Gå til innhold

Spørsmål om gtx 970 på sandforce hovedkort

wholmen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt ASUS strix gtx 970.

Fra før av har jeg

intel core i5 2500k https://www.komplett.no/intel-core-i5-2500k-processor/619274

og

ASUS p8z68 https://www.komplett.no/asus-p8z68-v-pro-socket-1155/633060

Det står at gtx 970 skal kobles i PCIe 3.0, men hovedkortet mitt har bare PCIe 2.0 x16. Er det et stort problem?

Jeg har ikke lyst til å oppgradere prosessoren min ennå, men hvis et nytt hovedkort vil være bakoverkompatibelt med i5 2500k-prosessoren, er det kanskje mulig å kjøpe et broadwell-hovedkort og beholde prosessor og ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i7 2600k, og lurte på samme greia selv ettersom jeg har veldig lyst å oppgradere til GTX 970.

Ifølge tomshardware.com:

for most card there will be no hit at all. on the high end new cards your looking at 1-2% at most.
pci-e 3 just adds optimizations and opens a little more bandwidth but the reality is that most cards wont max out a pci-e 2 socket never mind a pci-e 3... so its only gonna become a factor when pci-e 3 becomes close to saturation. then you would see a 30% hit on a pci-e 2 slot (assuming the card still worked)

Lenke til kommentar

Det er midt i mellom, selv om de fleste JEG kjenner til bruker det som spillkort. Det er uansett applikasjonen som sier noe om pci-e bussen benyttes mer eller mindre. Så uansett om det er et K6000-kort, Titan, eller GTX 980, så vil det ikke gå noe mer informasjon over bussen enn det spillet krever.

PCI-e 3.0 er nok hovedsakelig en stor fordel fordi du kan dele opp bussen mer, uten at det går utover ytelsen, og uten at du slipper å legge til ekstra pins og kanaler i hovedkortet. Så PCI-e 16x 2.0 holder nok i lange baner, men med en gang du skal ha to, tre og kanskje fire skjermkort + noe ekstra snacks, så vil du med PCI-e 2.0 slite med horribel ytelse.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...