Gå til innhold

Teknisk ordliste

fotonisse

Anbefalte innlegg

Ha litt tålmodighet overfor en relativt fersk nybegynner av Android nå, i mitt tilfelle Samsung S4 Active.

Finnes det en slik "ordliste" for nybegynnere, så er det fint om dere kunne linke til den.

Jeg frekventerer dette forumet relativt ofte nå, og lærer ganske mye av alt som blir skrevet i de forskjellige trådene. Men både fra hva dere skriver, og hva som står i enkelte litt "dypere" (mer omfattende) tester så kommer det en del fremmedord for meg som jeg ikke helt ser sammenhengen/forståelsen av. Som f.eks.,

- TouchWiz

- Bloatware

Eller andre ting som,

- Reboote

- Roote

Som flere av dere helt sikkert har lest så har jeg blitt nødt til å gå fra iPhone, og over til Samsung S4 Active. Og etter en litt plundrete start, så må jeg si at jeg har blitt mye mer venn med Android nå, enn hva jeg var til og begynne med.

Jeg har tatt alle oppdateringer som finnes til både de Aplikasjonene som er ferdig installert, og de jeg selv har lagt til. Jeg har også oppdatert til Android 4.4.2

Men i forbindelse med det, så kommer det også opp flere uttrykk jeg ikke helt forstår forskjellene på,

- Firmware

- Software

- Hardware

Firmware vil jeg tro er det samme som programvare oppdatering, som jeg da har gjort ved å nå ha Android 4.4.2?

Eller tar jeg helt feil nå?

Men hva ligger det da i ordene Software og Hardware?

Om dere har enda flere slike typer "fremmedord" som er i bruk, og dere kan si noe om dem så legg de gjerne til de også.

Dette er jo helt sikkert barnelærdom innen bruk av pc, men jeg har heller ingen stor erfaring i bruk av det. Jeg er heller ingen racer i bruk av pc (Mac for min del), det er stort sett 90% av pc-behovet mitt går med til bilderedigering (Photoshop og Lightroom). Og resten fordelt til å sende/motta mail, litt word/powerpoint og litt nettbruk som jeg benytter pc til. Har et håndtverksyrke, og det er ingen bruk av pc i min jobb.

Kun til varebestillinger og innlevering av timelister.......

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg håper dere kan svare meg litt utfyllende på spørsmålene over her, slik at det kan bli litt mer forståelig for en som ikke er helt inne i alle de rette terminologiene.

Håper noen kan komme med noen litt utdypende forklaringer til en fersking ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste finner du veldig lett ved å bare søke på ordene du leter etter på google.

Men jeg kan svare på de ordene du spør om uansett:

TouchWiz

Samsung sitt "brukergrensesnitt", eller altså det er skinnet de har lagt på vanlige android for at deres telefoner skal være deres. Ga det noe mening?

Bloatware

Ehm, aldri egentlig brukt dette ordet. Programmer som har så mye unødvendig dritt på seg at de er tregere enn hva de burde ha vært f.eks.

Reboote

Starte telefonen på nytt. Restarte.

Roote

Samme som å jailbreake på iOS på en måte. Du åpner mobilen din til å gjøre som du vil med software.

Firmware

Det du sier, programvare. Android f.eks. Det som ligger på bunn, før alle programmer osv.

Software og Hardware

Harware er alt det du kan se og ta på. Alt det tekniske inni der som trenger strøm. Software er resten, med andre ord, alt som ligger oppå firmware. Selvom firmware er en software. Beklager hvis jeg forvirrer eller har sagt noe feil!

Lenke til kommentar

Man kan si at firmware er en form for software, men ikke all software er firmware.

På norsk har vi uttrykket maskinvare som ofte oversettes til hardware. Vi har også uttrykket programvare som oversettes til software.

Hardware refererer også i andre sammenhenger ofte til mekaniske deler. I blant skiller man på hardware og elektronikk. Da blir hardware ofte bare mekanikk, men i mobiltelefon og dataverdenen er definisjonen ganske klar. Hardware er alt fysisk.

TouchWiz er det vi kaller en "Launcher". I gamle dager, da vi hadde Windows 1, 2, 3 osv, så var selve operativsystemet egentlig MS DOS. Windows var alt vi så på skjermen, men det var allikevel "launcheren". Et annet ord for launcher er brukergrensesnitt (UI). Launcheren inkluderer det aller meste vi kan se, men som vi tenker på som en del av operativsystemet.

Bloatware er, så vidt jeg har forstått, en fellesbetegnelse for programmer som leveres med en telefon eller datamaskin, som kjører bakgrunnsprosesser, og som ansees som unødvendige. Fra datamaskinenes verden kjenner de fleste til disse irriterende verktøylinjene som man ustanselig forsøker å lure oss til å installere i browseren. Dette er et godt eksempel på bloatware.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, her er min enkle forklaring.

Hardware refererer til både mekanikk og elektronikk, den fysiske delen av en mobil eller PC.

Enkelt kan man da si at alt annet er software eller programvare (på norsk).

Firmware er programvare som ligger i bunnen.

Operativsystem er neste nivå og det er iOs eller Android. (eksempler)

Touchwiz er et "skall" noe som var vanlig i PC-verdenen før Windows. Noe som skal forbedre brukeropplevelsen. Touchwiz er integrert i Android for Samsung noe som (jeg antar - er HTC-bruker) gjør at Touchwiz og Android oppdateres samtidig.

Så kommer apper som brukeren installererer.

Lenke til kommentar

TouchWiz er det vi kaller en "Launcher". I gamle dager, da vi hadde Windows 1, 2, 3 osv, så var selve operativsystemet egentlig MS DOS. Windows var alt vi så på skjermen, men det var allikevel "launcheren". Et annet ord for launcher er brukergrensesnitt (UI). Launcheren inkluderer det aller meste vi kan se, men som vi tenker på som en del av operativsystemet.

Nei dette er litt feil. Touchwiz er et skall som dekker over brukeropplevelsen (menyer, funksjoner osv.). Du kan bruke en helt annen Launcher (hjemmeskjerm og app-liste) med fremdeles bruke Touchwiz. Touchwiz er selve ROM-en, som Cyanogenmod feks.

Launcher er bare en hjemmeskjerm- og appskjermerstatning, mens ROM-en er hele skallet.

Hvis du feks har en Note 3 som har masse funksjoner som feks S-Pen, vil ikke denne fungere på Cyanogenmod feks. Men hvis du bruker Touchwiz og legger på en annen Launcher vil S-Pen fortsatt fungere.

Mao en launcher er kun hjemmeskjerm og appskjerm, mens en ROM (touchwiz feks) er som snickers nevner litt over hele UIet, inkludert settings, funksjoner for hardware (penn), sensorer (øyekontroll) med mer.

Lenke til kommentar

Takk for svar, da skal jeg sette meg godt til rette, og lese litt mer på dette

Er litt artigere å følge med på noen av diskusjonene også, når en kan forstå litt mer av hva dere egentlig diskuterer og snakker om

Trouble: Joda, Google er min venn, og jeg har da søkt på disse ordene jeg også. Men som oftest så er det enten tester eller enkelte av disse diskusjonene/trådene her på dette forumet som kommer opp, og da er jeg jo forsåvidt like langt. Noen av ordene kom opp, men enkelte forklaringer blir også litt for tekniske i noen tilfeller, og da hjelper det meg ikke så mye........

Derfor spurte jeg heller her for å få en litt mer forståelig forklaring, og det har jeg også fått

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...