Ayjay Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Hei! Tenkte jeg kunne starte en boligprisdiskusjon her. Hovedgrunnen er egentlig at jeg har nettopp flyttet til Oslo, og jeg blir anbefalt av alle at jeg må kjøpe leilighet så snart som mulig pga prisene bare stiger og stiger. Spørsmålet er; Gjør de det? Statistikker jeg ser på sier alltid forskjellige ting, så jeg er usikker her. Spørsmålet er ganske åpent og enhver kommentar hjelper for meg Jeg ser da etter bolig for en person i Oslo, og det er vel ofte disse boligene som er mest populære? (Kan godt være jeg tar feil) Forøvrig deltar jeg gjerne i diskusjon på et relativt høyt nivå, så ikke vær redd for å komme med kommentarer som krever litt forståelse - det skal ordne seg! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Jeg tror det er lurt å kjøpe deg en leilighet dersom du kan klare/ordne det. Prisene stiger jo, og selv om dette ikke betyr at de vil fortsette å stige i løpet av neste XY år, er Oslo en av verdens sikreste byer i hvert fall, og norsk økonomi er jo god så jeg ikke kan engang forestille meg at du f.eks. taper penger med å kjøpe deg en leilighet i Oslo. Men jeg er jo ikke noen økonom jeg Lenke til kommentar
Ayjay Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Jeg tror det er lurt å kjøpe deg en leilighet dersom du kan klare/ordne det. Prisene stiger jo, og selv om dette ikke betyr at de vil fortsette å stige i løpet av neste XY år, er Oslo en av verdens sikreste byer i hvert fall, og norsk økonomi er jo god så jeg ikke kan engang forestille meg at du f.eks. taper penger med å kjøpe deg en leilighet i Oslo. Men jeg er jo ikke noen økonom jeg Hei du, og takk for svar Noen tror de vil stige, og noen tror de ikke vil det. At norsk økonomi er så god liker jeg ikke å si. Folk bruker alltid som argument at folk får mer penger og derfor stiger prisene. Boligprisene stiger mye mer enn lønnsøkningen til folk flest, og folk pådrar seg vel heller mer og mer gjeld. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Jeg tror ikke vi kommer til å få like eventyrlig avkastning på bolig i tiden fremover som det har vært siste perioden. I tillegg har det begynt å lugge litt i økonomikatalysatoren i landet, nemlig oljebransjen. Der spares det, og det merkes både på servicesiden og på rigg. Det medfører mindre penger i markedet, som igjen vil medføre lavere pengebruk og mindre behov for arbeidskraft. På toppen av det hele har vi nå en regjering som ikke er spesielt gla i offentlig forvaltning, og den sektoren kommer nok ikke til å ekspandere like raskt som under AP-regjeringen. Men det blir stadig flere mennesker i Oslo, og da kreves det flere boliger. Dersom det bygges nok boliger vil prisene stå stille eller falle, mens dersom dagens byggehastighet opprettholdes vil prisene stige forsiktig tipper jeg. 50-50, elle melle. Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) La meg spørre et sentralt spørsmål til trådstarter her: Skal du bo i Oslo på ubestemt tid eller en begrenset periode? Hvis det er under 3-5 år du skal bo på denne adressen kan det være mer usikkert, men hvis det er 5-10 år og mer, så ville ikke jeg vært i tvil engang om at det burde kjøpes. Markedet kan ingen spå, og mange prøver. Noen kan få rett pga flaks og situasjon, kunnskap m.m. men jeg ville ikke satset på at det lønner seg å leie i x år i håp om lavere boligpriser. Når det gjelder selektivt marked, så mener jeg at dette er en selvfølge da noe vil alltid stige mer enn annet. Men noe er også mer utsatt for nedgang i trange tider, så det kan gå opp i opp. Noen mener at sentrale leiligheter aldri vil bli utsatt for prisnedgang pga "alle" vil bo der, men vet ikke om jeg ville satset noen store kjøpssummer på det hvis en nedgang skulle komme senere. Noen tanker fra en som eier som en gang også søkte mer informasjon. Har ikke angret på kjøpet! Endret 29. september 2014 av Atomics Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Et moment som bør med i regnestykket er kostnaden til dokumentavgift. Ved kjøp av selveier-leiligheter kommer et påslag på 2,5% av kjøpesummen, og det kan bli ufyselig mye. Man får også megler-honorar når man selger, og det havner fort på 80-90'000 det også. Så kjøper du noe til 2,5 mill får du nesten 65k i dok.avgift og 80k til megler. Lenke til kommentar
Ayjay Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 (endret) La meg spørre et sentralt spørsmål til trådstarter her: Skal du bo i Oslo på ubestemt tid eller en begrenset periode? Hvis det er under 3-5 år du skal bo på denne adressen kan det være mer usikkert, men hvis det er 5-10 år og mer, så ville ikke jeg vært i tvil engang om at det burde kjøpes. Markedet kan ingen spå, og mange prøver. Noen kan få rett pga flaks og situasjon, kunnskap m.m. men jeg ville ikke satset på at det lønner seg å leie i x år i håp om lavere boligpriser. Når det gjelder selektivt marked, så mener jeg at dette er en selvfølge da noe vil alltid stige mer enn annet. Men noe er også mer utsatt for nedgang i trange tider, så det kan gå opp i opp. Noen mener at sentrale leiligheter aldri vil bli utsatt for prisnedgang pga "alle" vil bo der, men vet ikke om jeg ville satset noen store kjøpssummer på det hvis en nedgang skulle komme senere. Noen tanker fra en som eier som en gang også søkte mer informasjon. Har ikke angret på kjøpet! Heidu, og takk for bra svar! Ang. botid; her er jeg litt usikker, men slik jeg ser det mtp. jobb og den slags så virker Oslo som stedet å være for meg, og jeg tror jeg blir boende her en stund. Som mange andre er jeg selvsagt litt kresen når det kommer til lokasjon, og derfor vet jeg at priisene uansett er ganske stive. Jeg må uansett leie nå en stund da jeg har en leiekontrakt, men har lyst til å begynne å se igjen etter nyttår. Et relatert spørsmål: Når aviser o.l opererer med at det vil være en økning på 2.5% feks i boligprisene i 2015: Hvordan måler de dette? Tar de utgangstpunkt i at fra 1. januar 2015 så vil prisene i snitt stige 2,5%, eller er det overall for hele 2015? Altså begynner prisøkningen litt rolig, og så øker mer og mer? Eller menes det at i januar 2015 vil prisene være 2.5% høyere enn prisene i januar 2014? Kan være et dumt spørsmål, men da alt med lønnøkning og alle slike type oppgjør tas ved nyttår så kan det være at det samme gjelder for boligpriser. Endret 29. september 2014 av Ayjay Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Boligverdi indeksjusteres ikke på lik linje med lønn og matvarer... Den stiger og synker i takt med hva markedet er villig til å gi for et gitt objekt. Du skal ikke lenger tilbake enn 2008 for at alt var beksvart, og rundt 15 mnd siden det var ganske grått og trist i eiendomsmarkedet. Ofte øker prisene mest i januar, relativt sett over året. Men plutselig går en bank i USA eller Kina konkurs, og så har boligmarkedet rast 30% i verdi. Du er aldri sikker. Bare ikke kjøp noe du ikke har råd til å beholde. Dét kan bli dyrt 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Hei! Tenkte jeg kunne starte en boligprisdiskusjon her. Hovedgrunnen er egentlig at jeg har nettopp flyttet til Oslo, og jeg blir anbefalt av alle at jeg må kjøpe leilighet så snart som mulig pga prisene bare stiger og stiger. Spørsmålet er; Gjør de det? Statistikker jeg ser på sier alltid forskjellige ting, så jeg er usikker her. Spørsmålet er ganske åpent og enhver kommentar hjelper for meg Jeg ser da etter bolig for en person i Oslo, og det er vel ofte disse boligene som er mest populære? (Kan godt være jeg tar feil) Forøvrig deltar jeg gjerne i diskusjon på et relativt høyt nivå, så ikke vær redd for å komme med kommentarer som krever litt forståelse - det skal ordne seg! Takk på forhånd! Jeg vil heller omgjøre svaret mitt i denne tråden til å svare på om du bør kjøpe.... da er svaret ett ganske tydelig JA. Ta en 3 roms i Trondheim på 70 kvadrat... litt i utkanten av bykjernen (noen km) så koster en slik la oss si 2500 000 kr. La oss forenkle litt å si du har 20% egenkapital og må låne 2000 000 kr... med normal lånerente i dag betaler du ca 10 000 kr/mnd for å betjene ett slikt lån inkludert avdrag (avdrag er sparing). Skal du leie en slik leilighet i dag koster det nok mellom 10 og 12 000 kr/mnd. Selv om boligprisene skulle stå BOM STILLE vil man tjene på å betale ned på egen leilighet fremfor å leie. Edit... veldig forenklet men gir uansett ett rett bilde. Endret 29. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Hei! Tenkte jeg kunne starte en boligprisdiskusjon her. Hovedgrunnen er egentlig at jeg har nettopp flyttet til Oslo, og jeg blir anbefalt av alle at jeg må kjøpe leilighet så snart som mulig pga prisene bare stiger og stiger. Spørsmålet er; Gjør de det? Statistikker jeg ser på sier alltid forskjellige ting, så jeg er usikker her. Spørsmålet er ganske åpent og enhver kommentar hjelper for meg Jeg ser da etter bolig for en person i Oslo, og det er vel ofte disse boligene som er mest populære? (Kan godt være jeg tar feil) Forøvrig deltar jeg gjerne i diskusjon på et relativt høyt nivå, så ikke vær redd for å komme med kommentarer som krever litt forståelse - det skal ordne seg! Takk på forhånd! Jeg vil heller omgjøre svaret mitt i denne tråden til å svare på om du bør kjøpe.... da er svaret ett ganske tydelig JA. Ta en 3 roms i Trondheim på 70 kvadrat... litt i utkanten av bykjernen (noen km) så koster en slik la oss si 2500 000 kr. La oss forenkle litt å si du har 20% egenkapital og må låne 2000 000 kr... med normal lånerente i dag betaler du ca 10 000 kr/mnd for å betjene ett slikt lån inkludert avdrag (avdrag er sparing). Skal du leie en slik leilighet i dag koster det nok mellom 10 og 12 000 kr/mnd. Selv om boligprisene skulle stå BOM STILLE vil man tjene på å betale ned på egen leilighet fremfor å leie. Edit... veldig forenklet men gir uansett ett rett bilde. Du må ikke glemme transaksjonskostnadene ved tankeeksperimentet ditt... Dok.avgift og meglerhonorar kommer opp i 150'000 i forbindelse med kjøp og salg. Dvs. at du kan bo "gratis" i en leid leilighet i godt over ett år, gitt at markedet står helt i ro prismessig. Legger du inn rentekostnaden i tillegg har du enda lenger tidshorisont før du går i pluss ved å kjøpe. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Du må ikke glemme transaksjonskostnadene ved tankeeksperimentet ditt... Dok.avgift og meglerhonorar kommer opp i 150'000 i forbindelse med kjøp og salg. Dvs. at du kan bo "gratis" i en leid leilighet i godt over ett år, gitt at markedet står helt i ro prismessig. Legger du inn rentekostnaden i tillegg har du enda lenger tidshorisont før du går i pluss ved å kjøpe. Når man kjøper en leilighet betaler man ikke meglerhonorar og man trenger vel strengt tatt ikke ta det med i regnestykke når man sammenligner "leie" vs "eie". Når det gjelde dokumentavgift så er vel det kun om man kjøper selveierleiligheter. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Da jeg for ti år siden skulle kjøpe min første leilighet, så ble jeg advart mot å kjøpe, fordi alle forventet at et boligkrakk var nært forestående. Jeg klarte ikke å vente, og kjøpte en leilighet likevel. Og takk og pris for det. I dag er denne leiligheten verdt mer enn 50% mer enn det jeg kjøpte den for. Det hadde for meg vært mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet nå. Selvsagt kan det være et boligkrakk rett rundt hjørnet, men det har de såkalte "ekspertene" trodd i ti år. De har med andre ord tatt feil i ti år. Riktignok var det en nedgang i 2008, og en liten dupp i fjor, men langt fra noe krakk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Det jeg har betalt for leiligheten min har jeg betalt uansett hva den er verdt HVIS jeg selger den... jeg tar en boligprisnedgang i mot med åpne armer da dette vil antyde nedgang i norsk økonomi og lave renter i lang tid fremover. 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Her kan man jo se hvordan det har ligget ann. Med mindre man kjøpte i 2007 å MÅTTE selge i 2009, eller kjøpte 2013 å MÅTTE selge noen måneder senere ligger man godt ann. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Synes alle som prater om veksten i boligmarkedet tar utgangspunktet i gigantkræsjen på starten av 90-tallet eller på slutten av 80-tallet. Ikke nødvendigvis ment som en kritikk av forrige innlegg, men synes det gir feil bilde å sette utgangspunktet til et tidspunkt som hadde et ekstremt utslag. 1 Lenke til kommentar
1234554321 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Som investering ville jeg heller ha satt pengene i aksjemarkedet (internasjonal indeksfond 0,3% forv avg). Både det norske boligmarkedet og det internasjonale aksjemarkedet er "Dyrt" i dag. Men stort sett alltid stiger aksjemarkedet mer enn boligprisene. MEN i visse tilfeller kan en bolig være å foretrekke:Hvis ikke du har penger og må låne er det bedre å låne penger til bolig enn å låne penger til å sette i aksjemarkedet (boliglånsrenten er mye bedre). Per i dag er ligningsverdien av primærboliger 35% og formueskatten kicker inn f.o.m 1 mill. Har du 3 mill i cash er det bedre å kjøpe leilighetet fordi da slipper du formueskatten imotsetning til hvis du hadde satt det i aksjer. ting som taler mot boligkjøp: Høye engangskostnader ved kjøp av selveier, aksjer gir skjermingsfradrag, løpende utgifter (kommunale vann og avløp avg, eiendomsskatt, forsikring, vedlikeholdsutgifter. Kanskje alt i alt er det beste å differensiere og å bruke noe penger på boligkjøp og noe på aksjer + ha penger i bufferkonto. Uansett er det lurt å ha boliglån og samtidig ha bsu kontoen og å nyte godt at arbitrasjen i rentenivå + skattefradraget. En vet aldri hva som lønner seg så hvorfor ikke differensiere og gjøre alt sammen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Som investering ville jeg heller ha satt pengene i aksjemarkedet (internasjonal indeksfond 0,3% forv avg). Både det norske boligmarkedet og det internasjonale aksjemarkedet er "Dyrt" i dag. Men stort sett alltid stiger aksjemarkedet mer enn boligprisene. MEN i visse tilfeller kan en bolig være å foretrekke: Hvis ikke du har penger og må låne er det bedre å låne penger til bolig enn å låne penger til å sette i aksjemarkedet (boliglånsrenten er mye bedre). Per i dag er ligningsverdien av primærboliger 35% og formueskatten kicker inn f.o.m 1 mill. Har du 3 mill i cash er det bedre å kjøpe leilighetet fordi da slipper du formueskatten imotsetning til hvis du hadde satt det i aksjer. ting som taler mot boligkjøp: Høye engangskostnader ved kjøp av selveier, aksjer gir skjermingsfradrag, løpende utgifter (kommunale vann og avløp avg, eiendomsskatt, forsikring, vedlikeholdsutgifter. Kanskje alt i alt er det beste å differensiere og å bruke noe penger på boligkjøp og noe på aksjer + ha penger i bufferkonto. Uansett er det lurt å ha boliglån og samtidig ha bsu kontoen og å nyte godt at arbitrasjen i rentenivå + skattefradraget. En vet aldri hva som lønner seg så hvorfor ikke differensiere og gjøre alt sammen? I de fleste tilfeller er vel bolig å foretrekke... grunnen er enkel, investerer man kommer boligutgifter i tillegg mens investerer man i bolig så har man tatt bort den aller største utgiften en husholdning har. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Om prisen vil stige eller synke vet jeg ikke, men selv om prisen synkler litt kan det likevel være lønnsomt å kjøpe da du kanskje dekker inn tapet med beløpet du betaler på lånet kontra eventuelt til huseier i en leiesituasjon. Lenke til kommentar
1234554321 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 I de fleste tilfeller er vel bolig å foretrekke... grunnen er enkel, investerer man kommer boligutgifter i tillegg mens investerer man i bolig så har man tatt bort den aller største utgiften en husholdning har. Tja. det er vel en sannhet med modifikasjoner. Som nevnt er det massevis av utgifter ved å eie en bolig.I tillegg er en selv ansvarlig hvis noe skulle slutte å fungere i leiligheten. Imotsetning til et leieforhold hvor en kan få husverten til å reparere den ødelagte vaskemaskinen. For ikke å nevne at en blir "låst" til stedet en kjøper boligen med mindre en påtar seg rollen, risikoen og ansvaret med å leie den ut. Eller å betale høye meglerhonorar og markedsføringspakker for å få solgt den etter kort tid. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) I de fleste tilfeller er vel bolig å foretrekke... grunnen er enkel, investerer man kommer boligutgifter i tillegg mens investerer man i bolig så har man tatt bort den aller største utgiften en husholdning har. Tja. det er vel en sannhet med modifikasjoner. Som nevnt er det massevis av utgifter ved å eie en bolig.I tillegg er en selv ansvarlig hvis noe skulle slutte å fungere i leiligheten. Imotsetning til et leieforhold hvor en kan få husverten til å reparere den ødelagte vaskemaskinen. For ikke å nevne at en blir "låst" til stedet en kjøper boligen med mindre en påtar seg rollen, risikoen og ansvaret med å leie den ut. Eller å betale høye meglerhonorar og markedsføringspakker for å få solgt den etter kort tid. Du snakker om noen små ulemper... ulemper som ikke er i nærheten å veie opp fordelen med å investere i egen plass å bo. Er man redd for uforutsette utgifter er en borettslagsleilighet ett lurt valg... leier man så er man jo uansett ganske låst med typisk oppsigelsestid (3 mnd) som er lengre enn gjennomsnittlig salgstid for en bolig. Endret 29. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå