luddehehe Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg tror at du gjør lurt i å kjøpe bolig nå. Boligmarkedet i Oslo kommer til å være preget av betydelig økning i etterspørsel, i og med at den norske stat prøver å få til mindre småbyer, og heller storbyer, der de har maktsentrumer. Derfor kommer mange til å flytte dit, og prisene går opp Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hadde staten ønsket mer storby, så hadde de gjort noe med infrastruktur og byggeproblemene man har der. Prisene går så mye opp nettopp fordi byutviklingen er alt for dårlig i forhold til antall mennesker som ønsker seg inn dit. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Jeg mener det uansett er lurt å kjøpe egen bolig så fremt din økonomi tillater det, samt at du bor en plass med tilflyttning. Selv om utbyggere og stat gjør grep for å endre tilbud / etterspørsel balansen pr i dag, tror jeg byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger (med forbehold) og Tromsø vil oppleve prisstigning over tid. Dette som følge av tilflyttning fra distriktene, tilgang på skoleplasser samt behov for arbeidskraft. En prisstigning som i overskuelig fremtid vil overstige både det sikre alternativet: innskuddsrenta, ikke like sikkert: fond (avhengig av om det er pengemarked, indeks, obligasjoner osv). Det skal mye til om du skal tape penger på en bolig investering om du har en tidshorisont på 7-10 år. Kjøp deg en bolig du har råd til, samt en bolig du har mulighet til å bo i, selv om du/dere skulle bli to/tre stk i familien. edit: leif Endret 8. oktober 2014 av PanserJohan Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Kjøp deg en bolig du har råd til, samt en bolig du har mulighet til å bo i, selv om du/dere skulle bli to/tre stk i familien. Mener du 2/3 unger? Hvilke førstegangskjøpere har råd til dette, spesielt i storbyene? Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Kjøp deg en bolig du har råd til, samt en bolig du har mulighet til å bo i, selv om du/dere skulle bli to/tre stk i familien. Mener du 2/3 unger? Hvilke førstegangskjøpere har råd til dette, spesielt i storbyene? Mener om man blir 3 til sammen. 2 voksne og evt 1 barn. Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Mener om man blir 3 til sammen. 2 voksne og evt 1 barn. Ah, beklager at jeg misforsto! Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Etter vi nå har fått statsbudsjettet 2015, så kan man jo si at: - BSU grensene har ikke blitt økt. - Ingen indikasjoner på at det kommer til å lettes på egenkapitalkravet. - Ligningsverdien av sekundærboliger økes fra 60% til 80%. - Mindre gunstig for uføre å ta opp boliggjeld. Disse tingene vil nok sette en liten demper på prisveksten framover. Endret 8. oktober 2014 av Kerbox Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Etter vi nå har fått statsbudsjettet 2015, så kan man jo si at: - Ligningsverdien av sekundærboliger økes fra 60% til 80%. Disse tingene vil nok sette en liten demper på prisveksten framover. En viss demper blir det nok, men det er fortsatt 60% ligningsverdi på 1. sekundærbolig. Har man flere enn to leiligheter vil det på nr 3 og videre være 80% som gjelder. Dersom forslaget vedtas. Lenke til kommentar
superbergen Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Lurte litt på om boligkjøpere kan også presse ned prisen, hvis de står sammen og gi bud under feks. 10-20% alle sammen? Jeg bare tenker .. kanskje umulig Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Lurte litt på om boligkjøpere kan også presse ned prisen, hvis de står sammen og gi bud under feks. 10-20% alle sammen? Jeg bare tenker .. kanskje umulig Hva gjør du da når noen har bydd 10-20% under takst, men du vil gjerne kjøpe boligen selv? Dropper du å legge inn bud for å være snill? Man kan sikkert presse prisene ned til langt under 50% av verditakst dersom man "står sammen". Problemet er at det aldri blir å skje. Grunnen til at prisene er som de er i dag er nettopp fordi markedet har bestemt at boligene er verdt dette. Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Kjøp nå. Det er kjøpers marked Om 1 år er det nok tilbake til normalen og vil holde seg sånn et par fremover. Neste vi kan vente på er rentenivået og hvordan det går Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Kjøp nå. Det er kjøpers marked Om 1 år er det nok tilbake til normalen og vil holde seg sånn et par fremover. Neste vi kan vente på er rentenivået og hvordan det går Det er snart slutt på det. Ser mange boliger i Oslo som går over takst nå. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Kjøp nå. Det er kjøpers marked Om 1 år er det nok tilbake til normalen og vil holde seg sånn et par fremover. Neste vi kan vente på er rentenivået og hvordan det går Hvordan kan du påstå det med fortsatt stigende boligpriser? Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hvordan kan du påstå det med fortsatt stigende boligpriser? Hva media sier og hva som faktisk skjer er ikke alltid det samme, Er nok noen leiligheter/hus som drar kraftig opp den statistikken som vises MEN sier ikke at det ikke stiger heller, men det er mer kjøpers marked enn hva det var, og derfor bedre å komme seg ut i det nå før vi er tilbake der vi var Jeg fører regnskap for 7 borettslag/sameier (5 spredt rundt i Oslo og 2 stk utenfor ) og får da en god del opplysninger iht til salg. Det jeg har sett de siste mnd er at flere går over første "budrunde" og må inn på nytt med nye visninger. (ikke alle, men nok til at det er godt over halvparten ) Så jo..jeg sier det fordi det er kjøpers marked der du finner det. Og du trenger ikke lete lenge for å finne noe som kan gå for en god pris. Har nettopp hjulpet 4 vennepar til å få seg en leilighet. Alle ble solgt til under takst i Oslo. Totalt har jeg vært med på 12 salg som også har fått kjøpt under takst. Så i mine øyne er det kjøpers marked enn så lenge I fjor var det ikke en leilighet som jeg var med på som ble solgt under takst ( Når jeg sier jeg er med, Så er det fordi jeg også er utdannet håndverker + takstmann slik at jeg tilbyr assistanse ved visninger og budrunder ) hvorfor jeg hjelper til med budrunder er fordi jeg er daglig leder i et familieselskap som kjøper og selger leiligheter og kan tilby min personlige erfaring på det området ) Men ingenting er uten sidestykke.. Det går mange over takst også som drar opp nivået Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Boligprisene vil gå opp så lenge rentene er lave. Den som kan influere rentene kan bli rik. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Totalt har jeg vært med på 12 salg som også har fått kjøpt under takst. Så i mine øyne er det kjøpers marked enn så lenge Jeg kjøpte en leilighet billig/under takst (takst som kan være urealistisk/idiotisk høy for den saks skyld) så nå er det kjøpers marked... Det er en liten feil i analogien/tankemåten din her. I fjor var det ikke en leilighet som jeg var med på som ble solgt under takst Hvor mange var du med på, alle? Hvis ikke hva er poenget ditt? No offence, men du virker veldig "grønn" i hva du skriver. Tips 1, Takst er absolutt irrelevant. Tips 2, Kvadratmeterpris er alfa omega. Endret 16. april 2018 av wampster Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Jeg kjøpte en leilighet billig/under takst (takst som kan være urealistisk/idiotisk høy for den saks skyld) så nå er det kjøpers marked... Det er en liten feil i analogien/tankemåten din her. Hvor mange var du med på, alle? Hvis ikke hva er poenget ditt? No offence, men du virker veldig "grønn" i hva du skriver. Tips 1, Takst er absolutt irrelevant. Tips 2, Kvadratmeterpris er alfa omega. No offence taken Min mening er min.. Din mening er din Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 (endret) Jeg kjøpte en leilighet billig/under takst (takst som kan være urealistisk/idiotisk høy for den saks skyld) så nå er det kjøpers marked... Det er en liten feil i analogien/tankemåten din her. Hvor mange var du med på, alle? Hvis ikke hva er poenget ditt? No offence, men du virker veldig "grønn" i hva du skriver. Tips 1, Takst er absolutt irrelevant. Tips 2, Kvadratmeterpris er alfa omega. No offence taken Min mening er min.. Din mening er din Jeg tror de fleste her ønsker fakta og ikke hva bussjåføren på vei til jobb mener om boligprisene. Det har vi kommentarfeltet på vg til... Endret 17. april 2018 av Marzo Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Jeg tror de fleste her ønsker fakta og ikke hva bussjåføren på vei til jobb mener om boligprisene. Det har vi kommentarfeltet på vg til... Fakta om fremtidig boligmarked vil vel være litt vanskelig å få frem, men for all del! Hvis du har det liggende del gjerne med resten av verden. Er nok mange som er interessert i det Jeg har som sagt et selskap som driver med Kjøp/salg-Nybygg-Utleie og tar alltid imot tips Endret 18. april 2018 av LD93 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Tja. Gitt at man har egenkapitalen er strengt tatt valget å eie eller å plassere pengene et annet sted. Det er ikke gitt at det er bedre å eie, selv om boligprisene stiger. Nei, men det skal mye til. For du får jo ikke bare avkastning på egenkapitalen. Du får avkastning på hele boligen. Kun i bitcoin i fjor-tilfeller vil det lønne seg mer å investere i noe annet hvis boligprisene stiger mer enn 3-4% i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå