Gå til innhold

nytt hovedkort, hvordan sette sammen nå?

Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Jeg får mest sannsynlig pengene tilbake på et defekt hovedkort.
Pcn den har stått i bygde jeg i 2011, så altså en stund siden- med tanke på komponenter.

Det jeg lurer på nå er, hvilket hovedkort kan jeg få meg slik at dette her fremdeles passer sammen? ser jo at det er en sammenheng med 1155 hovedkort/ cpu, men har dette bare med den koblingen å gjøre? er det kun cpu jeg må ta hensyn til her ? vil f.eks skjermkortet passe til et "hvilket som helst hovedkort"?
ser nå på blandt annet

https://www.dustinhome.no/product/5010646683/p8c-ws, det er samme prosessorsokkel, 1155, men kun kompatibel med core i3 og xeon cpu? noe som betyr at min core i5 cpu ikke vil passe her da?

så finnes det et bra hovedkort der ute som kan passe sammen med hva jeg allerede har, eller må jeg belage meg på å også bytte cpu?

Dette er det som byggverket ser ut som per i dag (-hovedkort)

Hovedkort

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX

cpu

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

kjøling

NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3

psu

CORSAIR TX 750W M NÄTDEL ATX12V 2.31 / EPS12V

Skjermkort (nylig byttet ut)
GIGABYTE GEFORCE GTX 770 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP

vanlig ddr3 ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sokkelen går på om CPU fysiskpasser og er elektrisk kompitabel. Man har også et såkalt chipset, Z97, X99, som utgjør mesteparten av funksjoner på selve hovedkortet. Det og andre ting(vet ikke) kan begrense hvilke CPU-er som passer.

Xeon passer som regel ikke på forbruker chipset, men man får enkelte modeller der de passer. Sikkert omvendt også. Slike lsiter er såkalte QVL, eller qualified vender lists, og er nødvendigvis ikke helt fastsatt at det fungerer eller ikke. Jeg har ikke satt meg alt for mye inn i akkurat dette, men jeg håper det hjelper deg.

Du kan finne Z68 og Z77 som passer til din CPU, men mulig du ikke finner de i butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

ok, så for at cpu en jeg har skal passe et nytt hovedkort, så må sokkelen være 1155, OG chipsett z68? (eller z77- hvor ser du at dette blir å kunne passe?)

når du sier det kan være vanskelig å finne i butikk, så er vel det fordi det har begynt å gå ut av produksjon?

så med andre ord må jeg belage meg på å bytte ut cpu'en også da?

hvilket hovedkort vil da passe sammen med det jeg allerede har?
cpukjøleren har jo sine begrensinger, men vil hovedkort og psu være kompatibel med det meste?
(samt en varm anbefaling av en grei cpu her:)

edit: vil f.eks dette hovedkortet passe?

https://www.dustinhome.no/product/5010625159/p8z77-v-lx

søtter i5, z77 chipset

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...