Gå til innhold

Gåen minnekontroller ? 3930k

eyvind1

Anbefalte innlegg

Etter dagens oppstart av maskinen viser windows kun 12 av 16gb ram.

Bios sier det sitter ram i 4 slotter, det samme gjør Cpu-z og Aida.

Cpu-z sier 16gb, triple channel. Har testet med og uten XMP profil uten at det utgjør noen forskjell.

Det gjelder da et quad kit 4x4 Corsair Dominator GT 2133, 3930K og et Asus RIVE.

Reaseate brikkene utgjør ingen forskjell.

Prosessoren har kjørt 4.5@1,35 til dagligdagsbruk i drøye 2 år, har ved enkelte anledninger vært oppe på 4.7-4.8@1,42 i kortere perioder.

Vil det ha noe for seg å reseate cpu'en ? Den har satt i sokkelen siden den var ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket hva slags spenning som ligger på minnekontrolleren (sjekk gjerne at VTT og VCSSA ikke ligger for høyt, da automatikken gjerne klokket disse noe vanvittig)? Disse burde vel egentlig ikke ligge over 1.20-1.25V over lengre tid. Bruk f.eks Aisuite til å måle dette under last/spilling eller hva du nå bruker.

hvis du har ødelagt noe, så er det nok mest sannsynlig dette som har gjort det. Men da har det som regel resultert i ustabil CPU, og ikke at du bare mister en minnekanal. Har derimot vært vitne til at HKet kan være defekt, og/eller at noen pins på HKet er bøyd.

Med reseating, mener du da å bruke de fire andre ledige slottene?

Hvis ja: Test alle slottene, hvor du kun kjører en brikke alene. Er en kanal defekt, ja så vil du til slutt ikke kunne boote med en eller to av slottene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

VTT/VCSSA er normal. Alle brikkene dukker opp i bios A1/B1/C1/D1 men viser kun 12gb der også.

Har testet å øke spenningen på ram uten at det har noen effekt.

Har sett en del andre der ene minnesporet er dødt, men det gjelder sa kun nye kort. Det her har jo kjørt fint siden januar 2012, så det er litt merkelig at det skal dø helt uten videre.

Kan legge ved et screenshot, hvis det skulle hjelpe.

eTFnMGJP.jpeg

Lenke til kommentar

Du har bare lagd ved en thumbnail på noen få piksler så kan ikke se noe.

Du ønsker å ikke ta å teste om sporet faktisk er helt dødt, ved å teste dem med en og en brikke som nevnt i forrige post? :)

Det er ikke umulig at slikt skjer over tid, da svake loddebaner kan bli ødelagt. Og noe man kan "fikse" med å re-lodde HKet. Det er dog ikke helt uten risko, og består av å ha HKet i en varm ovn på 200 grader i 10 min.
Men uansett unødvendig om det viser seg å være maskinvaretrøbbel, og man fortsatt har reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Er bare Norge som har såpass fantastisk reklamasjonsrett. Bor i Danmark, så alt over 2 år er no go. Det samme gjelder forsåvidt utover garantien på 1 år.

Det er litt trøbbel å teste hvert enkelt minnespor da en av slangene fra vannkjølingen går over 2 av sporene.

Det er vel uansett en hw feil, og jeg er ikke i stand til å lodde noe som helst. Har vel en unnskyldning for å skifte ut skiten. Hadde tenkt å vente til X99 hadde modnet litt, så lenge det kjører stabilt så går det vel greit, selv om det er irriterende at alt ikke virker som det skal.

edit: kan legge ved link til bilde : http://bildr.no/image/eTFnMGJP.jpeg

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

Får du Quad-Channel om du benytter deg av de andre slottene på de samme kanalene. Slot: A2, B2, C2 og D2?

To og to slots henger sammen, så kanskje ikke rart om to stykk faller ut, selv om jeg egentlig må si jeg trodde A1 og A2 hang sammen, B1 og B2 etc... Og at det dermed er mer logisk om C2 hadde falt ut.

Men igjen, husker ikke helt hvordan det var når jeg bøyde en pins på CPUen (tilsvarer da f.eks ødeleggelse i CPuen eller ødelagt bane på HKet), men husker at to slots forsvant. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fungerer ikke med med A2,C2 etc. Muligvis hvis jeg setter noen brikker i A1, B1 og så quad kittet i A2 osv.

Må vel til å lese i manualen.

Cpu pins bøyer seg vel ikke helt uten videre i socketen når cpu'en har satt i siden det var nytt ?

Lenke til kommentar

Fungerer ikke med med A2,C2 etc. Muligvis hvis jeg setter noen brikker i A1, B1 og så quad kittet i A2 osv.

Må vel til å lese i manualen.

Cpu pins bøyer seg vel ikke helt uten videre i socketen når cpu'en har satt i siden det var nytt ?

Nei. Det var hos meg det var bøyde pins. Det kan dog være brudd andre steder i banene, eller noe ødelagt i CPuen for den saks skyld. Poenget var bare at noen slots deler visse kanaler. ^^

Sikker på at det ikke funker, eller er det bare slottene som ikke gjør det? Har da ment at jeg har kjørt Quad-Channel minne på de svarte portene, selv om man helst skal bruke de røde først. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...