at driverversjoner holder seg lik selv om det finnes nyere drivere i WU. Men det utelukker ikke at andre kan ha en annen erfaring. 

Noen av disse som har skrevet artikler og guider om temaet jeg har skummet igjennom tidligere virket å ha såpass innsyn i det tekniske at de hadde visst om de kjørte OEM programvare eller lignende for automatisk oppdatering av drivere.

Hadde jeg sett at det hovedsaklig var eks. foruminnlegg med mindre teknisk innsikt ville jeg ikke lagt like mye vekt på det. Som sagt den har virket for meg siden starten av august når jeg begynte å installere Win10 men ser at ikke alle har opplevd det slik.

Jeg har heller ingen problemer med at den laster critical og recommended automatisk, men jeg hadde foretrukket å få lov å bestemme premissene i noe større grad selv enn det nå tillates. Det skjer også at det innimellom kommer oppdateringer også i denne kategorien som kan skape problemer. 

Det eneste man nå kan sette er når maskinen skal rebootes. "Only Download and notify" med eks. en frist på 1 ukesi frist el. savnes da de allerede er installert når man får notifikasjonen. Får man problemer må man da starte en ryddejobb fremfor at man kunne ventet noen dager, se om andre fikk problemer og at patchen kanskje ble tilbaketrukket før man måtte instakllere den. Samt muligheten til å velge at kun critical installeres automatisk.

I dag bærer Win10 litt preg av at man ikke har fullført helle "ryddejobben" med overgang til nytt grensesnitt. Enkelte funskjoner ligger fortsatt bortgjemt på gamle steder når de hører naturlig hjemme i nye menyer etc. Det blir en merkelig blanding av gammelt og nytt.

Men dette er fortsatt en pågående ryddeprosess med Win10 hvor nå selv control panelet er på vei ut til fordel for nye løsninger. Håpet er at Win10 skal fullføre denne prosessen med overgang fra Win7 til det nye som har skjedd stepvis til nå.

Du har rett i at dette er "work inn progress" , men jeg tror også at det er gjort sånn for at mange av oss "eldre" brukere skal bli vant til det nye grensesnittet over tid.

Faktisk så er det mye bra med det nye og en del ting som må finpusses. Bedre enn 8.1 i alle fall..

Lenke til kommentar

Syar:
I innlegget mitt lenger opp linker jeg til en artikkel om både funksjonen, problemet noen opplever og verktøyet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=112&do=findComment&comment=22863820

There’s still a “Never install driver software from Windows Update” option in the final version of Windows 10, buried in the old Control Panel. Different people report different luck with this option. Some people report that it prevents Windows from overwriting their custom-installed drivers, while others report that Windows continues downloading drivers even after this option is selected. If Windows keeps replacing your own drivers with its own, be sure to try this option. Depending on how the driver is being installed, it may arrive as an update from Windows Update afterwards. Use the tool below to disable the driver update if this doesn’t help.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da har de personene ikke skjønt at de kan benytte "System properties" - " Hardware"  - "device installation settings" " do you want windows to download driver software ...." `=  "No , let me choose what to do" og  "Never install drivers from Windows update"

Jeg har ikke fått en eneste driver oppdatering på 3 måneder på noen av windows 10 PCer jeg selv har satt opp og konfigurert  (2 i jobb og 3 privat ).

Lenke til kommentar

Det har de nok skjønt siden det beskrives i artikkelen.

Theo343

Jeg sikter til de «personene på internett som det ikke er noen kildereferanser til» løst omtalt.

Ikke howtogeek sin forklaring av system properties.

Merk at de i samme setning for blokkering beskriver både updates «og» drivere .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en ugyldig versjon av Windows 7 ganske lenge, og tenkte jeg skulle gjøre noe med det. Jeg har fått endret produktnøkkelen til en som er gyldig, og Windows 7 er aktivert. Det har også dukket opp varsel om oppgradering til Windows 10. MEN, noe gammelt rusk må henge igjen, for jeg sliter med valideringen... Vil dette være et problem som forsvinner dersom jeg oppgraderer, eller må jeg ha hjelp via Microsoft support eller sevenforums eller.no?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med oppstarten etter oppgradering fra win7 profesional til win 10.

Første oppstart så stopper den helt opp og jeg må holde avknappen inne til den skrur seg av. Andre oppstart så starter den normalt!

Noen som har en fix på dette.

Maskinen er en asus zenbook ux32 ca 3 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...