Gå til innhold

Nvidia 970 vs 780?

Mathmus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken benchmarks?

970 er billigere (var ihvertfall) mer Vram, Støtter de nye teknologiene maxwell har, Bruker mindre strøm :)

EDIT: Litt for sein :p

Hehe, just beat you 2 it :p

Men helt klart et viktig poeng er jo strømbruken, som igjen genererer mindre varme som igjen gir mer rom for overklokking. Win, win!!

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Linket til en test av et 970 kort i første post, hvor det er benchmarks på tidspunkt 5.50.

Man får MSI GeForce GTX 780 Lightning (LE versjon) for 2715kr inkl. frakt hos proshop. Mens 970 ligger på rundt 3200kr. Men den prisforskjellen har ganske liten betydning for meg.

Vil gjerne ha et kort som lager minst mulig lyd, så her har vel 970 en fordel. Men var usikker på hvilket kort jeg skulle velge da 780 hadde høyere fps i de fleste spill.

Endret av Mathmus
Lenke til kommentar

Som sagt er 970 er reelt bedre kort :)

Hvilken benchmarks?

970 er billigere (var ihvertfall) mer Vram, Støtter de nye teknologiene maxwell har, Bruker mindre strøm :)

EDIT: Litt for sein :p

Hehe, just beat you 2 it :p

Men helt klart et viktig poeng er jo strømbruken, som igjen genererer mindre varme som igjen gir mer rom for overklokking. Win, win!!

Hehe, bare vent, Skal stalke hver eneste tråd du følger^!^

Lenke til kommentar

Nu vell, tross at de blir ganske varme, så er nå fortsatt ingen GTX 970'er som jeg har sett som klarer å nå en GTX 780 classified i OC. Så om det skal komme noen som matcher 780, så må man nesten vente til vannblokk og kraftigere versjoner kommer etter hvert, samt ny BIOS og mulighet for økt power-limit og spenninger.

For slik situasjonen er nå, så er fortsatt GTX 780 classified (spesielt) kongen av overklokking.

Har tre stykk, og på vanlig vannkjøling klarer alle over 1400 MHz base clock fra 863/900 MHz (base/boost), som er nærmere 62/55 %, og fra 6000 MHz til 7900 MHz på minnet (32 %).

Uansett, spørs om jeg ville gått for 780 classy i disse tider, da det vesentlig lavere strømforbruket til 970 jo er en fin bonus. Måtte i så fall vært et godt tilbud på bruktmarkedet, som det heldigvis finnes en del av.

Mine GTX 780 matcher lett tre overklokkede GTX 980 i en bench-off i 3Dmark Firestrike extreme. :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nu vell, tross at de blir ganske varme, så er nå fortsatt ingen GTX 970'er som jeg har sett som klarer å nå en GTX 780 classified i OC. Så om det skal komme noen som matcher 780, så må man nesten vente til vannblokk og kraftigere versjoner kommer etter hvert, samt ny BIOS og mulighet for økt power-limit og spenninger.

For slik situasjonen er nå, så er fortsatt GTX 780 classified (spesielt) kongen av overklokking.

Har tre stykk, og på vanlig vannkjøling klarer alle over 1400 MHz base clock fra 863/900 MHz (base/boost), som er nærmere 62/55 %, og fra 6000 MHz til 7900 MHz på minnet (32 %).

Uansett, spørs om jeg ville gått for 780 classy i disse tider, da det vesentlig lavere strømforbruket til 970 jo er en fin bonus. Måtte i så fall vært et godt tilbud på bruktmarkedet, som det heldigvis finnes en del av.

Mine GTX 780 matcher lett tre overklokkede GTX 980 i en bench-off i 3Dmark Firestrike extreme. :ph34r:

Blir å kjøpe nytt, så å kjøpe 780 classified til 4700+, blir litt litt dyrt ;)

Hvis jeg gikk får et 780 tenkte jeg de som ligger til prisen rundt 3000. Hvordan vil du si disse er iforhold til de nye 970 kortene som koster rundt 3000?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Linket til en test av et 970 kort i første post, hvor det er benchmarks på tidspunkt 5.50.

Man får MSI GeForce GTX 780 Lightning (LE versjon) for 2715kr inkl. frakt hos proshop. Mens 970 ligger på rundt 3200kr. Men den prisforskjellen har ganske liten betydning for meg.

Vil gjerne ha et kort som lager minst mulig lyd, så her har vel 970 en fordel. Men var usikker på hvilket kort jeg skulle velge da 780 hadde høyere fps i de fleste spill.

Da vet du kanskje også at MSI GTX 970 har semi-passiv kjøling der viftene starter ikke før 67 grader celcius tror jeg det var.. Dette betyr at du vil få en roligere PC, men ikke minst viftene vil få mye lengre levetid som ikke var tilfellet mitt med Gigabyte GTX 580 der de 3 viftene står å blåser for full hals hele tiden.

Ville valgt GTX 970.. Når det blir litt billigere også med tiden, eller når du får råd, kjøp ett til og putt i SLI så har du kick-ass PC!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...