pushypit Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 hvor mye kan jeg trygt overclocke en intel core i7-4770k til ? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Med det spørsmålet ditt tror jeg at du karnsje er litt uerfaren med overklokking, da ville jeg annbefale deg først å skaffe deg litt kunnskap først med å lese deg litt opp på overklokking. (forumet her og google vil hjelpe deg) Så når du er klar, påse at du har god kjøling på prosessor og grei luftflyt i kabinettet ditt før du begynner å overklokke. Et generellt svar vil bli allt i fra 4,2ghz til 4,8ghz. Allt avhenger av kjøling,andre komponenter som hovedkort,strømforsyning,minne osv. Dine skills som overklokker og litt flaks (en god eller dårlig cpu) Hva som er trygt? Du vil nok få mange ulike svar der da det ikke er noen klar definisjon på "trygg" Og sist men ikke minst, ha det morro når du lærer.. Endret 30. september 2014 av Nassuz 1 Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 har lest litt på det er det msi afterburner jeg skal bruke ? specs: intel core i7 4770k gainward gtx 670 MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150Corsair H100i samsung 128gb SSD corsair cx600 Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 MSI afterburner er en monitor/overklokkings app til grafikkortet ditt, det eneste det kan gjøre med din i7 4770 er å se cpu usage og cpu temp i spill. Du skulle overklokke cpu eller grafikk? 1 Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 hadde tenkt til å overclocke prosessoren for å få litt høyere fps på spill (f.eks dayz) hvilket program kan jeg bruke da eller må jeg i bios ? får jeg høyere fps hvis jeg overclocker grafikkortet også? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Du bør absolutt overklokke i bios ja. I forhold til skjermkortet kan du bruke MSI Afterburner eller Evga PresicionX. Du vil kunne se en økning i forhold til fps ja. Kanskje mellom 5-10fps. Endret 30. september 2014 av kalleklovn12 1 Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 hvis jeg overclocker til 4,0ghz er det trygt eller burde jeg gjøre noe annet først ? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 4ghz er aldri noe problem på en i7 4770, du har en ok kjøling på den cpu`n så det skulle være greit. Msi afterburner bruker du i windows for å overklokke. her er en grei guide til MSI AB : https://forum-en.msi.com/index.php?topic=161235.0 Ikke gå i bios å surr rundt med volt og div hvis du ikke vet hva du driver med, da overklokker du heller med software som fulgte med ditt MSI hovedkort, det er enklest. Selv om det beste er å overklokke fra bios, men det får du lære etterhvert. 1 Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 jeg har har gainward skjemkort men afterburner funker vel uansett ? jeg kjøpte pc`n fra en kompis så jeg har desverre ingen cd`er men går det å laste ned fra nettet ? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 MSI AB funker omtrent på alle moderne skjermkort, så det er ikke noe problem. Last ned nyeste drivere og apper ifra MSI sin side på nettet, ja. Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 okei, Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 har du link til overclocking program for cpu`en Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-download.html Scroll ned å last ned seineste versjon som er 4.0. Sjekk på linken min over (post#8) hvis du lurer på hvordan du skal bruke programmet Lykke til EDIT: en liten Dayz tweak guide : http://www.dayztv.com/standalone/dayz-performance-guide-crash-fix/ Endret 30. september 2014 av Nassuz 1 Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 takk for hjelpen Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Så lenge du følger med på temperaturene på cores ved overklokking er det ikke noe problem. Du vurde lett få den til, som Nassuz skriver, 4.3-4.5ghz. Det eneste du trenger å gjøre er å endre multiplier og vcore. Husk bare at vcore er spenning, og vcore over 1.3v begynner å bli litt med lukket vannkjøling. Endret 1. oktober 2014 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det er like greit å lære seg å klokke ordentlig i BIOS istedenfor å surre rundt med software. Vær tålmodig og ta det pent og pyntelig så vil det gå veldig fint Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 hva er forskjellen på om jeg overclocker i BIOS eller med software ? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Når du overklokker ifra bios,så kan du selv bestemme og sette allt av voltinstillinger selv. Når du bruker et softwareprogram i windows som automatisk overklokker cpu, så kan de programmene sette for høye instillinger på vcore osv... Men noen softwareprogrammer lar deg selv justere volt,bclk ol. i windows, det er litt tryggere, da det er du selv som setter instillingene. Hvordan program du bruker avhenger av hvilken produsent av hovedkort man har, nesten alle hovedkort produsenter i dag har et eller annet softwareprogram for overklokking i windows. Sjekk cd som fulgte med hovedkortet ditt,eller gå til produsentens hjemmeside på downloads for å se hva som finnes til ditt hovedkort. Så, software ok...bios best. I visse tilfeller så kan en kombinasjon av bios og software være best, eksempel er ved max cpu overklokk. Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) jeg tenker ikke å overclocke så mye, tenkte til sånn ca 4ghz det kan jeg vel bare gjøre med software ? jeg kjøpte denne pc`n av en kompis så har ikke cd`ene som fulgte med. jeg har dette hovedkortet https://www.komplett.no/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065 Endret 3. oktober 2014 av Kevin.jacobsen Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 4ghz er easy med en i7 4770K så det skulle være greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå