Gå til innhold

Mulig dårlig strømkabel til eksern Seagate Desktop 2 TB

Anbefalte innlegg

Så har et litt spesielt tilfellet for min nye eksterne Seagate "Desktop" 2TB HDD som ble kjøpt i mitt sommer hos Elkjøp i Kristiansand for ca 699 Kr.

Nå er dette ikke første gangen jeg har opplevd svikt hos en HDD. Var et tilfelle hvor en Western Digital HDD sluttet å svare etter en uke og jeg måtte sende den på service. Men det som er litt spesielt med dette tilfellet er at jeg opplever ikke den knitre lyden osv. som man kanskje hører ofte på defektet HDD. Har kommet fram til at kanskje det ikke er problemet med selve HDD men heler med strømkabelen som gir HDD strøm (Siden det er snakk om en 3.5 tommer 2TB HDD).

Nå dette er bare skjedd to ganger siden jeg kjøpte den. Så det skjer ikke ofte med andre ord. Det som skjer er at HDD slutter å svare, altså ikke noe lys i LED lampen som indikerer på at den ikke får strøm. Og det kommer en sånn suge lyd fra selve stikkontakten. En lydd som en brusflaske kan lage om den ikke er lukket skikkelig om noen har hørt den før. Det enste som hjelper er å trekke stikk kontakten ut og inn så slutter lyden og da funger HDD igjen som den skal. Er verd å merke at det var lit en spesiell strømkabel som hadde mulighet for å bruke både dansk og Norsk strømuttak så vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre.

Vet at mange vil si at jeg bør ta en backup og så sende in på Elkjøp. Men vil gjerne høre om noen har noen forslag før jeg evt sender den inn siden jeg har endel filer på den. Siden jeg kjøpte den å Elkjøp da jeg var på ferie så er jeg ikke 100 % siker på om jeg får levert den på en anne Elkjøp butikk, som da blir i Levanger eller Trondheim så vil gjerne ha svar på det og.

Kommer til å legge ut bilde ved behov

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve, men har også hørt at det ikke kan være så særlig smart å bruke andre strømkontakt en de som følger med til elektronikk. Igjen så har det vanskelig å si med engang om å bytte kabel vil hjelpe siden det ikke skjer så ofte.

Men skal prøve og så om jeg merker noe forskjell :), tror jeg har en til overs som kan brukes eller så er det bare å finne en på nettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...