Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrus av etter 10-30 sek

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygget min første PC men når jeg skrur den på begynner alle lysene å lyse og viftene spinner som normalt i 10 - 30 sekunder før den skrur seg av. Får å skru den på igjen må jeg skru strømforsyneren av og på.

Jeg har tatt den fra hverandre og forsikret meg om at alle ledninger sitter godt fast. Jeg har prøvd med bare 1 RAM stick om gangen og byttet ut kjølepastaen som fulgte med cpuen uten resultat. Noen som har tips om hva som er feilen??

Build:

Hovedkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3

Prossesor: AMD A6 6400K Black Edition

RAM: Crucial Ballistix Sport 4GB x2 1600MHz

Strømforsyning: Coolermaster B-series 500W

Harddisk: seagate Desktop HDD 2T 7200 RPM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt i alle strøm kabler til hovedkortet 24 pin + 8pin cpu og brukt avstands hylsene når du monterte hovedkortet i kabinettet.

sjekk at rambrikker og strømkontakter sitter skikkelig på plass

Jup, har opplevd dette selv, om strøm kontakter sitter ordentlig i og minne er plassert riktig, lukter det at noe er defekt.

Har opplevd dette to ganger med defekt psu, da på pcer som virket tidligere.

Lenke til kommentar

Har du satt i alle strøm kabler til hovedkortet 24 pin + 8pin cpu og brukt avstands hylsene når du monterte hovedkortet i kabinettet.

sjekk at rambrikker og strømkontakter sitter skikkelig på plass

Hvordan ser avstandshylsene ut?

Lenke til kommentar

Du har ikke plassert en avstandshylse for mye mellom hovedkort og kabinett så denne er i kontakt med kretskortet?

Roterer vifte på CPU og du har rett mengde kjølepasta under kjøleren? Fra fabrikk er det allerede kjølepasta på kjøleren til CPU, men dersom du har demontert denne en gang er det sterkt anbefalt å vaske bort restene av kjølepasta og legge på ny.

Lenke til kommentar

Du har ikke plassert en avstandshylse for mye mellom hovedkort og kabinett så denne er i kontakt med kretskortet?

Roterer vifte på CPU og du har rett mengde kjølepasta under kjøleren? Fra fabrikk er det allerede kjølepasta på kjøleren til CPU, men dersom du har demontert denne en gang er det sterkt anbefalt å vaske bort restene av kjølepasta og legge på ny.

Jeg har ingen fler avstandshylstere enn hull på hovedkortet og viften roterer.

Jeg har vasket av kjølepastaen som kom med cpuen og lagt på ny.

Lenke til kommentar

Får du nok tid til at du kan åpne bios og sjekke temperaturer under systeminfo? Høres ikke ut om det er temperaturer som er problemet men det er jo greit å få sjekket om det er synderen.

Dessuten:
Se om maskinen slår seg av når du bare utforsker bios, fungerer alt som det skal i en lengre periode enn under normal oppstart tyder det på at det ikke er en kortslutning.

Har du skjermkort i denne builden eller baserer du deg på intergrert grafikk i cpu?

Lenke til kommentar

Får du nok tid til at du kan åpne bios og sjekke temperaturer under systeminfo? Høres ikke ut om det er temperaturer som er problemet men det er jo greit å få sjekket om det er synderen.

Dessuten:

Se om maskinen slår seg av når du bare utforsker bios, fungerer alt som det skal i en lengre periode enn under normal oppstart tyder det på at det ikke er en kortslutning.

Har du skjermkort i denne builden eller baserer du deg på intergrert grafikk i cpu?

Jeg får ikke nok tid til å åpne bios og jeg har R7 250 2gb skjermkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...