Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselturbo til bensinmotor


Anbefalte innlegg

Hei!


Driver og snuser rundt på eventuelle deler til min bil. Eier en Citroen C5 2003 modell og lurer på følgende:

- I Norge leveres de med turbodiesel versjoner halt HDI. De går opp fra 1,6/1,8/2,0/2,2. I Europa noe mer som helt til 2,7 og 3.0!

Jeg eier en 1,8 bensiner. De går ikke lengre en til 2.0 med bensinmotorer og det er ingen turbo på bensinversjonen. SÅ jeg lurer på:

- Siden jeg ser det er blitt spørt om det går ann å ha dieselturbo på bensiner (rikitg trykk/varme?) så lurer jeg på om C5 dieselturboen passer på min bensinmotor? Motorene ser helt like ut, bare at den ene er turbodiesel...Intercoller og annet som skal til turbo kan jeg bare hente fra en delebil, men vil det funke i praksis?

Kom med innspill. Kall meg gal, men kom gjerne med noe bra før dere kaller meg gal!!

Hilsen Norges eneste C5 entusiast?

post-359305-0-64661800-1411999091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem hele prosjektet, du vil aldri få dette godkjent, og det vil koste flere titusener å få det til å i det hele tatt funke.

 

Det må trolig lages ny manifold, du må nok se på styringa av bilen, du må lage til montering av intercooler, osv.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på motorer. Var noen i Norge på noen delebiler men de ble solgt fort. Vet at motorbytte kunne vært best, men det med import ser rimelig hårete ut, har dessuten ingen plass til delebil enda. Men ja, det kunne vært noe. Hadde bare ikke norge satt så høye miljøkrav så hadde V6 kommet inn+++saueflokkmetalitet.

Lenke til kommentar

Enig, men er nok ikke bare det.

 

I 96 så stoppet Norge å importere Citroen XM V6. Grunnet at den ikke overholdt det utslippnivået som ble kunngjort, derfor kun de mindre motorene inn etter det. Men få unntak. Det har vært en del tester, og det ser ut til at Audi og BMW har hatt mindre utslipp på sine storkanoner, og derfor kommet innenfor utslippsgrensen.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut på ting jeg ikke vet, men av det jeg har lest, så var det høyere CO2 utslipp på Franske V6ere en de tyske. Det skulle vist være en grense for det i Norge da det kom noen nye miljøreguleringer. Derfor sluttet Citroen å importere V6 på XM. Det har de ikke gjort siden. Unntak er C6 som nesten bare leveres med 2.7 og 3.0.

Er ikke helt sikker, men det er ett av hovedgrunne. Det eksisterer en del franske V6ere nå, men det er mest Peugeot. Også har du jo Petter Solbergs C5 som ble solgt for en stund siden. V6 det og. 2011 modell.

Vet at motor er dyrt, men om man kjenner folk og har penger til det, så hvorfor ikke gjøre det til et fremtidig prosjekt? Det er fine biler, men mangler det ekstra puffet, som tyskere gjerne har. Arrester meg gjerne, men det er slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Citroen C5 V6 (3,0) slipper ut passe lave 238g CO2/km.

Til sammenlikning slipper bilen min ut 296g CO2/km, altså en hel del mer.

 

Det prosjektet ditt vil du ALDRI i livet få godkjent, husk at all effektøkning må godkjennes.. Da er du i praksis avhengig av et samarbeid med importør/produsent.

Lenke til kommentar

Citroen C5 V6 (3,0) slipper ut passe lave 238g CO2/km.

Til sammenlikning slipper bilen min ut 296g CO2/km, altså en hel del mer.

 

Det prosjektet ditt vil du ALDRI i livet få godkjent, husk at all effektøkning må godkjennes.. Da er du i praksis avhengig av et samarbeid med importør/produsent.

Har snakket med biltilsynet, og de sa sålenge importøren godkjenner det, så er det greit for de. Snakket med importøren. De sa det var greit, men da måtte en del deler ordnes for at det ble skikkelig, men de mente ikke at det var umulig å godkjenne. Jeg måtte bare passe på at ting ble riktig. Har sjekket dette opp NØYE, men jeg luftet turbospørsmålet med tanke på tid og arbeid. Men det ser nok til at V6 motor er mer å foretrekke.

 

Når det gjelder forurensning, ja, ser poenget ditt, men det var det jeg skjønte. Men da tenker jeg at saueflokkmentalitenen ødela for V6erne. Det er en grunn til at Citroen selger C4 sedan og andre godbiter til Kina og Russland....Europa er for gjerrige og konservative.

Lenke til kommentar

Du må ha papirene fra importør klare FØR du begynner ombyggingen, du bør også være i dialog med ombyggingsgruppa til biltilsynet underveis.

 

Grunnen til at Citroen selges rundt om kring i andre verdensdeler er fordi den produsenten for mange år siden har klart å ødelegge sitt eget rykte.

Så mye drit som de har levert gjennom årene er det utrolig at de selger en eneste bil her!

Billige er de jo også, men det hjelper ikke om man selger billig med et såpass dårlig rykte..

 

Når det skal sies, jeg vet om fine biler derfra også, og jeg har ved noen anledninger sittet i en SM, det er en fantastisk kul bil på sin egen sære måte.

Lenke til kommentar

Snakket med en kyndig venn av meg i dag. Nevte dette med å bruke en turbo til en diesel til en bensiner. Noe jeg ikke hadde tenkt på, som han nevnte, er at det ikke kunne bli effektivt siden det er så betydelige forskjeller i geometrien på bladene, hvor mye luft de skal bli drevet av og gi tilbake. En bensin og en diesel bruker jo veldig forskjellig mengde luft; dieselen har stor gjennomstrømning av luft, en bensiner har "lite". Så det vil ikke fungere som tenkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...