Gå til innhold

Billige middagsretter som passer til trening

Heika98

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske stramt mat-budsjett på 500 kr uka (2000 kr pr. mnd.). Jeg har også begynt å trene og vil bygge mest mulig muskler. Jeg sliter litt med å finne matretter som passerbudsjettet mitt og som gir meg de næringsstoffene jeg trenger til muskelbygging. Vil helst prøve å holde prisen for en middag på rundt 50 kr. pr. porsjon. Hvis du vet om en eller flere matretter som kan passe for mitt budsjett så legg igjen en kommentar, helst med oppskrift.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiser av og til bare frokostblanding til middag. En stor pose koster omtrent 11. - kr. Du trenger ikke spise dette hver dag til middag, men du sparer jo mye på å spise det noen ganger i uka. I tillegg er det fort å lage og er visstnok sunt. Da får du en middag til et par kroner. Det du sparer, kan du jo bruke til å kjøpe dyrere mat for på andre dager. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ganske stramt mat-budsjett på 500 kr uka (2000 kr pr. mnd.). Jeg har også begynt å trene og vil bygge mest mulig muskler. Jeg sliter litt med å finne matretter som passerbudsjettet mitt og som gir meg de næringsstoffene jeg trenger til muskelbygging. Vil helst prøve å holde prisen for en middag på rundt 50 kr. pr. porsjon. Hvis du vet om en eller flere matretter som kan passe for mitt budsjett så legg igjen en kommentar, helst med oppskrift.

Fulle middager:

Fiskepinner og poteter til ca 15 kr

Fiskegrateng og poteter til ca 30 kr

Xtra eller first price torsk med ris til ca 30 kr

Kjøttdeig og spagetthi med tomatsaus av hakka tomater + krydder ca 30 kr

Den aller siste er litt avhengig av hvilke butikker du har i nærheten, men de tre andre er samme uansett butikk nesten. Kjøttdeig av svin (gilde) koster 17 kr på coop extra i mitt område (80 proteiner), om den går ut på dato om 1 dag får jeg den for 8.50!

Lenke til kommentar

Jeg spiser av og til bare frokostblanding til middag. En stor pose koster omtrent 11. - kr. Du trenger ikke spise dette hver dag til middag, men du sparer jo mye på å spise det noen ganger i uka. I tillegg er det fort å lage og er visstnok sunt. Da får du en middag til et par kroner. Det du sparer, kan du jo bruke til å kjøpe dyrere mat for på andre dager. :)

Skal ete skikkelig mat da.

Fulle middager:

Fiskepinner og poteter til ca 15 kr

Fiskegrateng og poteter til ca 30 kr

Xtra eller first price torsk med ris til ca 30 kr

Kjøttdeig og spagetthi med tomatsaus av hakka tomater + krydder ca 30 kr

Den aller siste er litt avhengig av hvilke butikker du har i nærheten, men de tre andre er samme uansett butikk nesten. Kjøttdeig av svin (gilde) koster 17 kr på coop extra i mitt område (80 proteiner), om den går ut på dato om 1 dag får jeg den for 8.50!

Som sagt, skal ete skikkelig og lage maten helst fra bunnen av. Fiskepinner og firskegrateng fra first price faller ikke under den kategorien. Foreløpig spiser jeg mye kylling, men skal prøve å ete mer rødt kjøtt også.

Husk at jeg ikke spør om billigst mulig middag, men sunne, næringsrike matretter som kan passe under mitt budsjett. Å spise middag til 15 kr uten næring gir meg ingenting. Da går jeg heller over budsjettet og får den næringen jeg trenger.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Som sagt, skal ete skikkelig og lage maten helst fra bunnen av. Fiskepinner og firskegrateng fra first price faller ikke under den kategorien. Foreløpig spiser jeg mye kylling, men skal prøve å ete mer rødt kjøtt også.

Husk at jeg ikke spør om billigst mulig middag, men sunne, næringsrike matretter som kan passe under mitt budsjett. Å spise middag til 15 kr uten næring gir meg ingenting. Da går jeg heller over budsjettet og får den næringen jeg trenger.

Hvis fokuset er å bygge muskler, som du sier i førsteposten, er ikke fiskegrateng (9 gr proteiner og 0,4 g mettet fett pr 100 gr) og fiskepinner med over 60% fisk (12 g proteiner og 0,7 g mettet fett pr 100 gr) et usunt måltid uten næring (????). Det er et bra måltid en dag i uka for å få ekstra penger til for eksempel kylling en annen dag. Det er så absolutt ikke et usunt måltid uten næring. Prisene og innholdet jeg nevner gjelder gammeldags fiskegrateng fra Findus og 30 pk med fiskepinner fra Findus, men du burde uansett kvitte deg med fordommene mot billigmerker!

Om du liker matlaging kan du for all del kjøpe frossen torsk i blokk. Tror det koster ca 20-25kr for 400 gr fra xtra, og det blir vel rundt 60 proteiner til sammen om jeg ikke tar helt feil. Før du gauler løs om hvor usunt og lite næring det er i first price/xtra: sjekk ingrediensene først.

Du kan enten bare koke/steke torsken og spise med grønnsaker og poteter/ris eller du kan lage for eksempel fiskegrateng eller fiskesuppe.

Edit:

Lager selvfølgelig grønnsaker til alle rettene

Endret av Adacus
Lenke til kommentar

Billige protein: Kylling, fisk, svin. Hiv på grønsaker og det du måtte ynskje av sauseri.

Kan laga mykje godt av okse, men det er dyrare enn kylling. Kjøttdeig og karbonadedeig kan brukast til mangt.

Du treng ikkje ete reint heile tida. Pass på macroane, mest protein og kcal, så kan du putte inn pizza, taco, burger og kebab når du vil ha noko enkel junkfood enkelte dagar. Du kan sjølvsagt laga mykje god "junkfood" frå botn og ende opp med rettar som er supre til trening.

Lenke til kommentar

Billige protein: Kylling, fisk, svin. Hiv på grønsaker og det du måtte ynskje av sauseri.

Kan laga mykje godt av okse, men det er dyrare enn kylling. Kjøttdeig og karbonadedeig kan brukast til mangt.

Du treng ikkje ete reint heile tida. Pass på macroane, mest protein og kcal, så kan du putte inn pizza, taco, burger og kebab når du vil ha noko enkel junkfood enkelte dagar. Du kan sjølvsagt laga mykje god "junkfood" frå botn og ende opp med rettar som er supre til trening.

Spiser allerede en god del kylling som sagt. Har også planlagt å prøve å spise mer svin og okse som du nevner. Har alltid grønnsaker til middag hvis det er mulig og jeg er veldig glad i saus.

Nei, treng jo ikke være helt nazi med å ete reint hele tiden, så kan jeg som du sier ete en kebab en dag om jeg har lyst. Hvis jeg eter pizza eller burger har jeg eller muttern (når jeg drar hjem i helgene) laga det. Jeg synes grandiosa o.l. smaker papp. Annen junkfood er det veldig sjelden at jeg eter. Dette hykleriet om at karbohydrater er livsfarlig og det har jeg ingen tro på så det eter jeg uten å tenke på det. Man skal jo leve også.

Hvis noen ikke har fått det med seg så lager jeg middag med en del kjøtt, en del ris/spaghetti eller potet, og helst en del grønnsaker + at jeg som oftest har en saus eller noe i den duren. Jeg spør om matretter jeg kan lage for å variere og som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Egg er en veldig billig proteinkilde! Omelett m eggehvitter og grønnsaker (billig) som sopp, brokkoli, paprika. Du kan jo også piffe opp med noe kjøtt i omeletten, det smaker alltid godt :-)

En annen sunn rett er hjemmelaget vårruller. Kjøp rispapir og det du trenger i en innvandrerbutikk, der får du de mye billigere.

Dette er en fin oppskrift: http://mariannmat.wordpress.com/2012/02/02/varruller-med-mangosalsa/

Bare å doble oppskriften og vips har du 20-30 vårruller å fryse ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...