Gå til innhold

Hva er positivt med å røyke, & hva er negativt?

Majestic

Anbefalte innlegg

For henne kan røyken være en trøst i hverdagen, men 40 om dagen er mye. I tillegg har staten bestemt seg for å ødelegge økonomien til røykerne. Det er ikke spesielt lykkefremmende, men det skyldes ikke tobakken i seg selv.

Folk som aldri har røyket har egentlig ikke noen særlig troverdighet når det gjelder å snakke om gleden ved det. Jeg kan si at røyk er noe eget, og det er en langt mer håndfast uttalelse enn "jeg kan ikke se for meg at noe annet ikke kan være like bra".

Har aldri opplevd en person som faktisk virker mer lykkelig fordi de røyker. Joda, de ser på røyken som lykke, men det er nok heller fordi de har gledet seg fra forrige røyk til neste.

Dette er umyndiggjørende og fordomsfullt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var basert på både den generelle ideen som tilfeldige undersøkelser har gitt, litt på populær psykologi/hjernevitenskap og enkle observasjoner.

Dette er umyndiggjørende og fordomsfullt.

virkelig? Nå var setningen supplementert med en videre utdypning enn kun den setningen, og hensikten var ikke å krenke noen som helst. Ja, faktisk det stikk motsatte av fordomsfullt. Jeg har i de neste (og tidligere) setningene prøvd å forklare og samtidig prøvd å satt meg litt inn i hvorfor du kanskje mener dette.

Å bare komme med en påstand om at røyken gjorde deg lykkeligere høres bare overfladisk og en smule lite reflektert ut.

Se, det var dette jeg ville unngå, nå har vi en av disse ufyselige skyttergravsdiskusjonene fordi noen skal "vinne". Jeg sa i grunnen det aller meste jeg ønsker å si om dette i det første innlegget mitt i denne tråden.

Da tror jeg ikke mitt budskap kom fram i alle fall. Som ikke har noe med vinning å gjøre. :) Ja, jeg mener ikke du tar feil, men ønsket kun utdype og forklare det. Du står selvsagt helt åpen til å utdype selv med egen innsikt og refleksjon. Det er i hvert fall det jeg håpet på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det du gjorde var jo å frata røykere enhver definisjonsmakt over egen tilfredshet. De kan si hva de vil, men du vet bedre. Det er umyndiggjørende og fordomsfullt. Man trenger ikke forklare egen nytelse. Skal du gå etter BDSM-folk også, og si at det de driver med ikke egentlig er noe særlig digg? Verden er ikke så enkel.

Å implisere at jeg ikke har bydd på innsikt eller refleksjon er et slag under beltestedet og ikke noe jeg har tenkt å følge opp annet enn å be deg lese mitt første innlegg på nytt og spørre deg selv om ikke det å stille spørsmål ved hvorfor vi er så negative til røyking, ikke er nettopp det du etterlyser.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det du gjorde var jo å frata røykere enhver definisjonsmakt over egen tilfredshet. De kan si hva de vil, men du vet bedre. Det er umyndiggjørende og fordomsfullt. Man trenger ikke forklare egen nytelse. Skal du gå etter BDSM-folk også, og si at det de driver med ikke egentlig er noe særlig digg? Verden er ikke så enkel.

Å implisere at jeg ikke har bydd på innsikt eller refleksjon er et slag under beltestedet og ikke noe jeg har tenkt å følge opp annet enn å be deg lese mitt første innlegg på nytt og spørre deg selv om ikke det å stille spørsmål ved hvorfor vi er så negative til røyking, ikke er nettopp det du etterlyser.

Husk på at når du ikke utdyper noe som helst, og bare slenger inn en setning:

"At snusen ikke gjorde deg lykkeligere betyr ikke at andre ikke kan kose seg med det, ei heller at de som måtte gjøre det har noe egentlig forklaringsproblem. Jeg likte godt å røyke."

Så skal det en del til for ikke å bli satt rett i båsen, over helt typiske reaksjoner du finner hos mer eller mindre avhengige. Ja, det nærmer seg jo nesten definisjonen på en avhengig. For det kommer frem/hørtes ikke ut som det er noen refleksjon eller mye tankegang bak det.

Jeg kunne nok med videre ettertanke ha heller spurt deg om utdypning.

Det kan nok høres ut som umyndiggjøring, og på visse plan så var det kanskje også dette, men ikke uten grunn. Det er ikke for å vinne noe som helst, eller å krenke noen, men rett og slett fordi det er slik ALLE avhengige snakker om det først. Og typisk uten noen særlig god begrunnelse, eller at det er gjort noen tanker om hvordan alle andre som ikke er avhengige faktisk har det.

For joda, at de får en umiddelbar glede av å gjøre det er vel nesten åpenbart (jeg snakker ikke bare om røyken her altså). Ellers ville man ikke gjort det. Og det blir veldig raskt umyndiggjørelse når man snakker om avhengige, for det ER jo ikke noe rasjonelt valg (uten at jeg ser på det som noe negativt om personen) eller noe unormalt å kjøre noe urasjonelt. Men da blir det kjapt rasjonalisering av det hele.

Men det er ikke denne åpenbare/umiddelbare gleden man får med røyken jeg og aklla vil frem til, og kanskje ikke det du heller egentlig mente.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Problemet er at nytelse ikke er en enkel ting. Du kan redusere det meste til instinkter, nerver, hormoner osv. Du liker egentlig ikke å røyke, du er bare avhengig av nikotin. Du er egentlig ikke forelsket i kjæresten din, det er bare hormonene som spiller deg et puss. Du blir ikke egentlig lykkelig av å kjøre motorsykkel, det er bare adrenalinet. Et cetera.

Det kan godt hende folk lurer seg selv, men å påstå at du vet bedre enn hver enkelt av dem er å gå for langt. Det beste og mest ærlige du kan gjøre er å ta dem på ordet. Å forlange "ren refleksjon eller tankegang" bak et valg om å gjøre noe man setter pris på virker mer som en hersketeknikk enn noe annet. "Jeg likte å røyke", mye dypere blir det ikke. Det blir ikke mindre riktig av at det er kort og konsist.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønner poenget til meg og Andrull. For svarene dine matcher ikke det jeg har skrevet ihvertfall. Tror jeg og Andrull mener akkurat det samme.

Får å dra det veldig langt, en narkoman føler glede når han setter heroin-sprøyte, men som med røyk vil jeg påstå at den narkomane ikke er lykkeligere som narkoman enn han hadde vært som nykter, selv om den narkomane faktisk opplever reel glede når de setter sprøyte.

Dette gjelder uavhengig av om den narkomane bor på Oslo S eller i slott på beste vestkant...

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at man ikke kan trives med å røyke, eller at dere kan si med sikkerhet at et liv uten røyk alltid vil være bedre enn et uten.

At det er flere negative sider ved røyking enn positive, betyr ikke at de positive ikke finnes. Og som sagt, i dagens tidsånd er røykere verre en Hitler. Jeg fikk inntrykk av at trådstarter var ute etter materiale til en drøfting, og da er det et viktig poeng at all negativiteten faktisk ikke finner sted i et vakum. Det er ikke lenge siden røyking var kult, og hvem vet, kanskje det blir kult igjen en gang i fremtiden.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Positivt:

• Reduserer stress
  • Tidsfordriv
  • Du kan sosialisere med andre røykere

Negativt:

• Helsen
  • Måtte gå ut i kulden
  • Stank og tjære om du røyker innendør
  • Stank på deg selv
  • Guling av fingrer
  • Stygge tenner
  • Du ser helt dau ut i trynet når du blir eldre
  • En enorm utgift (spesielt i Norge)
  • Vanskelig å slutte
  • Sosial stigmatisering (Lukter du røyk så er det ikke sikkert du får jobben etter et intervju)
  • Brannfare
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg finner ingenting positivt med røyking.

Negativt er det mange, men de fleste har ramset dem opp, så gidder ikke å gjøre det.

positivt: det ser sexy ut av og til :(

For min del er røyking skikkelig turn-off.[/quote

Jeg synes det er turn off på jenter

Men hadde valgt noen som ikke røyker fremfor noen som røyker anyday

Lenke til kommentar

Positivt med røyking.

Gleden med å mestre at man har sluttet (to år siden)

Vært røyker i 25 år.

Forstår isbilens innlegg 100%.

Andrull: Du kunne skrive kortere innlegg. Det virker litt "over the top" og "belærende" og kan oppfattes feilaktig.

Har man ikke selv vært røyker kan man ikke uttale seg og ha innsikt i hvordan en som er det tenker og fungerer.

Jeg syns nå damer som røyker er turnoff.

Og jeg misliker fersk og "gammel sigarett" lukt.

Slik sett er jeg som alle "ikke røykere"med henhold til fysikk ubehag.

Men jeg er ikke fordømmende og nedlatende overfor røykere. Men derimot forståelsesfull.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...