Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Windows 10 Threshold 2, som har blitt døpt Windows 10 Fall Update er rett rundt hjørnet, skal komme i starten av November ifølge Paul Thurrott som har endel informasjon innenfra Microsoft. Er visstnok flere innad i Microsoft som ser på denne oppdateringen som hvordan Windows 10 egentlig var tiltenkt å være ved lansering før de valgte å fremskyve lanseringen.

Det vil nok neppe hjelpe med tanke på grafikkytelse, SLI og NVIDIA drivere men man kan jo håpe at ting begynner å falle litt på plass etterhvert. Endel kritiske ting som blant annet utvidelser i Microsoft Edge har dog blitt utsatt til "Redmond" som blir den neste store oppdateringen til Windows 10 og den er ikke forventet før sommeren - høsten 2016 så det blir lenge å vente..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

jeg har litt problemer med språkpakkene. Jeg har engelsk språkpakke i Windows og Office-pakken, men ønsker norsk stavekontroll og regionale innstillinger. Dette fungerer OK, men jeg legger ofte merke til "oversettelseproblemer" rundt om i systemet. For eks: Installerte nettopp en oppdatering og fikk valget når maskinen skulle ta en omstart. Tidshjulet var oppgitt i AM/PM, men selve klokka i hjørnet er fremdeles 24H. 

Hvert eneste vindu jeg åpner i OneNote 2016 starter med engelsk som standard, selv om jeg har valgt norsk(til og med slettet den engelske ordboken, uten hell). 

Noen som har erfaring med dette?

Endret av Woods
Lenke til kommentar

jeg har litt problemer med språkpakkene.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstått hele settingen med språkpakker her;

Har du installert norsk versjon av Windows og Office, og så har du lagt til engelske språkpakker for begge disse?

Eller har du installert engelsk versjon av Windows og Office, og så ønsker du at enkelte deler av Windows og Office skal "snakke norsk"?

Lenke til kommentar

jeg har litt problemer med språkpakkene.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstått hele settingen med språkpakker her;

Har du installert norsk versjon av Windows og Office, og så har du lagt til engelske språkpakker for begge disse?

Eller har du installert engelsk versjon av Windows og Office, og så ønsker du at enkelte deler av Windows og Office skal "snakke norsk"?

- Windows og Office er installert på engelsk. 

- Norsk(bomål) er lagt til som språkpakke i Office, altså stavekontrollen er norsk. 

- I Windows har jeg valgt norske regionalinnstillinger, for å få 24H klokke og riktig datoformat. 

Kan i tillegg nevne at logg inn skjermen til desktopen min ofte viser nynorsk dato. "TYSDAG", men det er bare koselig. Er ingen innstillinger som tilsier den skal være nynorsk, men det er bare HER det problemet har oppstått. 

Det virker som Windows 10 rett og slett ikke håndterer at man mikser på disse innstillingene. Har aldri vært et problem på tidligere OS. 

Lenke til kommentar

Windows 10 Threshold 2, som har blitt døpt Windows 10 Fall Update er rett rundt hjørnet, skal komme i starten av November ifølge Paul Thurrott som har endel informasjon innenfra Microsoft. Er visstnok flere innad i Microsoft som ser på denne oppdateringen som hvordan Windows 10 egentlig var tiltenkt å være ved lansering før de valgte å fremskyve lanseringen.

Det vil nok neppe hjelpe med tanke på grafikkytelse, SLI og NVIDIA drivere men man kan jo håpe at ting begynner å falle litt på plass etterhvert. Endel kritiske ting som blant annet utvidelser i Microsoft Edge har dog blitt utsatt til "Redmond" som blir den neste store oppdateringen til Windows 10 og den er ikke forventet før sommeren - høsten 2016 så det blir lenge å vente..

Og kanskje jeg endelig kan slippe BSOD pga kernel.exe og hal.dll (ja jeg vet hva hal er). Samme maskin har fungert feilfritt i lang tid med Win7.Dette skjer uavhenging av om jeg bruker Microsoft sine sertifiserte drivere eller 3. part.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

- Windows og Office er installert på engelsk. 

- Norsk(bomål) er lagt til som språkpakke i Office, altså stavekontrollen er norsk. 

