Gå til innhold

Får jeg i meg for mye kalorier?

Anbefalte innlegg

Driver å slanker meg og må vite om jeg får i meg for mye kalorier eller om jeg kan spise enda mer kalorier.

Litt om meg:

- 22 år

- 99Kg

- 178cm tror jeg. Litt usikker.

- Var 120Kg for 2 år siden men _sultet_ meg ned til 83Kg, gikk deretter opp til 105kg i sommer og nå har jeg slanket meg ned til 99Kg.

- Har nesten ikke muskelmasse på kroppen, så har en veldig slapp kroppsholdning og kroppen består nesten bare av fett.

Mål:

- Passere 83 kg til nyttårsaften. Har altså 3 måneder på meg til å slanke meg 16kg.

Nåværende kosthold per dag:

- Spiser to brødskiver om dagen med ett lag smør og to skiver krydret skinke som pålegg på hver brødskive. Altså 2 brødskiver (fint brød) + smør + 4 skiver krydret skinkepålegg

- To skjeer med MyoProtein fra Myrevolution tilsvarende ca. 300 kalorier tilsammen blandet med 3-4 dl skummet melk.

- Kanskje ett eple eller to i ny og ne.

Trening:

- Kardio på mandag, onsdag og fredag

Kardiotreningen består av 20-25 minutt på ergometer-sykkel.

- Styrketrening på tirsdag, torsdag og lørdag. 30-45 minutt hver gang.

Har benk, romaskin og håndmanualer hjemme hvor jeg får trent bryst, skuldre, biceps, triceps, mage, traps. Romaskinen kan man trene rygg på, men synes ikke den er effektiv da belastningen er mer i armene enn ryggen (kan være jeg som trener på feil måte)

I tillegg tar jeg pushups og situps sammen med styrketreningen.

Tar 3-4 sett med 10 reps på hver øvelse avhengig av hvor utslitt jeg er.

Fri på søndag.

Jeg sitter mye stille om dagen og er lite i aktivitet utenom treningen. Derfor er jeg redd for at all treningen er forgjeves hvis det viser seg at jeg får i meg for mye kalorier.

Jeg bor ikke nært et treningsstudio, og det fins ikke her på bygda, så må klare meg med det jeg har av utstyr. Skulle gjerne fått trent markløft og knebøy med skikkelig utstyr. Når det er sagt, så er hovedprioriteten min akkurat nå å gå ned i vekt, _ikke_ bygge muskelmasse!

Jeg flytter inn til en storby etter nyttår og vil starte med seriøs styrketrening da. Nå er jeg fokusert på å gå mest mulig ned i vekt og bli kvitt fettet på kroppen.

Tror dere jeg bør fortsette med nåværende treningsopplegg, eller bør jeg pine meg selv gjennom en enda hardere kardioøkt. Bør jeg være enda mer effektiv på styrketreningen? Jeg føler meg utslitt etter kun 20-25 minutt på ergometersykkelen, og det er fordi lårmusklene sier stopp, ikke fordi kondisjonen sier stopp.

Hvor mye mer kalorier kan jeg få i meg, uten å risikere å stagnere på vekten? Tar imot alt av tips! Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe mat som en bodybuilder, så kyllingfilèt, mager kjøttdeig og en haug med sunne matvarer er bare å glemme foreløbig. Sulteteknikken har funket før, men det spørs om den funker like godt nå som jeg trener samtidig som jeg sulter meg. Vet at dette ikke er etter boka, og at jeg bør få i meg mer grønnsaker og sunne matvarer, men slik det er nå så har jeg knapt råd til husleia.

Det er viktig for meg at jeg når målet mitt på rundt 83-84kg til nyttårsaften! :)

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kjedelig, dårlig og rett og slett vanskelig kosthold du har laget deg. Før det første er smør unødvendige kalorier og om du ikke liker å gå rundt sulten, er det absolutt ingen vits å ta inn smør i det hele tatt. Bidrar litt til smak, men man venner seg fort til skive uten. For det andre mangler du masse næringsstoffer, og kaloriene er alt for få.

Ikke vær så fiksert på skinkepålegg. Egentlig er ikke brødskiver noe jeg ville satt opp i en optimal kostholdsplan, men man skal jo heller ikke gjøre alt for store endringer. Siden muskelmasse ikke er viktig for deg, anbefaler jeg en enkel kostholdsplan som f.eks dette:

Frokost: 2 brødskiver med ost og skinke UTEN smør, kanskje et glass melk

Lunsj: mager vaniljekesam/frukt/proteinshake

Middag: noe proteinrikt med litt karbohydrater ved siden av, men begrens karbohydratene i dette måltidet

Kvelds: noe rundt 3-400 kcal uten for mye carbs. Kanskje det du ikke spiste til lunsj.

Ikke optimal kostholdsplan, men skal være mye lettere for deg å holde deg til, og det skal være få nok kalorier til at du går ned i vekt. Selvfølgelig må du holde deg unna alt som er søtt. Brus, godteri, popcorn, is osv. Alkohol bør du også vike fra så mye det lar seg gjøre.

Å gå ned 16 kg på 3 mnd er IKKE sunt eller realistisk, og det virker som om du har et sykelig forhold til hva vekta viser heller enn hva speilet viser. Med SUNN og fornuftig vektnedgang kan du gå ned 7-8 kg de neste 14 ukene med det kostholdet jeg ga deg.

Å spise i et underskudd som du selv laget deg vil forårsake en stor vektnedgang på kort tid (mesteparten vil være vannvekt), og så snart karbohydratinntaket ditt kommer litt opp igjen vil du legge på deg mye igjen. Du vil "skade" forbrenninga di med en slik usunn vektnedgang, så det lønner seg aldeles ikke å sulte seg ned i vekt. Det har du sikkert erfart iom. at du gikk opp i vekt igjen i sommer(?)

Lenke til kommentar

Smøret gjør den tørre brødskiva litt lettere å få i seg, men er enig. Det er unødvendig med smør og jeg skal prøve å slutte med det.

Jeg visste at jeg ble å få reaksjoner på kostholdet mitt :p Jeg vet at det ikke er optimalt, men realiteten er at jeg holdt faktisk vekta på 83kg i 1 år, helt til julaften kom, og etter det begynte jeg å spise som en gris. Fikk smaken på all julematen og ble "avhengig" av usunn mat igjen. Junkfood nesten hver dag, brus, sjokolade osv. Lagde meg i tillegg store middager og glefset det i meg. Gjerne 1200-2000 kalorier i kun èn middag.

Det positive er at jeg allerede har kuttet ut alt av godterier for lenge siden og de store middagene som var medskyldig i at jeg la så mye på meg.

Er også sluttet å drikke alkohol på fest, er forsåvidt nesten ikke på fest lengre. Brukte å drikke hver helg før.

Forrige gang jeg gikk ned så mye, så hadde jeg ikke noe tidsplan. Jeg bare spiste lite og var litt aktiv på jobb, så gikk resten av seg selv. Hvis du mener det er urealistisk å nå 83kg til nyttårsaften så kan jeg endre målet mitt til 90kg. Å gå ned 9Kg på 3 måneder tror jeg ikke blir umulig.

Er ikke mer sykelig enn at jeg har dårlig selvtillitt. Jeg tviler på jeg blir å tørre å gå inn på et treningsstudio blant folk sånn som jeg ser ut nå. Husker hvor god selvtillitt jeg hadde når jeg var på mitt laveste på 83kg. Jeg vil til rundt 83kg igjen før jeg begynner å trene styrke på treningsstudio for alvor.

Tar med meg tipset om mager kesam, frukt og ost. Inneholder ikke ost en del kalorier? Anyways. Kan se om jeg får ta meg råd til litt flere matvarer. Er virkelig blakk som ei pungrotte.. :p

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å spise mat man faktisk kan leve med? På et eller annet tidspunkt MÅ du spise mer, og da heller at det ender opp som et bedre og variert og ikke minst vellsmakende kosthold, fremfor at man skal falle av vogna helt. Noe som MYE lettere skjer om man bare spiser gråkjedelig.

Sistnevnte er jo klassisk i Jo-Jo slanking, altså at man slanker seg masse og så går masse opp igjen etter en stund.

Dette løser man med et godt og langsiktig mål.

Hadde man hatt så knallsterk psyke at man kunne levd på gråstein om man vil (over tid), ja så hadde man vel kanskje heller ikke havnet i sin situasjon noen gang?

Jeg vet at jeg aldri ville klart det...

Har all forståelse for at man dette av vogna når man til syvende og sist får smake julemat, og tidligere bare har levd på gråstein. Da hadde nok de fleste fråtset.

Spiser du godt, og smart til vanlig, så blir ikke overgangen så voldsom.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ingenting imot å leve på "gråstein". Motivasjonen kommer med vektnedgangen, og da kan jeg godt leve på et par brødskiver om dagen. Det er faktisk en vanesak etterhvert.

Jeg vil være fornøyd med kroppen min til jeg flytter etter nyttår, og da må jeg ned i vekt rett og slett. Vekta og alt fettet på kroppen ødelegger selvtillitten min akkurat nå, og det går ikke ann når jeg skal flytte og ut i ny jobb og møte nye mennesker. Derfor er det viktig for meg at jeg går fort og effektivt ned i vekt, enn at jeg bruker over et halvt år på å oppnå det samme som jeg kunne gjort på 3 måneder.

Når jeg har slanket meg såpass at jeg er under ca. 85-83kg så vil jeg begynne å spise mer normalt og trene styrke på treningsstudio. Har jo ikke tilgang til treningsstudio nå uansett..

Men ja, skjønner skepsisen.

Endret av Sprøstekt Løk
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har veldig peiling på feltet selv, men da du tydeligvis ikke har noen muskler å tape syns jeg bare du skal kjøre på med en knallhard sultediett.

Ikke sunt, men som du har erfart, effektivt.

Når du er nede i en akseptabel vekt starter du trening mens du går opp mot en mer normal og sunn diett.

PS: Du spiser temmelig lite, det burde ikke være noe problem for deg å kutte ut smøret, du er vel sulten nok til å få i deg skiva uansett?

Selv bruker jeg aldri smør, men det har litt mer med at jeg ikke gidder smøre skiva

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det må da være bedre å spise skikkelig i stedet for å leve slik. Som du selv har erfart, så er det lett å gå ned i vekt – men vanskeligere å holde vekta. Hvis du spiser skikkelig, og får nok aktivitet, vil du kunne få en mer fornuftig nedgang og klare å holde deg der. Og det uten å måtte spise dårligere enn en student som har drukket opp hele neste måneds matbudsjett den første fredagen etter utbetaling.

Og nei, du får ikke i deg for mange kalorier. Du får i deg altfor lite.

Lenke til kommentar

Hva ligger matbudsjettet ditt på i mnd? Du kan fint spise som jeg skrev på rundt 2000-2500 i mnd.

Er ikke mer sykelig enn at jeg har dårlig selvtillitt. Jeg tviler på jeg blir å tørre å gå inn på et treningsstudio blant folk sånn som jeg ser ut nå. Husker hvor god selvtillitt jeg hadde når jeg var på mitt laveste på 83kg. Jeg vil til rundt 83kg igjen før jeg begynner å trene styrke på treningsstudio for alvor.

De aller, aller fleste på treningsstudio tenker at det er tøft med folk som går inn for en livsstilsendring, i alle fall meg og alle jeg kjenner. De som tenker noe annet bør du ikke bry deg om uansett, for de er ikke verdt et eneste sekund av din tid. Atpåtil kan du bruke dem som motivasjon - du skal vise dem at du kan klare det du målsetter deg for og de kommer til å merke når kiloene begynner å ta av, og da vil de i HVERT FALL respektere deg!

Inneholder ikke ost en del kalorier?

Jo, men husk at det er per 100g! Du tror vel ikke at en tynn skive ost veier 100g? Mindre kalorier i et par skiver hvitost enn et lag med smør either way.

Jeg kan ikke si jeg har veldig peiling på feltet selv, men da du tydeligvis ikke har noen muskler å tape syns jeg bare du skal kjøre på med en knallhard sultediett.

Ikke sunt, men som du har erfart, effektivt.

NEI. Dette er nøyaktig grunnen til at du med din innledende setning skulle satt et punktum og latt være å skrive noe ytterligere. Noen kan komme inn her, lese kommentaren din og ta rådene dine til etterretning, og dermed ende opp med å ødelegge for seg selv.

Å sulte seg selv ned i vekt vil kun resultere i ødelagt metabolisme og det VIL slå tilbake på deg i form av vektøkning når du returnerer til et normalt kosthold. I tillegg vil kroppen PRIORITERE å kvitte seg med muskler heller enn fett, siden "overflødig" muskelmasse ikke er essensielt for å overleve.

Det jeg skrev burde være en del hundre kalorier i underskudd når man tar din alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå i beregningen. Du vil med det kostholdet kunne gå ned i vekt på en sunn måte og slippe å være sulten hele tiden. Atpåtil vil det gjøre det lettere for deg å beholde mest mulig muskelmasse, så det vil se langt bedre ut når du kommer ned i vekt.

Å gå ned 9 kg i løpet av året er godt mulig, det samme er 16, men en blodprøve vil vise to vidt forskjellige resultater. Kanskje ser du sunnere ut på utsiden, men du er langt mindre sunn på innsiden. Du vil etter en stund med dette endrede kostholdet sannsynligvis droppe noen kilo i vannvekt. Noen kg muskelmasse vil nok også forsvinne, men med en MYE bedre fett-muskel-ratio enn om du sulter deg selv.

Lenke til kommentar

Som Eloquent sier, ikke bra kosthold. For lite proteiner og vitaminer, i tillegg vil forbrenningen gå ned hvis underskuddet ditt er for lavt, da vil du også bli mer sliten og trøtt pga kroppen sparer energi.

Få opp inntaket litt, gå over til grovt brød så får du litt mer vitaminer og mineraler i tillegg til at maten holder lengre.

Treningen burde du også gjøre noe med, ser ingen trening av beina! Muskler er den viktigste kilden til fettforbrenning. Det mer muskler, det mer forbrenner du når du sitter i ro. Sykling er bra (gjerne oppoverbakke). Ellers ville jeg tatt inn utfall og knebøy som er øvelser som lett kan gjøres hjemme, har du manualer, så bruker du disse som ekstra belastning. Du trenger minst en tung øvelse per trening for å "overbelaste" (dvs en øvelse som trener store deler av kroppen og hvor du løfter tungt uten å ødelegge seg selv) kroppen og dermed få den til å produsere mer muskler (lett forklart) Det å trene biceps og triceps vil være bortkastet for deg, det er muskler du trener når du skal gjøre siste finpuss på kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er 96Kg nå. Har spist 2 brødskiver de siste 48 timene. Veldig lite mat ja, men overraskende nok er jeg ikke sulten...?! Drikker derimot 2-3 liter vann om dagen, noe som kanskje gjør noe med metthetsfølelsen min..?

De 3kg jeg har mistet kan godt være såkalt vannvekt jeg har mistet, men jeg ser at jeg er blitt tynnere i ansiktet. Kinnbeinene har allerede blitt mye mer markert. Nå kan jeg faktisk se smilet mitt iforhold til bare noen dager siden, da alt fettet lå rundt kinnene mine og munn-partiet. Det er virkelig en selvtillitts-boost! :)

Står opp kl. 9 og fyrer i gang en heftig økt med styrketrening etterfulgt av ny-innkjøpt kyllingfilèt og grov ris! Fint å ha ei mor som hjelper til når man har dårlig råd! :)

Lenke til kommentar

Jeg har noen ytterlige spørsmål.

1. Har det egentlig noe å si når man trener på dagen, og når man sover? Jeg har snudd døgnrytmen slik at jeg trener klokken 14:00 -> spiser rett etterpå og går deretter å legger meg ca. klokken 18:00.

Så våkner jeg på natta rundt klokken 03:00 og bare slummer hele dagen foran PCen til klokka blir 14:00 (jeg har ikke jobb)

Hadde jeg fått mer ut av treningen om jeg hadde hatt en normal døgnrytme?

2. Leddene i skuldrene mine klikker når jeg trener styrke. Jeg har prøvd å tøyd litt ut før jeg setter igang men det hjelper ikke så mye. Får klikking i både venstre og høyre skulder. Har også litt klikking i albuene hvis jeg prøver å ta "tricepscurls" hvor jeg sitter på en benk med armen bak huet og løfter en håndmanual.

Samme med enkel bicepscurl, da starter klikkingen i skuldrene.

I tillegg har jeg klikking i knærne når jeg tar knebøy. Det gjør ikke direkte vondt, men det er svært ubehagelig og ekkelt.

Hva kan det være som forårsaker dette, og hvordan forhindrer jeg det? Drikker masse vann så tror ikke det er det.

Lenke til kommentar

1. Jeg vil tro at det er viktigere med en jevn døgnrytme enn at døgnrytmen tilsvarer en 9-4 jobb. Husker jeg så et eksperiment med en franskmann som hadde stengt seg inne i en grotte, uten noen former klokke eller hjelp til å finne ut når på døgnet det var; testene viste at han opprettholdt en jevn døgnrytme på tross av dette. Men nå som det etterhvert blir vinter, så vil det å være litt ute i sola når den endelig titter frem antakelig være bra for kroppen og psyken (og vil jeg tro er en viktigere faktor enn at du har en "normal" døgnrytme, så lenge rytmen er konsistent).

2. Når en leser om kostholdet ditt, så er vel en slags form for underernæring det første jeg tenker på som årsak, kan ikke se for meg at kroppen din vil klare å restituere seg så veldig. Jeg har også hatt perioder som stort sett har bestått av å trene litt --> sitte foran en datamaskin --> sove. Og selv om jeg altså trener (1-2 timer, 4-5x pr uke), så merker jeg at det ikke er nok for å holde kroppen i gang i ellers ekstremt passive perioder. Ila en dag der jeg er på jobb, skole, er sosial, beveger meg rundt i byen, osv, gir dette jevnlig belastning på kroppen gjennom dagen, hvilket får meg til å føle meg mye bedre.

Lenke til kommentar

1. Kroppens egne "klokke" tilsvarer normalt litt mer en 24 timer, gjerne opp mot 25 timer.

Jeg vil derfor tro det mest ideele er å gradvis vri døgnet basert på dette.

Mye soving er vist bra for trening.

Ref: Søvnforsker jeg hørte på NRK P2 i går

Lenke til kommentar

Takk for svarene sålangt!!

Har et spørsmål ang. kardio:

Når jeg er ute å jogger, så jogger jeg 6,5km på ca 60 minutt. Rundt 28-32 minutt hver vei.

Flat asvalt nesten hele veien.

På Endomondo-appen så står det at jeg forbrenner 250kcal hver vei, altså ca. 500kcal totalt.

Vil dere si at jeg jogger for lite? Jeg har vært overvektig store deler av livet, og jogging har jeg nesten aldri drevet med før så har særdeles dårlig kondis. Jeg jogger ca. 100m, for deretter å gå 50m og deretter jogge 100m igjen.. sånn gjentar jeg det.

Vil dere si at det lite eller mye å forbrenne 500kcal på èn treningsøkt? Sitter mye inne ellers om dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du har sykkel, så ville jeg tatt i bruk denne. Det å jogge på flat asfalt, spesielt som overvektig, er å be om problemer med knær og hofter! Hvis du ikke har sykkel eller mulighet til å skaffe, så må du finne en grusvei eller utmark å jogge i (er det veldig ulendt, så gå for å unngå å forstue ankler o.l, disse er nok ganske under-trente i forhold til belastning og vekt)

Om det er mye eller like med 500 kcal er individuelt. Du skal ligge i et lite underskudd (200-500 kcal) for å få en fin nedgang hvor du ikke sitter igjen med veldig mye slapp hud. Men dette underskuddet burde komme av at du trener mye, ikke spiser altfor lite! Spiser du så lite som du gjør nå, går du glipp av mye viktige vitaminer og mineraler i tillegg til proteiner og fett som kroppen trenger!

Lenke til kommentar

Det går mer på hva du gjør fysisk enn hva du spiser, er viktig å spise nok. Har nok også noe å gjøre med døgnrytmen.

Veide selv før sommerferien 93-95kg, er 193cm høy. Jobbet så på søppelbil i bare 5 uker, hard jobb med mye løping og jogging 5-6 timer i strekk. Endret ikke kostholdet i det hele tatt, tvert imot. Spiste mye kalorier med restemat/middag fra kjøleskap til morgenen, og når vi tok pause spiste jeg ofte noe usunt som boller, sjokolade, og nesten en halvliter energidrikk hver arbeidsdag, og i helgene når jeg hadde fri.

Selv om jeg spiste mye mer kalorier enn ellers gikk jeg ned til 86kg på bare 5 uker. Hadde også en veldig "fin" døgnrytme i denne perioden. La meg 22-23 tiden, og stod opp 05 hver dag. I helgene la jeg meg samme tid og våknet rundt 10-11 tiden av meg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...