Pallantir Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Et lite tips for den som skulle ha bruk for det: Hvis man vil koble en eksisterende ringeklokke (som vanligvis har 12 V utsignal til selve klokka) til et Nexa-system (noe lignende går sikkert også til ZWave), kan man bruke et vanlig 12V relé av den typen som brukes til biler på kabelen som går til ringeklokka og så koble de to polene som lukkes til en sånn: De koster 99 kroner på Komplett. Kontroller først at ringeklokka faktisk er 12V, ellers kan det bli litt ubehagelig... Biltema har også 24V releer, og 12V slår ut på alt fra rundt 8V og opp til 15. Hvis det er 220V (stort sett bare i blokker og sånt), kan man bruke et relé med 220V styrestrøm ("trigger") fra eBay. Lurer på om ikke Omron lager sånne. Men 220V strøm til ringeklokkerer som sagt sjeldent. Endret 29. september 2014 av Pallantir Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 eBay (og mange andre) har reléer som slår ut under 5V hvis det behøves (som det gjorde i mitt gamle hus), f.eks. hvis ringeklokka bruker 3V (2x1,5V AA f.eks). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Jepp, det stemmer. Men de fleste systemene går på 12 eller 24 V. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Ikke nå lenger. Uansett, jeg lagde denne kretsen "back in the days": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960649&p=11332181 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Mener du de trådløse, er vel ikke de blitt veldig vanglige blant "Ola Dunk"-husene ennå. Eller ...? Kjenner igjen den relétypen du lenker til der, har lekt litt med dem i min tid... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Bare siterer elektrikeren min: "Du har så gammelt sikringsskap at du til og med har ringetrafo. Nå er det meste på rundt 3V". 12V var vel typisk nødvendig da du skulle drive en hammer for å slå på en bjelle. Ikke like nødvendige i vår elektroniske tidsalder. Men det er flisespikking. Kretsen over vil fungere uansett. Endret 29. september 2014 av Moskus Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 He-he! Den var ny for meg. Men uansett, når man tenker på at de fleste husene i Norge ikke ble bygd i fjor, er det nok mange med 12 og 24. Lenke til kommentar
Gnilre_ Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Godt tips, jeg skulle gjerne hatt noe slikt. Bor i blokk hvor "ringeklokka" er i selve telefonen som jeg snakker med de som står nede og åpner døren med. Vil det fungere der eller blir problematisk? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Det må du bare finne fram et multimeter og måle deg fram til hva som skjer når noen trykker på knappen. Bare unngå å bli grillet hvis det er 220V! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå