rey Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 (ble litt lang, men måtte ha med alt) ok, jeg har 1024/256 fra tele2. Det tok 7 uker å levere, de skyldte på telenor osv osv. Jeg er veldig fornøyd med hastigheten og pingen så langt. Jeg valgte tele2 først og fremst pga ping-tidene generelt i norge og utland (jeg spiller). Så problemet...jeg og en romkamerat deler linja her. Vi fikk vite at tele2 tilbyr opptil 3 ip-adresser samtidig. Det var veldig kjekt, siden vi bare var 2 som skulle bruke det, maks 3. Vi droppa da å kjøpe router, fordi det kosta litt mer og kjøpte en 8-porters switch i stedet. Internett funka perfekt da vi satte det opp osv. Da vi skulle dele filer over nettverket oppsto det et problem. Når du mottar ip fra tele2 så mottar du også en subnet mask, og den er ikke nødvendigvis det samme på maskiner som sitter på samme fysiske linje. Ergo, vi havna på forskjellige subnet masks og kunne ikke finne hverandre i nettverk, bare ved å gå via internett. Jeg fikk låne et ekstra nettverskort av en kamerat, slik at jeg nå har 2. Da kan jeg bytte mellom de to nettverkskorta hvis jeg vil bytte subnet mask. Jeg får ikke bytta subnet mask ved å ta frigi/forny, bare ved å bytte mellom nettverkskortene, og da havner jeg tilfeldigvis på samme som han, og da funker fildeling over nettverket. Tele2 sa ikke noe om dette, eller jeg har iaf ikke lest det noe sted på sidene dems. Jeg sendte mail til dem og fikk dette svaret: Eneste mulighet du har til å sette opp et fullverdig hjemmenettverk hos deg vil være å gå til anskaffelse av en router, slik at du kan dele ut lokale IP adresser til hjemmenettet ditt. Vi har ingen mulighet til å bestemme hvilket subnett du og kameraten din havner på. Et problem som også dukker opp hvis dere tilfeldigvis havner på samme subnett er at all trafikk mellom maskinene deres først går ut på internett, med den effekten at hastigheten mellom maskinenen blir begrenset til uthastigheten på ADSL linjen din. Hva sier dere? Dumt at vi sløste penger på en switch når vi egentlig burde kjøpt en router. Og er det umulig for tele2 å gjøre det sånn at folk på samme linje kommer på samme subnet mask? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hmm...sitter og sliter med noe av det samme nå...har også tele2.. Hadde NGT før og da gikk det som fot i hose å sette opp nettverk.. Hvis det som står der stemmer så er det jo bare utrolig elendig av Tele2 å ikke tilby bedre løsninger.. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Har sjekket litt nå.. dersom man har Thompson Speedtouch kan man enable NAT, men portforwarding funker ikke! Så da er man nesten like langt.. I følge tele2kisen jeg snakket med ville det beste bli å anskaffe seg en egen router.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå