Tåkefyrste Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Som dere ser av topic, så er jeg lite imponert av minnebåndbredden med denne kombinasjonen. Jeg har nå hatt 2 nForce2 kort, og begge har en båndbredde på ca. 2.2 - 2.4Gb\s målt i Sisoft 2003 Pro. Til sammenligning har et VIA KT400 system, med enkle minne kanaler, 2.9Gb\s målt i samme program. Hvordan kan dette ha seg, nå minnebåndbredden skal være den samme som et I875P system med dual channel ddr... altså ca 6.4Gb\s (jeg vet at dette er bare teoretiske hastigheter, men det er ikke teori at ved testing så ligger Intelsystemen mye nærmere denne hastigheten) Systemet mitt: Barton 2800+ Abit NF7-S 2.0 Corsair TwinX 3200LL 2x256MB DDR 2-2-2-5 kjørt i Dual Channel Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Jeg mener å ha lest at man får høyere ytelse med dual ddr på nforce2, men dette var hovedsaklig hovedkort som hadde integrert skjermkort... Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 det har med å gjøre at Athlon cpuer ikke kan utnytte båndbredden du får av DualDDR400, siden de kun kjører DDR FSB, som skulle gi maxs på 3.2 GB/s. intel kjører quadDR fsb og kan derfor utnytte den ekstra båndbredden, som reflekteres i den teoretiske grensa på 6.4 GB/s, viakt400 kortet har da mest sannsynlig bare en bedre integrert minnekontroller, og muligens mer aggressive ramtimings, og scorer derfor bedre Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Det er for at amd xp cpuer er for dårlig til og utnytte ram de klarer ikke en gang og utnytte pc 2700 brikker en gang jeg får 5300 MB/sek i sisoft og hvor har du hørt at en amd skal ha like bra minne båndbredde som en intel p4c? når de er 2 til 3 ganger raskere en de beste amd XP cpuene Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 det har med å gjøre at Athlon cpuer ikke kan utnytte båndbredden du får av DualDDR400, siden de kun kjører DDR FSB, som skulle gi maxs på 3.2 GB/s. intel kjører quadDR fsb og kan derfor utnytte den ekstra båndbredden, som reflekteres i den teoretiske grensa på 6.4 GB/s, viakt400 kortet har da mest sannsynlig bare en bedre integrert minnekontroller, og muligens mer aggressive ramtimings, og scorer derfor bedre så du sier at jeg ikke kan bruke dual chan ddr med mitt MSI K7N2 ILSR fordi jeg har en athlon cpu? Hovedkortet skal støtte det, og med 2*256 Kingston pc2700 brikker får jeg i underkant av 2.5 gb/sek, noe jeg føler burde vært høyere, siden en kompis av meg får nærmere 6gb/sek på 2*512 på en p4. Greit nok at han har bedre minne og sånt, men syntes at jeg burde få over halvparten av hva han får? Før hadde jeg 1*512 pc3200, men da fikk jeg bare 2 gb/sek. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Det er for at amd xp cpuer er for dårlig til og utnytte ram de klarer ikke en gang og utnytte pc 2700 brikker en gang jeg får 5300 MB/sek i sisoft og hvor har du hørt at en amd skal ha like bra minne båndbredde som en intel p4c? når de er 2 til 3 ganger raskere en de beste amd XP cpuene Bra og seriøst svar. Jeg ser av avataren din at det er ikke vits i å diskutere AMD med deg i hele tatt.. Da Intel sannsynligvis "alltid" er best... Jeg har ikke hørt noen steder at AMD har like bra minnebåndbredde som en Intel CPU. Jeg vet bare at nForce2 hovedkortene har en like høy teoretisk minnebåndbredde som I875P hovedkortene. Ikke kom å snakk om at Intel prosessorer er 2 til 3 ganger raskere enn AMD prosessorer heller, det blir bare tull. Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 så du sier at jeg ikke kan bruke dual chan ddr med mitt MSI K7N2 ILSR fordi jeg har en athlon cpu?Hovedkortet skal støtte det, og med 2*256 Kingston pc2700 brikker får jeg i underkant av 2.5 gb/sek, noe jeg føler burde vært høyere, siden en kompis av meg får nærmere 6gb/sek på 2*512 på en p4. Greit nok at han har bedre minne og sånt, men syntes at jeg burde få over halvparten av hva han får? Før hadde jeg 1*512 pc3200, men da fikk jeg bare 2 gb/sek. har vel aldri påstått at du ikke kan bruke noe hovedkort, bare sier at ytelsesøkningen vs singel 3200 ram vil være minimal siden cpuen ikke har bruk for mer båndbredde. så du burde få ganske nøyaktig det du får, siden 3,2 gb/s er den teoretiske grensa for athlon og den vil du jo ikke komme i nærheten av. du kan ikke sammenligne med kompisen din siden han har p4 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Det er for at amd xp cpuer er for dårlig til og utnytte ram de klarer ikke en gang og utnytte pc 2700 brikker en gang jeg får 5300 MB/sek i sisoft og hvor har du hørt at en amd skal ha like bra minne båndbredde som en intel p4c? når de er 2 til 3 ganger raskere en de beste amd XP cpuene Bra og seriøst svar. Jeg ser av avataren din at det er ikke vits i å diskutere AMD med deg i hele tatt.. Da Intel sannsynligvis "alltid" er best... Jeg har ikke hørt noen steder at AMD har like bra minnebåndbredde som en Intel CPU. Jeg vet bare at nForce2 hovedkortene har en like høy teoretisk minnebåndbredde som I875P hovedkortene. Ikke kom å snakk om at Intel prosessorer er 2 til 3 ganger raskere enn AMD prosessorer heller, det blir bare tull. Vel da er det på tide å åpne øynene.... Se på Opteron og Fx cpuene. Kom ikke her å si at ALLE amd cpuer har dorlig minne båndbredde. Uansett... det gjelder ikke bare om minnebåndbredde, ta en titt på prisen og ytelsen på intel og amd systemer. Tror du får se en annen syn på pris\ytelse Lenke til kommentar
Ash Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Grunnen er såre enkel, Athlon XP prosessorene har en kanal til brikkesettet og den kjører ddr, ergo ved 200Mhz fsb (400Mhz ddr) så har man 3.2Gb/s fra cpu til nForce 2 brikkesettet. Du vil derfor heller aldri oppnå mer enn det selv om nForce 2 brikkesettene har to minnekanaler som hver klarer 3.2Gb/s. Fordelen med to minnekanaler er at de kan jobbe hver for seg, ergo bør resultatet være lavere forsinkelse på lesing fra/skriving til minnet. Jeg sier bør for jeg har ærlig talt ikke testet det. Men de fleste nForce 2 tester jeg har lest viser noen få prosent høyere ytelse med to minnekanaler i drift i forhold til en. Dette skulle også tilsi at man kan kjøre prosessoren på 200Mhz fsb og kjøre minnet på f.eks 100Mhz. Men pga veldig stor forsinkelse i nForce brikkesettene når man kjører asynk hastighet på cpu og minne så er dette desverre ikke å anbefale. En annen fordel med to minnebrikker er de brikkesettene som har innebygget grafikkort, der skal det (også i teorien) være gode muligheter for at prosessoren kan jobbe mot en minnebrikke mens grafikkortet bruker den andre. Du vil aldri klare å oppnå samme minnebåndbredde med nForce 2/Athlon XP som du får med i865/875 og P4. Til sammenlikning bruker P4 QDR hastighet slik at en 200Mhz (800Mhz fsb) P4 har faktisk 6.4Gb/s båndbredde som passer utmerket til 2x3,2Gb/s som doble PC3200 minnekanaler tilbyr. Lenke til kommentar
formann Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Det er for at amd xp cpuer er for dårlig til og utnytte ram de klarer ikke en gang og utnytte pc 2700 brikker en gang jeg får 5300 MB/sek i sisoft og hvor har du hørt at en amd skal ha like bra minne båndbredde som en intel p4c? når de er 2 til 3 ganger raskere en de beste amd XP cpuene Heia.. 14is-kåre slår til igjen. Tror kanskje du burde droppe å svare på spørsmål frem til du faktisk har lært deg litt om data. Hver gang jeg ser et svar fra deg så er det helt bak mål, og forteller at du ikke har særlig mer innsikt enn det mora mi hadde klart å skaffe seg på 24timer.. og hun er ikke helt sikker på hvordan hun slår på pc´n engang. Dette er ikke for å være slem, men når du gang etter gang kommer med svar og komentarer som er totalt feil og tåpelige så blir jeg nødt til å si ifra NOK en gang. Vi har hørt hørt deg, og har forstått at pc´n din (Intel P4C er) verdens beste og raskeste. "OK"? Trådstarter: Mente du at KT400 og XP2800+ fikk 2900MB/s i Sandra? I så fall så må det ha vært en bug. Med en XP2800+ så er max teoretiske båndbredde ~2700MB/s .. dette pga bushastigheten på 166Mhz (166*8)*2=2660 MB/s. Faktisk båndbredde ligger ofte på 92-94% av denne. Alså må du