Ravis Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Har kjøpt en 420EX til mitt G3 kamera, men jeg skulle gjerne lært mer om fotografering med blits. Noen som har nettsteder å anbefale? Jeg skal fotografere mine nærmeste kolleger i.f.m Intranet, men vil gjerne unngå harde skygger. Har forsøkt å snu blitshodet forskjellige veier og kom vel til at rett opp ga minst skygge. Problemet er bare at avstanden opp til taket er "for lang". Er eneste løsning å få tak i en stor hvit ting som kan fungere som reflektor? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Tilleggsblits er et nyttig tilbehør til kamera fordi den innebygde blitsen fort kommer til kort. I tillegg til å 'bounse' blitsen i taket og i veggen, bruker jeg av og til en hvit serviett over blitsen til å spre lyset. En flerlagsserviett må du plukke bare ett ark av, som du bruker. Ellers foretrekker jeg å bruke den ekstra blitsen med påmontert slavetenning, slik at blitsen kan plasseres hvor jeg vil. Den utløses da av kameras innebygde blits. En slaveutløser setter du under blitsen. Koster et par hundre kroner. (HAMA) Bruk fantasien og prøv deg frem. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Bruk en hvit plastboks (1 liters firkantet som brukes til frysing av bær). Skjær hull i lokket som passer til blitsen og tre den på. Virker utmerket til min Nikon SB-24. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Bruk en hvit plastboks (1 liters firkantet som brukes til frysing av bær). Skjær hull i lokket som passer til blitsen og tre den på. Virker utmerket til min Nikon SB-24. Treg som jeg er skjønner jeg ikke helt hva dette gjør... Vil dette samle lyset? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Plastboksen og servietten vil softe lyset - spre det. Prøv deg fram, det koster ingenting å ta digitale bilder! Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Plastboksen og servietten vil softe lyset - spre det. Vil froggylers forslag fungere omtrent som Stofen Omnibounce? Leste et innlegg på dpreview.com om Omnibounce, men har ikke sett forskjell på bilder med og uten. Noen som har eksempler? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kan du ikke ganske enkelt teste det selv (med og uten), og vurdere forskjellen ut fra eget ståsted? Dvs. om du får den effekten du ønsket deg? Og gjerne komme med tilbakemelding på resultatet i denne "tråden" i forumet? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er mange fordeler med plastboks metoden : - Billig - Unngår røde øyne - Mykere skygger og jevnere belysning - Unngår for store kontraster når du fotograferer nærme - Bedre balanse mellom den eksisterende belysningen og blits lyset Lenke til kommentar
johang Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei. Diffusering av blitzlyset er definitivt en god ide hvis du skal ta portretter. Alikevel finnes det alternativer, som du alt har funnet ut er det mulig å belyse noe annet i nærheten, som igjenn kaster lys på de du tar bilde av. Jeg har ikke spesielt gode erfaringer med bruk av blitz og diffusor, eller de er gode, men de beste blitzbildene får jeg med løs blitz, enten koblet til via kabel, eller operert trådløst. Hvis du har objekter med naturlig belysning i bakgrunnen kan det være interessant å beholde lyset fra disse, -i disse tilfellene går du for litt mindre enn normal lukkertid, og blitz på bakre gardin. Jeg gir her noen eksempler på blitzbilder, og forklarer hva som har blitt gjort; På dette bildet er blitzlyset reflektert fra veggen til høyre. Du ser at hjørnet oppe til høyre brennes ut, men at eksponeringen i hud og klær er helt ok. Det gir inntrykk av at det er en lampe oppe til høyre. Her er blitzen holdt i en kabel, nede til venstre, for å lyse opp lue osv, samtidig som ansiktet ikke blir helt flatt pga. blitzlys som kommer rett fra kamera. Her er et eksempel på blitzlys bouncet fra tak. Det gir ofte litt harde skygger, som i dette bildet, men er en god løsning i mange tilfeller. Det krever en kraftig blitz, og lav takhøyde som du alt har nevnt. Et alternativ er å holde et ark et stykke over blitzen, det kan gi en liknende effekt. I dette tilfellet er blitzen på kamera, men reflektert fra en vegg (i samme stilling som når den går i taket, bortsett fra at kameraet er snudd). Denne type blitzlys er heldig fordi den "minste" halvdelen av ansiktet, -den vi SER minst av, får mest lys. Dette er en teknikk alle som har lyssatt for TV kjenner til. johanG. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Takk til dere alle for gode innspil, spesielt eksemplene med forklaring var interessante. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå