Gå til innhold

Hva er positivt med å røyke, & hva er negativt?

Majestic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil vel si at røyking ikke er positivt for noe annet enn psyken og velfølelsen?

Er også litt sosialt da. Og kan være greit å ha en sig i kjeften når man venter

på bussen :rofl:

Og når det kommer til det negative så er det vel så mye at det ikke er vits å skrive opp? :hmm:

Røyket både det ene og det andre før, men stoppet med alt nå :)

Lenke til kommentar

Deiligste for de som er avhengig vel og merke.

For oss som ikke røyker fast så har man en lang rekke med deilige ting som ville kategorisert som det deiligste som finnes.

Det er nok i lengden ikke røyken som blir så god, men heller at alle andre ting ikke føles like deilig.

Avhengighet er vel ikke kjent for å heve "Serotonin-nivået" (i hermetegn pga. det ikke er fullt så enkelt), men ei heller at det etter hvert senker stimulien på andre ting som ikke har noe med det avhengighetsdannende stoffet å gjøre.

Å gjøre noe sosialt finnes det også ubegrensede grunner. Ja, har til og med blitt med ut "for å ta en røyk" selv om jeg ikke røyker. Så det å ikke røyker er knapt en begrensning når det kommer til det sosiale. Det måtte i så fall vært andre avhengigheter som ødelegger det, som f.eks å sitte forplantet i mobilen osv... Og DET blir en helt annen diskusjon.

Er også litt sosialt da. Og kan være greit å ha en sig i kjeften når man venter

på bussen :rofl:

Er mye man kan ha i kjeften da. ^^ Kunne vært en deilig lakkrispipe for den saks skyld. Det er bare fordi man er avhengig at det kan være greit å ha en sig i kjeften, og er egentlig ikke noen positiv grunn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Husk at vi er midt oppe i en nesten global kampanje for å avskaffe røyking, så folk flest har overdrevet negative følelser om det. I dagens navlebeskuende prestasjonskultur er det uhørt å gjøre noe som helst som gjør livet mindre "optimalt", og der er det liten plass for røyking.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Røyking er nok en død og begrevet hobby om noen år ja. Sammen med sine tilhengere. :p

Neida, men på den særiøse siden. Avhengighet i moderne tid er bare tull, og tilhører ikke fornuften. Det å finne noen gode grunner til å frivillig bli avhengig kan ikke forsvares på rasjonelt vis, da det ikke er en rasjonell handling.

Måtte det være Mobilavhengighet, snus, røyk, dop, facebook, spill, bensin, lim, mat etc...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Husk at vi er midt oppe i en nesten global kampanje for å avskaffe røyking, så folk flest har overdrevet negative følelser om det. I dagens navlebeskuende prestasjonskultur er det uhørt å gjøre noe som helst som gjør livet mindre "optimalt", og der er det liten plass for røyking.

Du må gjerne opplyse oss om de positive effektene av å røyke i stedet for å klage på at man bare skriver negative effekter :)

Å puste tjære og giftig alkaloid oftest blandet med haugevis av andre skadelige og kreftfremkallende kjemikalier er langt unna det jeg ser på som "mindre optimalt". Nikotinen fra 2 røyk er faktisk dødlig dose om man hadde inntatt det som ren nikotin...

Til høyre ser du noen "mindre optimale" lunger

PIOR_how_smoking_main_banner_221.jpg

"mindre optimal" kost:

Bahaya+Rokok.JPG

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

positivt: det ser sexy ut av og til :(

negativt: sykdommer, det lukter, gule fingre, stygge tenner, ekkel ånde, dyrt, kortere levetid, bruker statens penger på sykehusbehandling for skader du har påført deg selv!!

Lenke til kommentar

Neida, men på den særiøse siden. Avhengighet i moderne tid er bare tull, og tilhører ikke fornuften. Det å finne noen gode grunner til å frivillig bli avhengig kan ikke forsvares på rasjonelt vis, da det ikke er en rasjonell handling.

Måtte det være Mobilavhengighet, snus, røyk, dop, facebook, spill, bensin, lim, mat etc...

Tja. Jeg tror det vi kaller avhengighet er helt menneskelig, det har nok noe med trygghet å gjøre. Da jeg røykte syntes jeg det var rart hvorfor avhengigheten ble omtalt som noe ensidig negativt. Det er jo koselig å være avhengig, ubehagelig blir det først når man ikke får det man er avhengig av. Du kan gjerne si at det ikke blir så behagelig i fremtiden, men vi mennesker er nå best på nuet.

Du må gjerne opplyse oss om de positive effektene av å røyke i stedet for å klage på at man bare skriver negative effekter :)

Hvis dette skal være en konkurranse vinner selvfølgelig ikke-røykingen, men det var ikke poenget. Jeg sier ikke at røyking er sunt, men sunnhetsfokuset er faktisk kulturelt betinget. At vi blir kvitt røyking er positivt, men dagens fokus på flinkhet og å få "maksimalt" ut av livet har sine baksider også, det gjenspeiles blant annet i psykiatrien. Å ikke ta det så tungt hvor lenge man lever og hvor sunn man er er faktisk en helt kurant innstilling det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette skal være en konkurranse vinner selvfølgelig ikke-røykingen, men det var ikke poenget. Jeg sier ikke at røyking er sunt, men sunnhetsfokuset er faktisk kulturelt betinget. At vi blir kvitt røyking er positivt, men dagens fokus på flinkhet og å få "maksimalt" ut av livet har sine baksider også, det gjenspeiles blant annet i psykiatrien. Å ikke ta det så tungt hvor lenge man lever og hvor sunn man er er faktisk en helt kurant innstilling det også.

Mener ikke konkuranse, men noe må du vel komme opp med?

Ellers er det stor forskjell på å leve helt optimalt og perfekt å på å aktivt gå inn for å ødelegge og forgifte kroppen og omgivelsene.

Er enig i at sunnhetsfokuset og jaget etter det perfekte ikke er bra, men, men det er ikke enten perfekt eller aktiv ødeleggelse...

Ikke ta livet så tungt nei, ikke tren om du ikke vil osv er jeg helt enig i, men å aktivt og utelukkende ødelegge jeg jeg ikke så for.

Kan sammenligne det med bilen min, jeg gir bilen ett minimum av vedlikehold og service, og det holder. Men jeg vil ikke gå løs på den med slegge selv om jeg ikke behandler den så bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Jeg tror det vi kaller avhengighet er helt menneskelig, det har nok noe med trygghet å gjøre. Da jeg røykte syntes jeg det var rart hvorfor avhengigheten ble omtalt som noe ensidig negativt. Det er jo koselig å være avhengig, ubehagelig blir det først når man ikke får det man er avhengig av. Du kan gjerne si at det ikke blir så behagelig i fremtiden, men vi mennesker er nå best på nuet.

Tja, det er nok helt menneskelig å ikke følge fornuften eller det å ikke være helt rasjonelle. Ja, ellers hadde vi vel kanskje ikke hatt et ord for å være rasjonell (da hadde det vært en selvfølge?). Så joda, det er så absolutt menneskelig å bli avhengig eller å missbruke ting og tang.

Men siden vi nå diskuterer det på et forum og TS spør etter positive og negative sider, så blir det plutselig den rasjonelle siden man er inne på. Og da blir det verre, om ikke umulig å forsvare det. :)

Lenke til kommentar

Ting kan bare være fornuftig sett i lys av noe annet. Fornuft er ikke noe mål i seg selv. Det er fornuftig å ikke røyke hvis målet er å leve lengst og være så sunn som mulig, men hva hvis målet er å trives (burde det ikke være det?) Kanskje de i fremtiden vil se tilbake på vår generasjon og si at vi hadde et usunt helsefokus, vel så farlig som røyking. Du kan i hvert fall være sikker på at menneskeheten vil finne andre løsninger som den da vil oppfatte som bedre enn tidligere løsninger. Vi er ikke ved veis ende nå.

Lenke til kommentar

nei, men snuste en periode. Kan ikke si jeg var lykkeligere/trivdes bedre da pga. snusen.

Moren min røyker ~40 om dagen om det har noe å si for deg, hun burde jo vært lykkelig om røyk skapte eller fremmet lykke, i stedet er det veldig motsatt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Man trenger ikke røyke 40 om dagen. Dessuten er det jo andre ting enn røyk som påvirker trivselsnivået.

At snusen ikke gjorde deg lykkeligere betyr ikke at andre ikke kan kose seg med det, ei heller at de som måtte gjøre det har noe egentlig forklaringsproblem. Jeg likte godt å røyke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jepp, og min mening er at det er alt dette andre som teller, tviler på at røyken i seg selv utgjør noen forskjell.

Om 2 personer med ~identiske liv sammenlignes, der den eneste forskjellen er at en røyker og en ikke røyker tviler jeg sterkt på at den som røyker er er lykkeligere enn den som ikke røyker.

Tror sånn sett heller ikke at moren min verken hadde vært gladere eller tristere om hun plutselig sluttet å røyke.

Er du tristere nå, etter du har sluttet å røyke?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har aldri opplevd en person som faktisk virker mer lykkelig fordi de røyker. Joda, de ser på røyken som lykke, men det er nok heller fordi de har gledet seg fra forrige røyk til neste. Og den følelsen er nok ikke noe som går bort med det første, selv om man har sluttet for lengst. Da det ikke nødvendigvis er fysisk, men også psykisk.

Denne avhengigheten kunne fint ha blitt erstattet med andre ting man gleder seg til. Måtte det være julenissen, sex, et godt måltid, en pakke, å møte en god venn osv... Og som vanlig så husker man oftere de positive tingene man har opplevd, enn de negative.

Og er ikke overrasket over at du, Isbilen, godt kan huske gleden du sikkert fikk når du tok deg en røyk, og hele prosessen rundt det.

Men blir vanskelig å sammenligne det mot å ikke røyke, for variabelen, avhengigheten, er vanskelig å se bort fra, da det kan endre alt. Det kunne f.eks hende du i et parallelt univers, med en ikke-røykende deg på den tiden, satte kjempepris på en brødskive, ja eller noe annet banalt. Eller at du rett og slett var mer fornøyd totalt sett.

Da kunne du helt sikkert husket de gode stundene når det endelig var morgen og du kunne ta deg den deilige brødskiven. Fordelen med brødskive er at det er svært lite fysisk avhengig, og du kunne nok sikkert hatt mange andre ting du gledet deg til på en gang. For fysisk avhengighet medfører også at kroppen demper stimulien til andre ting.

Tror sånn sett heller ikke at moren min verken hadde vært gladere eller tristere om hun plutselig sluttet å røyke.

Er du tristere nå, etter du har sluttet å røyke?

Sånn umiddelbart så blir de fleste mindre lykkelige. Men etter at du går gjennom "avrusningen", rent fysisk så vil nok de fleste returnere til vanlig igjen. Hvor lenge kan visstnok variere veldig fra hva det er, og noe kan nok også vare livet ut. Rett og slett fordi det sitter så mye i psyken.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...