kjøre 200Mhz FSB på et KT400 kort for å komme i nærheten av 2900MB/s Om du scorer 2400MB/s med et NF7 så er det litt lite. Du burde ihvertfall scoret 2500MB/s. Hvilke instillinger kjører du i bios? feks: Cpu interface DRAM Ratio Timings Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Trådstarter: Mente du at KT400 og XP2800+ fikk 2900MB/s i Sandra? I så fall så må det ha vært en bug. Jeg har ikke testet personlig, men de ligger inne i Sisoft som referanser, og der står det: VIA KT400 PC3200U CL2.5 DDR: Ram Int Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2890MB\s Ram Float Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2705MB\s (nå har jeg alltid syntes at referansene i Sisoft ligger usannsynlig høyt da) Selv så får jeg: Ram Int Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2442MB\s Ram Float Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2306MB\s Barton 2800+ (166x12.5) Abit NF7-S 2.0 Corsair TwinX 3200LL 2x256MB DDR 2-2-2-6 kjørt i Dual Channel på 400Mhz Om du scorer 2400MB/s med et NF7 så er det litt lite. Du burde ihvertfall scoret 2500MB/s. Hvilke instillinger kjører du i bios? feks: Cpu interface DRAM Ratio Timings CPU Interface: Enabled DRAM Ratio: Usikker, tror det står på Auto eller noe sånt. (sjekke senere) Timings: 2-2-2-6 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hei, jeg har amd xp 2500+ klokka til 3200+. Da har jeg stillt multiplier ned til 10 og pressa opp fsb til 440mhz. Dette ser ut til å være maks rammen min klarer med rimelig aggresive instillinger. Får ca 3200 mb/s og 3050mb/s på minne testen. Grunnen til at du scorer såpass lavt er som formann sa at cpu kjører på 333mhz. Og når du sier at fsb ratioen står på auto så stiller hk automatisk rammen på det samme fordi dette gir best resultat på amd plattformen. Det du kan gjøre er å sette alle innstillingene på userdefined og stille ned multiplieren og øke hastigheten på bussen til 200mhz. I tillegg må forholdet mellom ram og fsb være 1:1 eller 100%. Dette enkle trikset vil øke minne båndbredden. Husk bare å still ned multilieren littså du ikke overklokker for mye før duvet om boxen blir stabil! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Da klokket jeg til 2.1Ghz... (200x10.5) bare for å få opp FSB litt, og fikk disse resultatene: Ram Int Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 3051MB\s Ram Float Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2905MB\s Det ser ut som de har testet det tidligere nevnte VIA systemet på en 200Mhz FSB CPU... Ellers så sjekket jeg DRAM Ratio, og den sto på "by SPD" Lar den stå der jeg... Skjønner ikke helt forskjell op 3\3, 4\4 og 5\5 (man skulle tro det var det samme) Lenke til kommentar
formann Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Da klokket jeg til 2.1Ghz... (200x10.5) bare for å få opp FSB litt, og fikk disse resultatene: Ram Int Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 3051MB\s Ram Float Buffered aEMMX\aSSE bandwith: 2905MB\s Det ser ut som de har testet det tidligere nevnte VIA systemet på en 200Mhz FSB CPU... Ellers så sjekket jeg DRAM Ratio, og den sto på "by SPD" Lar den stå der jeg... Skjønner ikke helt forskjell op 3\3, 4\4 og 5\5 (man skulle tro det var det samme) Det er, ganske riktig, ingen forskjell på 3/3 4/4 osv.. så lenge tallene er like så kjører du sync. SPD betyr at ramen kjøres slik som den programert fra fabrikk. Om du har PC3200 så vil bikkene kjøre 200Mhz .. har du PC3500 så vil brikkene kjøre 217 osv. SPD er noe ekle greier, og funker kun tilfredstillende når du kjører en FSB som er helt lik SPD programeringen i brikkene. Det er like greit å sette DRAM Ratio til feks 3/3 og la den stå der. Om du har kjørt ramen på SPD så er det ikke så rart du har fått en litt dårligere score en du skal ha ved 166Mhz FSB. Å kjøre ram usynkronisert på nForce2 er ikke så bra. Prøv med 166Mhz FSB og DRAM Ratio 3/3 .. da skal du nok få litt bedre score. Du kan jo også prøve å kjøre litt strammere timings på ramen din om du ikke allerede gjør det. I sandra så er nok sammenlikningen basert på 200Mhz FSB ja.. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Ok, takk for svar Grunnet til at jeg alltid kjører minnet på 400Mhz er at etter jeg byttet til NF7-S så ble maskina så voldsomt ustabil. Når jeg installerte WinXP så fikk jeg rundt 10-20 BSOD's før jeg ble ferdig. Grunnen var såre enkel, minnet kjørte på 333Mhz, og det var vist ikke populært (spør meg ikke hvorfor) Skrudde det opp til 400Mhz og har ikke hatt én eneste BSOD siden.... Og jeg må bare få si det... Overklokking har vært som en drøm etter byttet fra A7N8X. Ikke misforstå, Asus kortet er bra ellers, men ved overklokking kom jeg såvidt opp i [email protected].. Maskina hengte seg innimellom. Nå kan jeg kjøre stabilt på [email protected]. Så det er en vesentlig forskjell mellom disse 2 korta Litt strammere timings sier du... lurer på om jeg kan få det strammere enn 2-2-2-5... er 2-2-2-4 noe å satse på f.eks? Så en tråd her igår, der det sto at optimalt for 2-2-2 var 6 til slutt (2+2+2=6)... Jeg vet ikke hvilken mentalitet dette er basert på, men minnehastighetene mine var kjappere i sisoft med 2-2-2-6 Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Litt strammere timings sier du... lurer på om jeg kan få det strammere enn 2-2-2-5... er 2-2-2-4 noe å satse på f.eks?Så en tråd her igår, der det sto at optimalt for 2-2-2 var 6 til slutt (2+2+2=6)... Jeg vet ikke hvilken mentalitet dette er basert på, men minnehastighetene mine var kjappere i sisoft med 2-2-2-6 Ja, det stemmer som oftest det.. men det skader ikke å test litt forskjellige.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Ok, takk for svar Grunnet til at jeg alltid kjører minnet på 400Mhz er at etter jeg byttet til NF7-S så ble maskina så voldsomt ustabil. Når jeg installerte WinXP så fikk jeg rundt 10-20 BSOD's før jeg ble ferdig. Grunnen var såre enkel, minnet kjørte på 333Mhz, og det var vist ikke populært (spør meg ikke hvorfor) Skrudde det opp til 400Mhz og har ikke hatt én eneste BSOD siden.... Og jeg må bare få si det... Overklokking har vært som en drøm etter byttet fra A7N8X. Ikke misforstå, Asus kortet er bra ellers, men ved overklokking kom jeg såvidt opp i [email protected].. Maskina hengte seg innimellom. Nå kan jeg kjøre stabilt på [email protected]. Så det er en vesentlig forskjell mellom disse 2 korta Litt strammere timings sier du... lurer på om jeg kan få det strammere enn 2-2-2-5... er 2-2-2-4 noe å satse på f.eks? Så en tråd her igår, der det sto at optimalt for 2-2-2 var 6 til slutt (2+2+2=6)... Jeg vet ikke hvilken mentalitet dette er basert på, men minnehastighetene mine var kjappere i sisoft med 2-2-2-6 Timings er fine di.. tenkte kanskje du kjørte SPD timings. For best ytelse så burde du kjøre 2-2-2-11 Du kan prøve deg frem med 10 og 12 også, men det er som regel 11 som gjør seg best på tRAS. Du er ikke den første som har vært fornøyd etter å ha byttet fra A7N8X til NF7 .. det blir bare flere og flere som tyr til vettet Lenke til kommentar
Funkcikle Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Du er ikke den første som har vært fornøyd etter å ha byttet fra A7N8X til NF7 .. det blir bare flere og flere som tyr til vettet Så sant som det er sagt Berre angrer på at jeg ikke fikk ræva i gir og gjorde det MYE tidligere Feets....don`t fail me now Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Må bare si at jeg kjører min XP2500+ på XP3200+ hastighet bare ved stille av fsb (auto Vcore). Kunne kanskje fått den litt høyere og hadde jeg ikke vært så lat Har så vidt vært borti NF7, men det er sikkert ett kick ass kort på overklokking. Har merka at maskina "boota" på 2500mhz, kom inn i windows en gang og, så jeg regner med det er hovedkortet som er flaskehalsen. :grine: Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Hmm, nå booter ikke maskina lengre... Var oppe i 2.4Ghz (200x12)@1.85v Tempen var aldri over 55grader så jeg kan ikke fatte at det har gjort permanent skade.... Har resetta CMOS, bytta ram og skjermkort, så det må være CPU da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå