Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdt å ta førerkort klasse A?


Star Fox

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi en kompis av meg vil ha meg med på motorsykkeltur i Europa. Har ikke kjørt moped en gang før, så vil vite hva folk synes om å kjøre MC generelt? Sammenliknet med å kjøre bil.

 

Siden jeg har klasse B fra før av, slipper jeg unna noe av teorien, eller må jeg ta absolutt alt fra botn?

 

Hadde planlagt en interrailtur før eller siden, men tenker at å toure hit og dit på motorsykkel kan være vel så gøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det er "verdt" å ta lappen er vel smak og behag. Det eneste du slipper unna er trafikalt grunnkurs.

 

Merk at MC-lappen er dyrt. Potensielt dritdyrt hvis du ikke har noen å øvekjøre med. Ordinære kjøretimer er betydelig dyrere enn på bil.

 

Med det sagt: jeg er veldig glad i å kjøre sykkel, og prioriterer å ha min egen sykkel fremfor å kjøpe bil, på tross av at det medfører at jeg må busse flere mnd. i strekk hvert år, samt de åpenbare ulempene som bagasje-/passasjerkapasitet, vær og behov for kjøreklær som ikke alltid er like lett å stue unna når man kjører en plass ifm. et ærende.

 

Hvor i landet bor du? Husk på at sesongen i Tromsø er betydelig kortere enn i f.eks. Kristiansand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor i landet bor du? Husk på at sesongen i Tromsø er betydelig kortere enn i f.eks. Kristiansand.

Jeg flytter straks til Tyskland, og tenkte derfor å ta klasse A der siden det er betydelig rimeligere.

 

Hvordan synes du de første gangene med MC var? Var det bare å hive seg rett på, eller krevde det en vesentlig mengde øving?

 

Kunne for øvrig aldri tenke meg å ta MC-lappen i Tromsø. Det er ille nok å kjøre der i bil. :p

Lenke til kommentar

Før første kjøretime på 800 kubikk hadde jeg aldri sittet på noe større enn 50 kubikk scooter (i fart). Jeg brukte vel halvannen dobbelttime på å lære igangsetting, stans og giring, før det bar ut på veien. Det å lære seg å manøvrere sykkelen sånn nogenlunde går egentlig ganske kjapt. Det som er verre er å lære seg å manøvrere den i en slik grad som kreves på oppkjøring. Til forskjell fra bil har du et par obligatoriske øvelser på sykkel som går mer direkte på kjøretekniske ferdigheter: krypkjøring, stans i sving, unnamanøver. Særlig krypkjøring tar tid å bli god på, og hvis ikke du har noen å øvekjøre med kan det fort bli mange dyre timer i kjøregård før dette sitter ordentlig.

Sørg bare for å få øvekjørt endel før du tar noen endelig avgjørelse om hvorvidt du skal ha lappen og sykkel. Her til lands kreves MC-kurs i tillegg til trafikalt grunnkurs for å øvekjøre lovlig, og nå nærmer nok sesongslutt seg de fleste steder i landet hvor føret ikke allerede er blitt for dårlig.

Husk forøvrig de generelle kravene til elev og ledsager foruten obligatoriske kurs: ledsager må ha fylt 25 år og ha hatt førerrett i aktuell klasse sammenhengende i minst fem år, mens elev må være minimum 16 år og oppfylle aldersgrensen for erverv av førerrett i den aktuelle klassen om ikke mer enn to år. Dette er fellesregler for alle førerkortklasser.

 

Fra januar i fjor kom nye regler for tung sykkel, der man må være fylt 24 år for såkalt "direkte erverv", at man går rett til klasse A uten å gå via mellomtung. Følgelig kan du tidligst øvekjøre lovlig på en sykkel som ikke er lett eller mellomtung ved fylte 22 år. Dette er da dersom du tenker å øvekjøre noe som helst i Norge, men i og med at disse reglene er sterkt EØS-pregede ser jeg for meg at tyske regler er ned samme gate.

 

edit: Profilen din sier du er 24, så da kan du øvekjøre hva du vil så lenge du har MC-kurs. Om du kjenner noen som kvalifiserer til ledsager og har tilgang på sykkel ville nok jeg spandert på meg MC-kurs om du har litt tid å slå ihjel i hjemlandet før du reiser til Tyskland, innenfor sesongen. MC-kurs koster ca det samme som halvannen kjøretime her i landet og går vel mer eller mindre hele året, selv om det ikke er MC-føre på veiene.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat som srbz, så har jeg prioritert motorsykkel fremfor bil, til tross for ulempene det medfører. Men jeg synes det er verdt det, for det er så utrolig gøy å kjøre MC. Men det er jo ikke sikkert du synes det samme, så hvis du har muligheten til å øvelsekjøre med noen før du bestemmer deg, så er jo det best.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Som en ganske fersk MC'er så er min subjektive mening at motorsykkelkjøring er laaaaaangt mer morsomt enn å kjøre bil. Jeg kunne skrevet en bok om grunnene!

 

Men i korte trekk så er dette fordelene og da har jeg ikke tatt med den viktigste, nemmelig frihetsfølelsen etc:

 

- Enormt mye mer kraft enn i de fleste biler uansett valg av motorsykkel

- Forbikjøringer er ikke lenger noe man bør planlegge i stor grad

- BILLIG morro! (Så sant du ikke velger R-sykkel som første sykkel. Dyr forsikring.)

- Gratis passering i de fleste bomstasjoner

- Mange steder kan man også parkere gratis

- Man kommer seg frem i tett trafikk

- Man sparer km. på bilen man har slik at man må ta med dette i regnestykket når man kjøper.

- Et enormt sosialt miljø hvor man blir kjent med en drøss av flotte mennesker!

 

Bytt ut bilen din med en billigere bil (for den vil garantert ikke bli brukt like mye når du har motorsykkel) og kjøp motorsykkel.

 

Tok selv lappen i sommer og siden 3.juni (dagen jeg fikk lappen) har jeg kjørt bilen TO ganger. Ene gangen kjørte jeg bikkja til frisøren og den andre gangen hentet jeg sykkelen på service.

 

I tillegg til punktene over så kommer FØLELSEN man har når man kjører sykkel. Den kan ikke beskrives, men oppleves! :)

 

Lappen koster deg rundt 25.000,- men sørg for å øvekjør MYE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Budsjetter med det doble hvis du ikke har muligheten til å øvelseskjøre. 30-40 gærninger er helt vanlig for MC-lappen, og det koster deg fort 10 til å stryke på første forsøk. Men når du står der med lappen i hånda spiller det fuck all rolle. I hvert fall så lenge du har penger til overs til å kjøpe deg en sykkel.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tror ikke vi skal overdrive her...

 

Finner du noen å øvekjøre med og får kjørt litt privat så går dette helt fint. Jo mer du får øvekjørt jo bedre så klart, men du klarer også fint oppkjøring uten øvekjøring ved siden av trafikkskolen hvis du følger med.

 

Koster det 10.000,- å stryke på første forsøk??

Lenke til kommentar

Tror ikke vi skal overdramatisere dette.

 

Joda, det koster det det koster, men man får alltids øvekjørt hvis man er litt frempå. Har selv fikset øvekjøringspartnere til folk jeg kjenner ganske lett.

 

Men selv uten øvekjøring privat så klarer man dette fint hvis man følger med i timen og i praksis.

 

En måneds karantene koster jo ingenting og man får da tid til å øvekjøre litt privat. Det at man stryker bør ikke bety at man er en elendig sjafør og selv om man stryker en gang så bør man ikke stryke den andre gangen uten noen kjøring i mellom. Selv en erfaren MC'er kan stryke hvis han måtte ta oppkjøringen på nytt.

 

Legger du av 30.000,- så tipper jeg med stor sikkerhet at man klarer dette uten øvekjøring privat over hodet, hvis man følger med og tar dette seriøst. Da har du også penger til overs.