- I Windows har jeg valgt norske regionalinnstillinger, for å få 24H klokke og riktig datoformat. 

Kan i tillegg nevne at logg inn skjermen til desktopen min ofte viser nynorsk dato. "TYSDAG", men det er bare koselig. Er ingen innstillinger som tilsier den skal være nynorsk, men det er bare HER det problemet har oppstått. 

Det virker som Windows 10 rett og slett ikke håndterer at man mikser på disse innstillingene. Har aldri vært et problem på tidligere OS. 

Bortsett fra at jeg ikke har Office installert på min Win10-PC (ennå), så kjører jeg det samme opplegget - og jeg har f.eks. ikke merket at det har vært blanding av 12H og 24H klokke.

Jeg lurer på om Store-versjonen av OneNote kan være såpass uavhengig av resten av Office at den ikke bruker samme innstillinger for stavekontroll osv.

Kan en "reset" av Windows 10 være noe å vurdere? [utsett det gjerne til etter 'Fall Update' har landet.]

Jeg er selv ikke noen stor tilhenger av utidige reinstallasjoner og den slags, men noen ganger blir fristelsen stor.

Lenke til kommentar

Apper via Windows Store benytter seg vel av Windowsinnstillingene for stavekontroll? Det irriterte meg hvertfall i Microsoft Edge da jeg kjører Engelsk (Britisk) i Windows med norsk tastaturlayout og fikk da automatisk Britisk stavekontroller i Edge, Skype osv..

Lenke til kommentar

Apper via Windows Store benytter seg vel av Windowsinnstillingene for stavekontroll? Det irriterte meg hvertfall i Microsoft Edge da jeg kjører Engelsk (Britisk) i Windows med norsk tastaturlayout og fikk da automatisk Britisk stavekontroller i Edge, Skype osv..

Spørsmålet er vel kanskje "hvilke Windows-innstillinger?" appene benytter seg av ...

Jeg har engelsk (US) Windows-versjon med norske regionalinnstillinger, men for å få riktig stavekontroll i Internet Explorer (på Win8.1) må jeg (i hvert fall etter enkelte restarter) passe på at det står "NOB" (og ikke ENG/NO) nede i systemtrauet. Ellers blir det mye rødmerking.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke Store versjonen av OneNote, men 2016 utgaven. 

Jeg har dog kastet inn håndkleet og gjort hele maskinen til norsk. Det er uansett bare min Surface Pro 3, og den brukes ikke til noe annet enn skolearbeid. Desktopen min er fremdeles på engelsk, og her sliter jeg ikke med dette problemet i OneNote. Her ser jeg kun litt kluss med bokmål/nynorsk på startskjermen med jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke Store versjonen av OneNote, men 2016 utgaven. 

Jeg har dog kastet inn håndkleet og gjort hele maskinen til norsk. Det er uansett bare min Surface Pro 3, og den brukes ikke til noe annet enn skolearbeid. Desktopen min er fremdeles på engelsk, og her sliter jeg ikke med dette problemet i OneNote. Her ser jeg kun litt kluss med bokmål/nynorsk på startskjermen med jevne mellomrom. 

Samme her, har vært i kontaktdialog med MS, og dette er noe de jobber med for øyeblikket... 

Irriterende med noe så halvveis, blir nesten på grensen til jalla. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er rette tråden å spørre om dette, men kan man installere windows 10 via en hardisk? Jeg har gjort dette på f.eks windows 7 tidligere uten problemer, men finner ingen gode guides å følge for windows 10. Om noen kan hjelpe meg hadde jeg satt pris på det :)

Fremgangsmåte er akkurat det samme. 

Du kan bruke https://rufus.akeo.ie/

Takker så mycket!

Lenke til kommentar

Teit at Windows10 ikke gir noe info om oppdateringene når man trykker på details. Måtte google info om KB3105210. Bedre info og linker direkte til info er noe jeg hadde forventet i Win10/2015.

Ja, hadde vært greit med litt mer info.

Uansett ser det nå ut som det er mer "kumulative" oppdateringer som blir kjørt nå og i samsvar med utprøving av beta versjonene til W10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...