Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny familiebil til 30-50 000


OddZen

Anbefalte innlegg

Sa jo ikke at han måtte kjøpe zafira, tenkte på noe lignene. Touran, sharan, galaxy, previa, picnic, avensis verso 807, espace, voyager,.... det er mange biler å velge i. Alle er vist nok ikke like praktiske å feilfri. Betaler du 30000-100000 kan du ikke forvente at ingenting ryker samme hvilken bil det er snakk om.

 

Etter min erfaring har jeg funnet ut at biler som er holdbare ikke har billige deler. Her er det faktisk mere snakk om å ikke kjøpe mandagsbil. Er ikke bestandig det er pga. endret behov folk selger biler som er nylig påkostet 40000,- med en hel perm med kvitteringer fra verksted. Har hatt det selv, å den bilen var det alltid noe med. Den var feilfri i totalt en uke på 6 mnd. Før jeg fikk bort en feil så dukket det opp en ny. Se gjennom kvitteringer å se om det er noe som går igjen i bunken (feks. Feilsøking/Diagonose) og om det er byttet noe som vanligvis ikke trengs å byttes. Finner du en bil du liker, så søk etter common faults på google å forsikre deg om at dette er byttet(feks. Dobbelmasse svinghjul, kammer, turbo, dieselpumpe) Alle biler med bosch dieselpumpe (vp-44) fra 96 og nyere har en tendens til å ryke en eller annen gang pga. starthjelp uten overspenningsvern eller igangfiling etter at tanken ble kjørt tom også noen ganger pga. store temperatursvingninger som fører til at loddetinnet i styreenheten sprekker.

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge jeg får plass til barnesete, og det kan godt være plassert bak passasjersetet hvor min kone som ofte sitter, og jeg får plass til barnevogn i bagasjerommet, trenger jeg ikke større plass.

Så da vil jeg gjerne ha en bil som holder seg godt og statistisk sett har lite problemer, er billig å, reparere og tilfredstiller de andre kravene mine så langt det er mulig i den prisklassen.

 

Hvorfor mener du f.eks en ford focus et dårligere kjøp enn en V70 som har gått 100 000 mer og er 3 eldre?

 

Vil ha litt mer kjøtt på uttalelsene dine enn kanskje bare en mage følelse, så supert om du kan gi meg det =) Jeg kan ikke ta avgjørelser på magefølelse vettu,

Du skal da ha plass til to barneseter ut fra hva jeg kan lese meg frem til.. (En unge i dag og en til i løpet av bilens levetid..)

Unger bør sitte i bakovervendt barnesete så lenge dette lar seg gjøre, det lar seg gjøre lenger i en stor bil enn i en liten bil.

Bagasjerommet i en V70 er også noe helt annet enn i en Focus, det er MYE større.

 

Jeg sier ikke at en V70 er så mye bedre enn en Focus, jeg sier bare at det er mer bil.

Jeg ville også langt heller sittet i en -02 V70 enn en -05 Focus om jeg var så uheldig å kollidere..

(NCAP sin stjernerangering kan ikke brukes for å sammenlikne biler i forskjellige segmenter)

 

Som jeg har sagt tidligere, når det er snakk om å kjøpe såpass gammel bil er det TILSTAND som er viktig, ikke alder eller kilometerstand.

Men jeg har merket at det ikke helt går inn, så jeg skal la deg gjøre som du vil.

 

Du finner sikkert en eller annen fransk bil for en billig penge da, det må vel være det beste? Ikke at det er noe å bruke penger på men..

 

Sa jo ikke at han måtte kjøpe zafira, tenkte på noe lignene. Touran, sharan, galaxy, previa, picnic, avensis verso 807, espace, voyager,.... det er mange biler å velge i. Alle er vist nok ikke like praktiske å feilfri. Betaler du 30000-100000 kan du ikke forvente at ingenting ryker samme hvilken bil det er snakk om.

Se her ja, der lister du opp hele oversikten over minst pålitelige biler i verden sånn ca, med et par unntak innimellom riktignok.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg trenger overhode ikke en fransk bil eller whatever for en billig penge, jeg vil bare ha det som gir meg mest valutta for pengene.

Og når jeg skal investere 50 000 i en bil, vil jeg ha grunnene til hvorfor jeg bør velge f.eks. V70 som har gått mer og er eldre, contra en som har gått mindre og er yngre. Til vanlig så er det ofte slik at nyest, og minst brukt er det beste.
Så for meg å stole blindt på noe du sier uten at du forklarer nærmere ville vært dumt, ville det ikke?

Så takk for at du forklarer litt mer!

Men at du sier at det kan hende at V70 ikke trenger å være så mye bedre, men at det er mer bil gir ingen mening for meg, hva legger du i det?

Noe som er fint å vite er om det er lite feil med V70? Er den dyr å reparere? Er motoren bra og holder lenge?
Hva er det som er en fare med å kjøpe en som har gått så langt? Er det noe som har større sjangse for å ryke da?
Har også hørt og lest at V70 er en veldig populær familiebil, og derfor er den endel høyere i pris, så blir det slik at den har et godt rykte så skal jeg betale ekstra for det gode rykte?
Akkurat slik som folk betaler ekstra for en macbook, istedenfor å kjøpe en PC?

Du nevner også at de bilene Fjernsyn lister opp er minst pålitelige.

Da kan du også hjelpe meg med noen pålitelige biler, og ikke bare V70, selv om den er veldig bra, og er et alternativ.
Jeg liker å ha noe å sammenligne for så å sette meg mer inn i dem.
Jeg trenger bare å bli pekt i rett retning, slik at jeg ikke går på det som ser best og finest ut, men en bil som gir meg mye for pengene.

Håper dere kan forstå meg bedre nå og hjelpe meg bedre.
Setter virkelig pris på hjelpen, er mye å lære! =)

Lenke til kommentar

Skulle ha bil til ca samme kriteriene, og vi endte på Peugeot 307 sw. Går billig, og har ikke bydd på de store utgiftene ennå ihvertfall.

Burde være mulig og å finne det for rundt 50k, se helst etter en såpass ny at den har facelift (runde spredere i fangern)

 

Jeg er volvomann, og så også på v70, men man må etter min mening opp i pris for en tilsvarende.

Edit: Hvis du kommer over en billig v70 av første karosseriet med 2.5tdi motoren så kan vel det være aktuelt å.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Finn deg en bil du liker. Les om vanlige feil på den bilen på internett og sjekk at det er byttet. Ikke tro at dyrere eksemplarer er bedre før du har sett på flere. Om en bil er nylig påkostet 10000,- vil ikke si at den skal være 10000,- dyrere. Hvem selger bilen og hvor? Se på hvem du kjøper bil av og hvor du ser på den. Best å se på bilen hjemme hos en selger som ikke ser ut som en uflidd slask enn å se på bilen på kvelden utenfor en bensinstasjon. Hvis du ikke vet hva du må se etter, ha med deg noen som vet det. Alltid prøvekjør. Spør om grunn til at den selges hvis selger ikke har hatt bilen så særlig lang stund. 8-9 eiere på bilen, så er det en grunn til det. Det beste er å handle til forhandler med noen års erfaring

Lenke til kommentar

Skulle ha bil til ca samme kriteriene, og vi endte på Peugeot 307 sw. Går billig, og har ikke bydd på de store utgiftene ennå ihvertfall.

Burde være mulig og å finne det for rundt 50k, se helst etter en såpass ny at den har facelift (runde spredere i fangern)

 

Jeg er volvomann, og så også på v70, men man må etter min mening opp i pris for en tilsvarende.

Edit: Hvis du kommer over en billig v70 av første karosseriet med 2.5tdi motoren så kan vel det være aktuelt å.

 

Fant ut det jeg lurte på:

 

I 2005 fikk modellen en ansiktsløftning, som inkluderte oppgraderte frontlykter og et nytt panser. Bilen fikk også en annerledes støtfanger foran med større luftinntak. Innvendig ble materialer av høyere kvalitet brukt. Ved samme anledning ble 8-ventilede dieselmotorer byttet ut med de nye 1,6-liters dieselmotorene.

 

Så 2005 modell og oppover da.

 

 

Takk Fjernsyn, skal ta med meg tipsene!

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Focus vil jeg tro er for liten til barnevogn OG bakovervendt barnesete.. En Ford til under 50k lukter også litt skummelt for meg.

 

Noen biler som kan være gode alternativ:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52029603

Denne kan være et godt alternativ, men på såpass gamle biler er det alltid tilstanden og helheten som er viktig.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279

Gir deg noen tusen til eventuelle reparasjoner i nærmeste fremtid også.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

Dette er førstegenerasjon V70, 2,0T er det vel i den.

Som du ser har den en del lavere kilometerstand enn de to over, men denne er også basert på en eldre konstruksjon.

Slettes ingen dum bil det heller, gir trolig veldig mye for pengene om tilstanden er bra.

 

Så litt mer på V70, og den ene du nevner er jo faktisk lokalisert i Bergen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279 Kanskje man skulle tatt en titt på den. Virker som om det er en kar som har likt å styre på med bilen som har hatt den fra før av. Det er jo positivt.

 

Så er det den andre i området, er kjørt endel kortere noe jeg liker godt. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

 

Skal ta kontakt med dem å høre om når registerreim var skiftet sist etc.

 

Hvilke ville du gått for? Verdt å betale 15 000 mer for en bil registrert i 1999 (er det 2000 modell slik hun skriver?), enn som er gått 95000 mer og 2 år nyere?

 

Og anbefaler dere meg å kjøre naf test eller noe slikt når prisen er den den er? Har ikke superpeiling som sagt.

 

 

 

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, naftest eller få et verksted til å se over. Koster vel en tusenlapp hvis jeg ikke husker helt feil. Dette kam hjelpe deg med å avdekke veldig dyre feil.

Lenke til kommentar

Og når jeg skal investere 50 000 i en bil, vil jeg ha grunnene til hvorfor jeg bør velge f.eks. V70 som har gått mer og er eldre, contra en som har gått mindre og er yngre. Til vanlig så er det ofte slik at nyest, og minst brukt er det beste.

Så for meg å stole blindt på noe du sier uten at du forklarer nærmere ville vært dumt, ville det ikke?

V70 er en vesentlig større bil enn en Focus, og det er der mulig å ha barn sittende bakovervendt vesentlig lenger enn i en Focus.

Å ha barna sittende bakovervendt så lenge som mulig er VIKTIG med tanke på barnets sikkerhet ved en eventuell kollisjon.

 

Setene i V70 er også så mye bedre enn i en Focus at de alene er grunn nok etter mitt syn.

Volvo er kjent som en av de bilprodusentene med best seter, og det er ikke uten grunn.

 

 

Så takk for at du forklarer litt mer!

Men at du sier at det kan hende at V70 ikke trenger å være så mye bedre, men at det er mer bil gir ingen mening for meg, hva legger du i det?

Det er en større bil, med et høyere nivå av komfort, bedre plass, osv.

Dette er ting du bør vektlegge på en eller annen måte, det med plass til bakovervendte barneseter både bak fører og passasjer bør være viktig.

Samtidig skal jo fører og passasjer sitte på et noenlunde ok vis, det ser jeg ikke helt hvordan dere skal få til i en Focus.

 

 

Noe som er fint å vite er om det er lite feil med V70? Er den dyr å reparere? Er motoren bra og holder lenge?

Noen feil vil uansett oppstå på en gammel bil, neppe noe mer på V70 enn på de fleste andre..

V70 har jeg anbefalt rett og slett fordi det er gode og solide biler.

Motorene regnes stort sett for å være skuddsikre, men det har vært visse problemer med dieselmotorene i 2. generasjon V70, i 1. generasjon er TDI-motoren fra Audi og regnes for å være ålreit.

 

Jeg vil som alltid anbefale bensinmotor, rett og slett fordi bensinmotoren er en enklere og greiere konstruksjon, den har et bedre lydbilde, og man slipper garantert tette partikkelfiltre (finnes ikke på biler med bensinmotor..)

 

Hva er det som er en fare med å kjøpe en som har gått så langt? Er det noe som har større sjangse for å ryke da?

Risikoen er at man ender med en bil som ikke er godt vedlikeholdt, det er den primære risikoen ved å kjøpe bruktbil som er noen år gammel.

 

Min erfaring med 850 og 1. generasjon V70 (I praksis er 1. generasjon V70 en faceliftet 850) er at dette er svært holdbare biler.

 

 

Har også hørt og lest at V70 er en veldig populær familiebil, og derfor er den endel høyere i pris, så blir det slik at den har et godt rykte så skal jeg betale ekstra for det gode rykte?

Akkurat slik som folk betaler ekstra for en macbook, istedenfor å kjøpe en PC?

V70 er ikke en billigbil, men det er ikke som macbook vs pc.

Macbook vs pc=Samme maskina med forskjellig design og OS.

V70 vs Avensis er et eksempel på to biler i ca samme størrelsesklasse, men V70 har god komfort, trivelige motorer, ålreite seter mm.

Avensis har kirkebenker, kjipe bråkete motorer, tildels med store problemer vedr. oljeforbruk (disse motorene er riktignok stort sett byttet ut på garanti uten at bileier vet om det)

 

 

Du nevner også at de bilene Fjernsyn lister opp er minst pålitelige.

Slike minivans (Sharan, Galaxy, Voyager, 1. generasjon Zafira mm) er en klasse det er mye rart i, særlig de fire modellene jeg listet opp her er beryktet for sine feil.

 

 

Da kan du også hjelpe meg med noen pålitelige biler, og ikke bare V70, selv om den er veldig bra, og er et alternativ.

Jeg liker å ha noe å sammenligne for så å sette meg mer inn i dem.

Jeg trenger bare å bli pekt i rett retning, slik at jeg ikke går på det som ser best og finest ut, men en bil som gir meg mye for pengene.

Det er mange biler som er verdt å se på, men med tanke på at du forventer å ha to barn sittende bak vil det utelukke mange biler.

Jeg tar også utgangspunkt i at du vil ha disse barna sittende så trygt som mulig, og derfor vil ha de sittende bakovervendt så lenge som mulig.

 

Når vi i tillegg tar med et relativt lavt budsjett, så lavt som inntil 50k, begynner alternativene å bli få.

 

V70 er på dette grunnlaget en av modellene jeg anbefaler å se på.

Videre avhenger mye av hvordan dere foretrekker å sitte, og hvor store mennesker dere er..

Hvis dere er lave folk vil en mindre bil funke bedre enn om dere er høye mennesker.

 

Skoda Superb begynner faktisk å komme ned i en prisklasse som bør være aktuell, men da kun som sedan. Det er riktignok ganske få biler i deres prisklasse.

 

Saab 9-5 er også et alternativ, men her kan man jo forestille seg at deletilgangen på et tidspunkt blir dårlig. (Som kjent finnes ikke Saab lenger)

 

 

Høyreiste biler som disse minivanene har bedre plass enn de ser ut til, men som sagt er mange av disse belemret med svært dårlig kvalitet.

 

Uansett er som tidligere nevnt det viktige her at du finner en bil som har blitt vedlikeholdt bra, for det er dette som avgjør hvor kostbart deres bilhold blir.

 

 

Edit: Hvis du kommer over en billig v70 av første karosseriet med 2.5tdi motoren så kan vel det være aktuelt å.

Jeg vil heller si at bensinmotorene i disse bilene er verdt å satse på, de er nærmest uslitelite, mens dieselmotoren ikke er det selv om den også er relativt holdbar.

 

 

Så litt mer på V70, og den ene du nevner er jo faktisk lokalisert i Bergen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279 Kanskje man skulle tatt en titt på den. Virker som om det er en kar som har likt å styre på med bilen som har hatt den fra før av. Det er jo positivt.

Den er verdt en titt, men husk også at prisen den er avertert for IKKE er det du skal gi, det er alltid prutningsmonn på biler.

 

Så er det den andre i området, er kjørt endel kortere noe jeg liker godt. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

 

Skal ta kontakt med dem å høre om når registerreim var skiftet sist etc.

Helt klart viktig å sjekke, bytte av reg.reim koster jo noen kroner, og MÅ gjøres innenfor intervallene.

 

 

Hvilke ville du gått for? Verdt å betale 15 000 mer for en bil registrert i 1999 (er det 2000 modell slik hun skriver?), enn som er gått 95000 mer og 2 år nyere?

 

Og anbefaler dere meg å kjøre naf test eller noe slikt når prisen er den den er? Har ikke superpeiling som sagt.

Personlig ville jeg sett an tilstanden og vurdert ut fra det, jeg er ikke så opptatt av km.stand på biler jeg ikke skal selge videre for å tjene penger på (ja, jeg kjøper titt og ofte biler jeg selger videre med fortjeneste)

 

Siden du ikke har noen voldsom peiling bør du helt klart få enten NAF eller et verksted til å utføre en tilstandskontroll og kjøpsanbefaling.

 

Og sist men ikke minst:

En bil selges ALDRI for avertert pris, det er ALLTID rom for pruting!

 

Markedet for bruktbiler er ikke voldsomt bra om dagen, så å få ned prisen 20-25% bør ikke være umulig..

På biler i en slik prisklasse ville jeg nok normalt begynt prisforhandlinger ved å gi et bud på halv pris ifht avertert.

Lenke til kommentar

 

Og når jeg skal investere 50 000 i en bil, vil jeg ha grunnene til hvorfor jeg bør velge f.eks. V70 som har gått mer og er eldre, contra en som har gått mindre og er yngre. Til vanlig så er det ofte slik at nyest, og minst brukt er det beste.

Så for meg å stole blindt på noe du sier uten at du forklarer nærmere ville vært dumt, ville det ikke?

V70 er en vesentlig større bil enn en Focus, og det er der mulig å ha barn sittende bakovervendt vesentlig lenger enn i en Focus.

Å ha barna sittende bakovervendt så lenge som mulig er VIKTIG med tanke på barnets sikkerhet ved en eventuell kollisjon.

 

Setene i V70 er også så mye bedre enn i en Focus at de alene er grunn nok etter mitt syn.

Volvo er kjent som en av de bilprodusentene med best seter, og det er ikke uten grunn.

 

 

Så takk for at du forklarer litt mer!

Men at du sier at det kan hende at V70 ikke trenger å være så mye bedre, men at det er mer bil gir ingen mening for meg, hva legger du i det?

Det er en større bil, med et høyere nivå av komfort, bedre plass, osv.

Dette er ting du bør vektlegge på en eller annen måte, det med plass til bakovervendte barneseter både bak fører og passasjer bør være viktig.

Samtidig skal jo fører og passasjer sitte på et noenlunde ok vis, det ser jeg ikke helt hvordan dere skal få til i en Focus.

 

 

Noe som er fint å vite er om det er lite feil med V70? Er den dyr å reparere? Er motoren bra og holder lenge?

Noen feil vil uansett oppstå på en gammel bil, neppe noe mer på V70 enn på de fleste andre..

V70 har jeg anbefalt rett og slett fordi det er gode og solide biler.

Motorene regnes stort sett for å være skuddsikre, men det har vært visse problemer med dieselmotorene i 2. generasjon V70, i 1. generasjon er TDI-motoren fra Audi og regnes for å være ålreit.

 

Jeg vil som alltid anbefale bensinmotor, rett og slett fordi bensinmotoren er en enklere og greiere konstruksjon, den har et bedre lydbilde, og man slipper garantert tette partikkelfiltre (finnes ikke på biler med bensinmotor..)

 

Hva er det som er en fare med å kjøpe en som har gått så langt? Er det noe som har større sjangse for å ryke da?

Risikoen er at man ender med en bil som ikke er godt vedlikeholdt, det er den primære risikoen ved å kjøpe bruktbil som er noen år gammel.

 

Min erfaring med 850 og 1. generasjon V70 (I praksis er 1. generasjon V70 en faceliftet 850) er at dette er svært holdbare biler.

 

 

Har også hørt og lest at V70 er en veldig populær familiebil, og derfor er den endel høyere i pris, så blir det slik at den har et godt rykte så skal jeg betale ekstra for det gode rykte?

Akkurat slik som folk betaler ekstra for en macbook, istedenfor å kjøpe en PC?

V70 er ikke en billigbil, men det er ikke som macbook vs pc.

Macbook vs pc=Samme maskina med forskjellig design og OS.

V70 vs Avensis er et eksempel på to biler i ca samme størrelsesklasse, men V70 har god komfort, trivelige motorer, ålreite seter mm.

Avensis har kirkebenker, kjipe bråkete motorer, tildels med store problemer vedr. oljeforbruk (disse motorene er riktignok stort sett byttet ut på garanti uten at bileier vet om det)

 

 

Du nevner også at de bilene Fjernsyn lister opp er minst pålitelige.

Slike minivans (Sharan, Galaxy, Voyager, 1. generasjon Zafira mm) er en klasse det er mye rart i, særlig de fire modellene jeg listet opp her er beryktet for sine feil.

 

 

Da kan du også hjelpe meg med noen pålitelige biler, og ikke bare V70, selv om den er veldig bra, og er et alternativ.

Jeg liker å ha noe å sammenligne for så å sette meg mer inn i dem.

Jeg trenger bare å bli pekt i rett retning, slik at jeg ikke går på det som ser best og finest ut, men en bil som gir meg mye for pengene.

Det er mange biler som er verdt å se på, men med tanke på at du forventer å ha to barn sittende bak vil det utelukke mange biler.

Jeg tar også utgangspunkt i at du vil ha disse barna sittende så trygt som mulig, og derfor vil ha de sittende bakovervendt så lenge som mulig.

 

Når vi i tillegg tar med et relativt lavt budsjett, så lavt som inntil 50k, begynner alternativene å bli få.

 

V70 er på dette grunnlaget en av modellene jeg anbefaler å se på.

Videre avhenger mye av hvordan dere foretrekker å sitte, og hvor store mennesker dere er..

Hvis dere er lave folk vil en mindre bil funke bedre enn om dere er høye mennesker.

 

Skoda Superb begynner faktisk å komme ned i en prisklasse som bør være aktuell, men da kun som sedan. Det er riktignok ganske få biler i deres prisklasse.

 

Saab 9-5 er også et alternativ, men her kan man jo forestille seg at deletilgangen på et tidspunkt blir dårlig. (Som kjent finnes ikke Saab lenger)

 

 

Høyreiste biler som disse minivanene har bedre plass enn de ser ut til, men som sagt er mange av disse belemret med svært dårlig kvalitet.

 

Uansett er som tidligere nevnt det viktige her at du finner en bil som har blitt vedlikeholdt bra, for det er dette som avgjør hvor kostbart deres bilhold blir.

 

 

Edit: Hvis du kommer over en billig v70 av første karosseriet med 2.5tdi motoren så kan vel det være aktuelt å.

Jeg vil heller si at bensinmotorene i disse bilene er verdt å satse på, de er nærmest uslitelite, mens dieselmotoren ikke er det selv om den også er relativt holdbar.

 

 

Så litt mer på V70, og den ene du nevner er jo faktisk lokalisert i Bergen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279 Kanskje man skulle tatt en titt på den. Virker som om det er en kar som har likt å styre på med bilen som har hatt den fra før av. Det er jo positivt.

Den er verdt en titt, men husk også at prisen den er avertert for IKKE er det du skal gi, det er alltid prutningsmonn på biler.

 

Så er det den andre i området, er kjørt endel kortere noe jeg liker godt. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

 

Skal ta kontakt med dem å høre om når registerreim var skiftet sist etc.

Helt klart viktig å sjekke, bytte av reg.reim koster jo noen kroner, og MÅ gjøres innenfor intervallene.

 

 

Hvilke ville du gått for? Verdt å betale 15 000 mer for en bil registrert i 1999 (er det 2000 modell slik hun skriver?), enn som er gått 95000 mer og 2 år nyere?

 

Og anbefaler dere meg å kjøre naf test eller noe slikt når prisen er den den er? Har ikke superpeiling som sagt.

Personlig ville jeg sett an tilstanden og vurdert ut fra det, jeg er ikke så opptatt av km.stand på biler jeg ikke skal selge videre for å tjene penger på (ja, jeg kjøper titt og ofte biler jeg selger videre med fortjeneste)

 

Siden du ikke har noen voldsom peiling bør du helt klart få enten NAF eller et verksted til å utføre en tilstandskontroll og kjøpsanbefaling.

 

Og sist men ikke minst:

En bil selges ALDRI for avertert pris, det er ALLTID rom for pruting!

 

Markedet for bruktbiler er ikke voldsomt bra om dagen, så å få ned prisen 20-25% bør ikke være umulig..

På biler i en slik prisklasse ville jeg nok normalt begynt prisforhandlinger ved å gi et bud på halv pris ifht avertert.

 

Tusen takk for gode og utfyllende svar!

 

Har fått tilbakemelding fra eieren av http://www.finn.no/f...nnkode=52122279 som jeg vil sitere for en vurdering fra dere.

 

 

God dag. Register reim, løpehjul, samt strammer og pumpe er skiftet på 243 760 dato: 14/05-2013 .Bilen ble siste eu kontrollert ved Beredt automester på Storetveit 07.08.2013 og er godkjent til 30.11.2015. Har hatt bilen ca 2 år. Da jeg kjøpte bilen var den gått ca 238 000 så har ikke vært brukt så veldig mye. Vel å merke er alt av arbeid på bilen gjort privat, der følger ingen verkstedsgaranti med så du er klar over det. Bilen har fungert uten problem tiden eg har hatt den, men nå er det komt en el feil som mest sannsynlig er dynamo som må byttes eller taes service på. Bilen trenger en forhjuls kontroll og da det er noe vibrering på ene forhjul kan det virke som.

Hva tror dere?

Dyre feil å utbedre?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Dynamo er nok et sted mellom 2 og tre tusenlapper for å fikse. (Muligens en tusenlapp i arbeid i tillegg om du ikke bytter selv)

 

Hjulstillingskontroll ville jeg vært mer skeptisk til, for det kan være at noe da er feil..

Ved prøvekjøring kan du først kjøre med hjulene som står på, og så insistere på å legge på to andre hjul foran for å se om vibrasjonen blir borte.

 

Et siste poeng er at det er viktig å sjekke alder og tilstand på både sommer- og vinterdekk når du kjøper bil i denne prisklassen..

Utslitte vinterdekk utgjor fort 7-8000,- og er da en ganske stor andel av kjøpssummen.

 

Vinterdekkene bør ikke være mer enn 3-4 år gamle (fra produksjonsdato), og mønsteret bør være bra (Minst 5mm dybde) og myke gode lameller som ikke har lagt seg flatt.

 

Alle dekk har datomerking, info finner du her:

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=11

Lenke til kommentar

Har fått svar angående de problemene han nevnte:

 

Takk takk, hva går den elektriske feilen ut på? Og tror du det er dekkene som ikke er balansert som gjør at det vibrerer?

 

 

Har foretatt noen målinger som tilsier dynamo eller regulator på dynamo må byttes,dekkene hadde sikkert hatt bra av en balansering, men bilen trenger nok en hjulstillings kontroll på fremre aksel. Om dette garantert er kilden kan jeg ikke svare på, men mest sannsynlig da jeg har byttet begge hjulager fremme og lyden er der enda. På den suspekte siden har jeg byttet 2 ganger då jeg lurte på om lageret var gåent. Skal prøve komme meg på en dynamo butikk imorgen å se om de har en regulator å bytte den da børstene på disse ofte er et problem.

Hva tror du?
Virker som det er en dreven kar som har likt å ha ting i orden, så det er jo veldig betryggende.

Lenke til kommentar

Finnes mange forskjellige barnestoler. Har prøvd flere å britax sin trendline med base var helt klart best i vanlig bil. Besafe sin izi3 med isofix tok sjukt mye plass bakovervent. Forovervent synes jeg den var best. Acta Graco av en eller annen type jeg prøvde var det helt umulig å ha bak fører over 180cm. Ser folk som har 2 gigantiske barnestoler i baksetet på en passat å fatter ikke hvordan de klarer å kjøre. De har et massivt understell som bygger 15 cm opp å når de er ferdig montert, så står de 10cm ifra bakseteryggen. Da blir det dårlig plass uansett

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort ifra det med litt liten plass til bakovervendte stoler? V50 gode biler?

Fikk tips av brodern som har brukt endel tid på å se på biler og bruktbiler.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.mc_id=ss_follow_shared_tip&finnkode=51971215

Primera, Lancer, eller Mazda 6. Toyota er også en mulighet men er litt dyrere.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.mc_id=ss_follow_shared_tip&finnkode=52166995

Skal se på den V70en som er nevnt tidligere og som har gått 250 000, i morgen. El-feilen er fikset, men jeg er litt skeptisk til det problemet med akslingen da det er usikkert akkurat hva som er problemet.
Han har satt ned prisen til 30 000, det er flere interesserte så det er førstemann til mølla.
Fyren har skiftet veldig mye, og ordner ting som ikke trenger å fikses, og som kan ryke før det ryker, det har kommet ut av samtalene mine med han.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...