 

Det aller viktigste er at du velger en trafikkskole som kjører mc'er som er små i størrelse. Det vil gjøre det MYE enklere for deg i den beryktede krypkjøringstesten i kjøregården.

 

Har du forresten lappen på MC Isbilen?

 

EDIT:

Det er så klart vel så viktig at kjøreskolen er seriøs. Kan være du lærer ting litt mer effektiv ett sted hvor det er dyrere etc. Men er desverre ikke alltid det er slik. Jeg brukte Wright. Ikke de billigste, men sykkelen de kjørte der var en Honda CB500 (liten sykkel av størrelse) og kjørelæreren jeg hadde var involverende og flink og ga gode tilbakemeldinger etc.

 

Har hørt flere tillfeller hvor man føler seg som en "attpåklatt" og at kjørelærer gjør inntrykk av at man bør bli fort ferdig slik at han får fredagspilsen.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg har klasse A, ja. Med en stryk landet jeg vel mellom 40 og 50 tusen, da uten øvelseskjøring ved siden av og uten billappen (dog med nok øvelseskjøring på sistnevnte til at jeg vil påstå jeg var god nok til å bestå en oppkjøring).

Enig i at 30000 bør være nok hvis man har den muligheten, men hvis det er smertegrensen bør man nok spare opp noen kroner ekstra. Kjipt å måtte gi opp eller ta opp et dyrt lån fordi man har budsjettert nøyaktig. Sertifikatet er kun toppen av isfjellet. Vi skal ikke overdramatisere, men det er i hvert fall ingen grunn til å undergrave at MC er dyrt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Syntes også det var litt dyrt, men læreren mente jeg ikke hadde brukt unormalt mye tid. Når du ikke har hørt om folk som har brukt mer, tror jeg det skyldes mye at det kan oppfattes som litt flaut å ha trengt flere kjøretimer enn gjennomsnittet, og når man sitter og skrøner over en kopp kaffe på veikroa tar man gjerne litt hardt i. Selv slet jeg med søvnproblemer på den tiden, noe som sikkert førte til at jeg ikke fikk like mye ut av mange timer som jeg burde. Kom i hvert fall ut av det med den tvilsomme lærdommen at å kjøre opp dagen etter en helt søvnløs natt, det går helt fint. ;)

 

EDIT: Måtte google litt. Ser ut til at nordmenn i gjennomsnitt bruker 30000 på klasse B.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/11/02/sa-mye-koster-foererkortet

Timeprisen på klasse A ligger jo enda høyere, og oppkjøringen er dyrere, så at en med lite trafikkerfaring ender på over 40 laken er ikke uhørt.

 

Hvis man ikke har mulighet til å øvelseskjøre tung motorsykkel, kan det nok være en ide å skaffe seg en gammel girmoped. Kjøregårdsøvelsene er selvfølgelig vanskeligere på noe som veier tre ganger mer, og forskjellen på å kjøre MC og moped i trafikken er som natt og dag, men det er likevel de samme ferdighetene man øver opp.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri giddet å summere sammen hvor mye lappen endte på for meg - mest fordi jeg egentlig ikke vil vite - men det er meget mulig at jeg bikket 40. Jeg kan ihvertfall ikke ha vært mye under.

 

edit: Og i tilfelle jeg ikke allerede har nevnt det hadde jeg altså ingen øvekjøringsmuligheter. Samt en stryk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at noen har betalt så mye som OVER 40.000,- for MC lappen...

Jeg kjenner flere som har tatt lappen på MC den siste tiden og ingen av dem har betalt mer enn 28.000,-

 

Uansett så er det vel en dritt om det koster 25.000,- eller 40.000,- Det blir bare mindre penger og bruke på selve motorsykkelen i etterkant. Poenget må jo være å få lappen først og fremst. For man har vel ikke tenkt til å ta lappen og IKKE kjøre motorsykkel?

 

Man må også ta med andre ting i regnestykket. Kjører man mye i bomringer så slipper man nettopp disse utgiftene og disse kan trekkes fra etter at lappen er i boks og sykkelen er innkjøpt. Ofte finner man også gratis parkeringsplasser. Man kan kanskje kjøpe seg en rimeligere bil for så og prioritere motorsykkel. Man sparer km. på bilen og dermed holder også verdien på bilen seg lenger. Man kan jo nærmest la bilen stå 8mnd. i året.

 

Det går på langt nær opp i opp så det er ikke det jeg mener, men man må trekke fra slike ting også.

 

Et månedskort på bussen koster vel også fort en 1000-lapp i måneden(?) og det kan evt. også trekkes fra hvis man kjører sykkel.

 

Så får NOEN kan det faktisk nesten være lønsomt å ta MC lappen å kjøpe seg en billig motorsykkel hvis man bruker den i jobbsammenheng etc.

 

Drivstoffutgiftene er også normalt lavere på en motorsykkel. Min 1300 cruiser bruker under 0.5l/m uansett om det er hard kjøring eller ikke. Den ligger ganske konstant der.

 

Dessuten så er det jo en hobby, og hobby koster penger. Derimot er faktisk ikke MC den dyreste hobbyen hvis man ser det totale bildet.

 

Selv så røykte jeg som en svamp og brukte ca. 1500-2000,- pr.mnd på sigaretter. Røyker man for denen summen så er jo et evt. MC lån dekket med tanke på månedlige kostnader og vel så det. AVhengig av hva man kjøper seg og hvor mye det koster.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

For all del. Jeg bruker ca 0.4 på milen, og passerer bomstasjon både til og fra jobb. Nå jobber jeg dog kun to dager i uken ved siden av fulltidsstudier - og jeg går til skolen hele året.

 

Poenget her er å gi et realistisk bilde av faktiske kostnader. For det er ikke til å stikke under en stol at det er dyrt når man skal ha lappen, hjelm, kjøreklær, sykkel, årsavgift, forsikring etc. - riktignok avhengig av hva man velger, selvsagt, men billig er det likevel aldri. Like fullt er det gjennomgående for alle oss som har svart i tråden at vi har valgt å spandere det det koster å ta lappen og kjøpe sykkel. Selv studerer jeg som sagt fulltid, studiestøtten kommer og går litt etterhvert som jeg har blitt forsinket i studiene, og jeg har ikke hatt en skikkelig ferie på 5-6 år. Jeg prioriterer sykkel, og har ikke annet lån enn studielån. Jeg føler sykkelen gir meg mer glede i det daglige enn en årlig toukers på Kreta.

 

For min del, og sannsynligvis TS' ettersom hxn også virker å være student, vil det handle om prioriteringer. Den eneste måten å finne ut hvorvidt sykkel er "verdt" å prioritere over hva enn som evt. måtte ha blitt nedprioritert, er å prøve seg og se selv hvor fornøyd man er med "kicket".

Lenke til kommentar

For de som har pengene og vel så det har det liten betydning om det blir 25 eller 40k. Men for de som så vidt har råd kan det bety forskjellen mellom å få kjøpt sykkel eller ikke etterpå, ordentlig sikkerhetsutstyr eller noe dritt, eller i det hele tatt å bestå løpet. Hvis man er nødt til å spørre, er det sannsynligvis fordi det har noe å si.

 

Jeg har inntrykk av at Bjerknez nærmer seg 40, som vil si at omgangskretsen sannsynligvis består i folk med god trafikkerfaring, og de som tar MC-lappen er nok i overkant interessert i kjøring også. Klart de bruker mindre enn gjennomsnittet på å ta et ekstra førerkort, og de som bruker mer, holder kjeft om det eller skrøner.

Lenke til kommentar

Sitt på med en sykkel en dag da og få en liten smak.

 

Jeg skal ikke kommentere kostnadene, da det virker å være et helt nytt kapittel i forhold til mine 2 kjøretimer + ts-pakke (totalt litt under 3000kr) i -94.

Men følelsen av kraft og frihet er noe du kommer til å nyte, like mye på langturer som på en tur til butikken. Og som nevnt tidligere, et utrolig bra miljø på hvilken som helst rasteplass med en sykkel parkert (eller klubb for den saks skyld).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...