OddZen Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Hei, hei folkens! Jeg skal kjøpe bil og lurer på hva som er smartest. Jeg bryr meg ikke særlig om å ha en veldig fin bil, bil er for meg et framkomstmiddel som jeg vil bruke minst mulig tid på å styre med. Det jeg krever er at det skal være rimelig grei sittekomfort, duggfrie vinduer, og jeg vil ikke være redd for at den skal stoppe hver gang jeg kjører meg en tur. Med det i bakhodet lurer jeg på hva som er lurest.. Å kjøpe bil til 30 000 eller 50 000, som er fra 2004 og som har gått 150 000 eller enn en som koster 100 000, har gått 90 000 og er fra 2008. Jeg vil i begge tilfeller satse på å finne en som nylig har hatt service og fått ordnet det mest vitale. I tilfellet hvor bilen koster 30-50 000 har jeg da ihvertfall 50 000 å bruke på reparasjoner, og det er jo en stor sjanse at jeg må bruke nesten like mye i vedlikehold på den som koster 100 000 som den til 50 000. Forskjellen er som jeg tenker at den til 100 000 har nyere utstyr, cruize controll, fiff kjørecomputer og har litt lavere drivstofforbruk, samt at den koster litt mindre i starten å reparere. Den ser også finere ut, og har eventuelt mindre rust. Dette har mange av dere sikkert tenkt på selv, og dere har muligens undersøkt og regnet endel på det. Hva er smart? Hva tenker dere er lurt generelt og i min situasjon? Kan også si litt mer om situasjonen min. Jeg er gift, jobber i år, og har cash til å kjøpe bil til 100 000 uten å ta opp lån. Men jeg skal fra neste år studere i 3 år, kona er ferdigutdannet lærer til neste år og skal jobbe. Har leilighet og planlegger å kjøpe hus om 4 års tid. Tusen takk for hjelpen! Endret 29. september 2014 av OddZen Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Fornuftig resonnement. Hva med å finne ut nøyaktig hva du ønsker deg i en bil - hva er minimumskrav av ekstrautstyr og elektronikk osv - også abonnere på slika annonser på Finn? Selv kjører jeg en '98 Lancer med 85' på "skrittelleren", kjøpt for 30.000. Grei bil, med det jeg trenger til mitt bruk. 0,5 på mila, ABS, elektriske vinduer, CD/DVD/AUX/USB, rust og duggfri. 10 000 i reprasjoner de siste 2 år (ifm PKK i år). Så, som sagt, sett krav til hva du ønsker av utstyr og komfort og velg deretter. Japanske biler er forøvrig kjent som rimelige i drift. Ikke kjøp en 10 år gammel tysker for å si det sånn! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Japanske biler har ofte horribelt dyre deler, mens man til tyskerne finner det meste av deler også via tredjepart.. Tyske biler kan være et godt alternativ, også ti år gamle. Tyske biler har som regel langt mer utstyr enn tilsvarende japanske, de har gjerne en del ting som japsene får først 5år eller mer senere, og koreanerne enda litt etter det igjen. Tyskerne tør å tenke innovasjon, det eneste tilfellet av slikt vi har sett fra Japan de siste 30 årene er vel disse hybridgreiene.. At Japsene er så mye mer driftssikre enn tyskerne har vel også med Toyotas ufortjent gode rykte å gjøre, man vet jo at de gjør ganske mange store jobber på biler som er inne for service, uten å opplyse eieren om det.. Endret 29. september 2014 av Snylter Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Takk for svar!Man kan vell ikke dra alle under en kam?Skoda og WV er vell neppe like dyr å reparere som en Mercedes? Brodern hadde Merce og den sugde penger, dyre deler og merkeverksteder etc.Men dere mener altså at det er lurt å kjøpe en billigere bil da?Vil gjerne høre litt mer hva dere syntes =)Hvordan gjør dere når dere er å prøver bilen dere tenker å kjøpe?Har dere veldig peiling selv, eller har dere venner?Jeg har ikke veldig peiling, og har ingen bilvenner i nærheten, så jeg lurer på å avtale med et verksted om de kan se raskt på bilen og si meg om det er et bra kjøp eller ikke.Fikk det tipset av en kompiss, men veit ikke om folk tillater det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Hvis de ikke tillater det og du betaler for sjekken, burde du se etter en annen bil Mange som kjøper bil på denne måten Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Skoda og WV er vell neppe like dyr å reparere som en Mercedes? Brodern hadde Merce og den sugde penger, dyre deler og merkeverksteder etc. Deleprisene til Mercedes er ofte lavere enn for en del japsebiler.. Merkeverksted er dog svindyrt, og avhengig av modell kan det være at man bør ha diagnoseutstyr for å gjøre noe som helst fornuftig på de. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hvis du ikke er absolutt på pris, så må du finne hvilken bil du mener gir deg det du vil ha. Deretter se på pris. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Japanske biler har ofte horribelt dyre deler, mens man til tyskerne finner det meste av deler også via tredjepart.. Tyske biler kan være et godt alternativ, også ti år gamle. Tyske biler har som regel langt mer utstyr enn tilsvarende japanske, de har gjerne en del ting som japsene får først 5år eller mer senere, og koreanerne enda litt etter det igjen. Tyskerne tør å tenke innovasjon, det eneste tilfellet av slikt vi har sett fra Japan de siste 30 årene er vel disse hybridgreiene.. At Japsene er så mye mer driftssikre enn tyskerne har vel også med Toyotas ufortjent gode rykte å gjøre, man vet jo at de gjør ganske mange store jobber på biler som er inne for service, uten å opplyse eieren om det.. Det var et veldig generelt innlegg. Jeg har kjøpt og solgt biler i en del år og ser hvilke bilmerker som har påkost. Halvgamle mercedeser, Audi og BMW kan være himmel eller helvete - Det eneste som er sikkert er at den dagen noe går i stykker, og det skjer, er at det koster. Det koster MYE. Elektrisk håndbrekk på en Passat koster fort 15 000 å reparere. En typisk feil. Det ryker før eller senere. Har solgt noen 5 serie BMW fra 2003-2010. Nå tar jeg ikke slike biler i innbytte lengre. Det koster... 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Det var et veldig generelt innlegg.Og det følges opp av et innlegg som egentlig ikke sier noe som helst ser jeg. Jeg har kjøpt og solgt biler i en del år og ser hvilke bilmerker som har påkost. Halvgamle mercedeser, Audi og BMW kan være himmel eller helvete - Det eneste som er sikkert er at den dagen noe går i stykker, og det skjer, er at det koster. Det koster MYE. Elektrisk håndbrekk på en Passat koster fort 15 000 å reparere. En typisk feil. Det ryker før eller senere. Har solgt noen 5 serie BMW fra 2003-2010. Nå tar jeg ikke slike biler i innbytte lengre. Det koster... Er det nå så sikkert at når noe går i stykker på Mercedes, Audi og BMW er det så dyrt? Hva forsøkte du egentlig å få frem ved å vise til prisene på reparasjon av en konkret feil på en folkevogn? Det har da ikke noe med disse merkene som sådan å gjøre. Kjøper man eksempelvis en E-klasse uten voldsomt mye fancy utstyr kan man regne med en driftssikker bil med god komfort i mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå