Alf H. Tveit Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Kjøpte helt ny pc for 2 uker siden, men etter å ha overvåket litt temperaturer og div. la jeg merke til at cpu'en ligger på en stabil 30-38 grader idle. Under gaming skyter den seg raskt opp til 66-72 grader i battlefield 4. max temp på alle kjernene har ligget på 70-72. Vanligvis ligger kjernene på en 65-68 grader når eg Alt+Tab'er kjapt. Andre spill ligger den på en 58-65. Den ligger der stabilt etter 3 timers spilling. Er dette en normal temperatur for gaming?Ingen OC.Etter å ha testet Prime95 tar det bare noen sekunder før kjernene ligger på godt 100 grader. Måtte lukke programmet med en gang for ikke skade cpu'en. Jeg har demontert og montert cpu'en flere ganger for å sjekke at alt stemmer, fjernet gammel kjølepasta (til den er blank og fin) og hatt på ny. Har bygget flere maskiner opp over årene, syns bare dette var litt merkelig.volten på cpuen stemmer og overns med det den skal ligge på.Min gamle cpu i7-980 lå på en 50-60 grader i battlefield 4 med Noctua NH-U12P SE2 Vil bare undersøke om dette er normalt for denne type kjøling+CPU? Er det vits å investere i vannkjøling, eller en ekstra vifte til utsug på cpu kjøleren? Hovedsaklig til gaming. Kjøpte og K versjonen for muligens litt overklokking men disse temperaturene blir det litt uaktuelt.Romtemperaturen ligger på en 22-25 graderOvervåkingsprogram: HWMonitor, Realtemp, bios (idletemps), AI Suite3Rig: Noctua NH-U12S CPU Kjøler1150/1155/1156/2011, AM2(+)/AM3(+)//FM1/FM2, 300~1Intel Core i7-4790KSocket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD46ASUS MAXIMUS VII HERO, Socket-1150ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA,DVI,HDMI, Fractal Design Define R4 Black PearlVifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDAPCI-Express 3.0, Superclocked w/ ACX, DL-DVI-I+DL-Kingston DDR3 HyperX 1866MHz 16GB KITKit w/4X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p Lenke til kommentar
Crawler123 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Virker som helt normale temperaturer, om du bruker maskinen til gaming og temperaturen ligger rundt 70 grader er det helt ok! Ville ikke brydd meg med å prøve å senke den 1-2grader med ekstra vifte. Jeg spiller med oc på cpu, og temp opp mot 80 grader. Edit: Min 4790k med Cooler Master Hyper Evo X ligger på rundt 70-73 grader i realbench med stock klokkefrekvens. Om du skal innvistere i vannkjøling så har nok det litt andre motiver, O.C for cpu og hobbysyssel. Prisen pr.grad lavere på cpu begynner å bli høy her. Endret 30. september 2014 av Crawler123 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Ps: IKKE bruk Prime95 (i hvert fall ikke nyere versjoner) eller andre belastningsprogrammer som tar i bruk AVX/AVX2-instruksjoner. Det vil overlaste CPUen fullstendig. Ellers virker tempen rimelig normal. Selv kanskje litt dårlig med den kjøleren, men igjen, det vil variere etter hva slags turtall den kjører på. Selv om det selvsagt kan hende den kan monteres bedre med tanke på korrekt bruk av kjølepasta osv.. Endret 1. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå