Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] F2 Debug LED post code MSI z97 Gaming 5

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaterte biosen i MSI live update, så restartet pc'en, ingen bilde på skjermen, først "36" i debug led'en, restart til, så F2 i debug led'en.

Har clear'a cmos, prøvd å ta ut RAM'en, og bruke kun den ene eller den andre, ingen forandring, tatt ut skjerkortet og brukt vga utgangen på hovedkortet.

Leste litt rundt på noen forum at det var noe som gikk gale når biosen ble flashet, og at jeg skulle prøve å laste ned en eldre versjon av biosen og legge den inn på en usb, sette den i en usb 2.0 port, så skulle jeg få opp bios recovery, men skjermen slår sej fortsatt ikke på.

Det er ikke noe gale med skjermen, den funker fint på en annen pc

Noen som vet noe annet jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

36 er tidlig cpu initialization feil, F2 finner jeg ikke, du mener ikke 2F som er tidlig minne initialization feil?

Ser ikke ut som dette kortet har "Recovery Bios". I såfall, hvis du ikke greier å få post og bios bilde på skjermen så er det fare for bios er korrupt og kortet ikke mulig å redde. Har du prøvd med innebygget gpu om du får bilde på skjermen da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg det blir vanskelig. Det skal og være mulig å boote fra bios på minnepenn, men denne funksjonen må aktiveres i bios på hk først, og når du ikke kommer inn der så.... Og i tillegg så må en eller annen form for bios eller annen grunnleggende enkel kode på hk fungere for å i det hele tatt kunne starte å lese minnepennen. Er bios helt korrupt så ville det ikke fungere uansett.

Hva sier AMI at kode F2 betyr?

Lenke til kommentar

Ok. Får du F9 og/eller F2 uten minnepinne i maskinen, eller får du de kodene kun med minnepinne i?

I den AMI lista di, er det noen koder som kan bety at bios recovery er ferdig?

Når den har stått i over en time med minnepinne i og F2, prøver du å starte opp uten minnepinne etterpå og fortsatt ikke kommer til post engang?

Lenke til kommentar

Prøv det. Tror det er din eneste mulighet. Det står riktignok ikke beskrevet at dette går an i manualen, da den sier at man kan starte opp fra bios på minnepinne når bios på hk er konfigurert for dette, dvs at bios på hk faktisk må virke? Så hvis dette virker så må det være en veldig basic kode på en eller annen brikke på hk som tar seg av lesingen av minnepinnen. Det er tross alt 6MB som skal leses, spørs hvilken hastighet systemet leser med, mulig det leses veeeldig sakte og at det tar veldig lang tid denne prosessen. Krysser fingrene :)

Lenke til kommentar

ENDELIG! Det funket til slutt!

Om det er noen andre som har samme problemet, her er hva jeg har gjort:

Brukte først denne guiden for å lage en bootable usb (funket ikke med et program som gjør dette automatisk) : http://www.wikihow.com/Make-a-USB-Bootable (første metoden)

La inn de tre siste bios versjonene, for meg var dette:

E7917IMS.150

E7917IMS.160

E7917IMS.170

Med PC'en av, sett inn usb'en in en USB 2.0 i I/O panelet, start maskinen og du skal komme inn i biosen med en beskjed om at biosen din er ødelagt, og den vil begynne å flashe ny bios.

Trodde lenge hovedkortet mitt var dødt, men endelig så var det noe som funket! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...