Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny familiebil til 30-50 000

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, hei, godtfolk!

EDIT: Har endret prisområde fra 100 000 til 30-50 000.

Jeg sitter å planlegger å kjøpe en familiebil til rundt 100 000.

Jeg er ikke en bil fanatiker så jeg trenger hjelp av dere som er mer kyndig enn meg på feltet :)

Vi har tidligere hatt en volvo 460 i 2 år, men solgte denne da vi flyttet til Bergen for 1 år siden og bussforbindelsene er bra.

Til sommeren er vi ferdig i Bergen og skal flytte til en mindre småby og trenger bil.

Bilen vil bli brukt av meg og kona, vi har en baby på 3 mnd, og vi vil sikkert få ihvertfall 1 barn til i løpet av bilens levetid, så det må man ta med i betraktningen.

Bilen vil bli brukt til vanlig bruk, by og landeveiskjøring, muligens dra en henger i ny og ne.

Vi vil bruke maks 100 000 og det som er viktig for oss er:

- Mye bil for pengene.

- Helst gått under 100 000, skiftet reg reim, service er fulgt opp.

- Billig i drift, og billig å reparere.

- Plass til barnevogn og 2 barnestoler.

- Hengerfeste, eller mulighet for det.

- Trenger ikke være stasjonsvogn hvis kriteriene ellers er tilfredsstilt.

- Den trenger ikke være superfancy, bryr meg ikke veldig om utseende til bilen, og det trenger ikke være veldig mye ekstra funksjoner, bare den har ok komfort, og holder lenge uten for mye ekstra styr.

Så vil jeg at dere kommer med gode råd.

F.eks. har lest at det noen ganger er smartere å gå for en billigere bil siden man ofte kan regne med en del utlegg. Men det kommer vell litt an på prisklassen man kjøper bruktbilen for? (Selvfølgelig kan man være maks uheldig.)

Hva er smart i mitt tilfelle?

Bør jeg satse på å kjøpe fra forhandler og få bruktbilgaranti eller koster det mer enn det smaker?

Leste forresten en artikkel:

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article886978.ece

Syntes Volvos V50 er flotte biler, og har intrykk av at volvo har grei komfort, og lite tull, noe som artikkelen nevner.

Tusen takk for all hjelp! :w00t:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for en VW Touran. Se eksempler innenfor dine kriterier: http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=touran&PRICE_FROM=50001&PRICE_TO=100000&MILEAGE_TO=100000&BODY_TYPE=5&sort=9

Det å kjøpe privat er ikke det verste du kan gjøre. Se til at bilen er NAF-testet.

Takk for svar!

Var ikke allverden ute på finn i den klassen, de fleste var varebil i tillegg.

Brodern har en sharan, storebroren til touran, og han pratet om at tidligere modeller var endel dårligere enn de som ble lagd nå. Varnoe om hvor de ble produsert tidligere. Vet ikke eksakt hva slags modeller dette var, og om det gjelder touran også, men det er jo noe man bør kunne finne ut av.

Romslig er de ihvertfall.

Noen som kan kommentere denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?ov=web-1&finnkode=51253499

Så at det var litt større motor enn de fleste andre V50, merker man stor forskjell?

klarer man seg bra med en 100 hester?

Og kan noen si meg om det er en vanlig ting å gjøre at man ved prøvekjøring av bilen avtaler med et verksted om åde kan på en halv time se over bilen raskt for å gi en vurdering?

Jeg har ikke så mye peil, og har ikke bilelskende venner i nærheten.

Var en kompiss som gjorde dette og han ble anbefalt å droppe den aktuelle bilen.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Var ikke allverden ute på finn i den klassen, de fleste var varebil i tillegg.

Brodern har en sharan, storebroren til touran, og han pratet om at tidligere modeller var endel dårligere enn de som ble lagd nå. Varnoe om hvor de ble produsert tidligere. Vet ikke eksakt hva slags modeller dette var, og om det gjelder touran også, men det er jo noe man bør kunne finne ut av.

Romslig er de ihvertfall.

Beklager, var mange varebiler der ja.

Har en Ford Galaxy nå. Den er treg, men veldig praktisk med stor plass. Særlig med det at setene kan tas helt ut, i motsetning til Touranen, hvor du bare setter ned setene. Kommer litt an på hva du synes er mest praktisk.

Hadde en VW Sharan før. Mye problemer med den.

Lenke til kommentar

Det er ikke plass til bakovervendte barneseter i en Volvo V50 om sjåføren er mer enn 145cm elns høy.

Jeg regner med at minst et av setene skal være bakovervendt med tanke på at det nevnes barnevogn.

For å få plass til bakovervendte barneseter er man i praksis nødt til å velge en større bil om man skal ha stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Det er ikke plass til bakovervendte barneseter i en Volvo V50 om sjåføren er mer enn 145cm elns høy.

Jeg regner med at minst et av setene skal være bakovervendt med tanke på at det nevnes barnevogn.

For å få plass til bakovervendte barneseter er man i praksis nødt til å velge en større bil om man skal ha stasjonsvogn.

Det er det jeg har hørt fra andre at de ikke er av de største.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt gjennom ting og har funnet ut at jeg går for en billigere bil. 30-50 000 tenker jeg, blir reperasjonskostnader for en på 100 000, og jeg har som dere ser ikke veldig store krav med henhold til fancy ting, og at de skal se superfine ut.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

I prisklassen 30-50k er en eldre V70 noe jeg ville vurdert.. De er solide, og delepriser er stort sett gankse ok.

E-klasse kan også være et alternativ om du er så heldig å finne en 210 (1996 til 2002-modell) som er rustfri.

Men som det er sagt av andre, finn ut akkurat hva du føler en bil bør ha av utstyr og sånt.. Det gjør ofte en del med hva man blir anbefalt.

Lenke til kommentar

Hvilke biler ruster ikke når de er 10-15 år? Er et reelt spørsmål, ikke ment som et angrep på den forrige kommentaren.

Jeg veit ikke om jeg tenker feil men jeg vil jo helst ha en så ny bil som mulig? Er ikke det bedre å gå for en som er fra 2003 enn fra 98?

V70 har jo forsåvidt ganske gode seter, de drar godt og de tåler endel. God plass har de også.

Motorene til Volvo er vell noe av de mest robuste og driftsikre man fikk for 10-15 år siden?

Si ifra hvis jeg tar helt feil.

Men hva bør man tenke om rust? La oss si at jeg vil kjøre bilen jeg kjøper ihverfall 5 år. Jeg kjøper den relativt billig og forventer ikke å få mye for den når jeg har kjørt i 5 år og vraker eller selger den.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hva syntes dere om Ford Focus?
I 2005 kom det vell en ny "klasse"?

I prisklassen 30-50k er en eldre V70 noe jeg ville vurdert.. De er solide, og delepriser er stort sett gankse ok.

E-klasse kan også være et alternativ om du er så heldig å finne en 210 (1996 til 2002-modell) som er rustfri.

Men som det er sagt av andre, finn ut akkurat hva du føler en bil bør ha av utstyr og sånt.. Det gjør ofte en del med hva man blir anbefalt.

Tilbake til det snylter nevnte at jeg må komme med krav til utstyr og lignende så jeg kunne bli bedre hjulpet.

Det jeg gjerne, men som ikke er et MÅ ha er:
- Behagelige seter, som det er behagelig å sitte i etter 2 timer.

- Plass i baksete til et barnesete, slik at det er levelig for de som sitter i framsetene.
- Det er greit hvis bilen har over 100 hester ihvertfall.

- Går på under 0.7 liter mila ved vanlig kjøring, og helst nærmere 0.5 ved langkjøring.

- Automat er greit, men ikke et must så ikke legg for stor vekt på det.
- Varme i setene.
- El-vinduer og speil er greit.
- Plass til barnevogn, av typen Simo kombi (Google it).
- Hengerfeste er flott, hvis ikke mulighet for det.
- Cruize controll er deilig, men kan kanskje ikke forvente det på alle i denne prisklassen.

Men som sagt er ikke alt dette et must.

Lenke til kommentar

Focus vil jeg tro er for liten til barnevogn OG bakovervendt barnesete.. En Ford til under 50k lukter også litt skummelt for meg.

Noen biler som kan være gode alternativ:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52029603

Denne kan være et godt alternativ, men på såpass gamle biler er det alltid tilstanden og helheten som er viktig.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279

Gir deg noen tusen til eventuelle reparasjoner i nærmeste fremtid også.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

Dette er førstegenerasjon V70, 2,0T er det vel i den.

Som du ser har den en del lavere kilometerstand enn de to over, men denne er også basert på en eldre konstruksjon.

Slettes ingen dum bil det heller, gir trolig veldig mye for pengene om tilstanden er bra.

Lenke til kommentar

Focus vil jeg tro er for liten til barnevogn OG bakovervendt barnesete.. En Ford til under 50k lukter også litt skummelt for meg.

Noen biler som kan være gode alternativ:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52029603

Denne kan være et godt alternativ, men på såpass gamle biler er det alltid tilstanden og helheten som er viktig.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52122279

Gir deg noen tusen til eventuelle reparasjoner i nærmeste fremtid også.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51928495

Dette er førstegenerasjon V70, 2,0T er det vel i den.

Som du ser har den en del lavere kilometerstand enn de to over, men denne er også basert på en eldre konstruksjon.

Slettes ingen dum bil det heller, gir trolig veldig mye for pengene om tilstanden er bra.

Syntes det er litt skummelt med biler som har gått såpass langt.

Vil jo nesten tro at en Focus som har gått 135 000 og er fra 2005 holder lengre enn en V70 som har gått 220 000?

Skal sjekke mer opp i plassen på Focus da.

Volvo har vell ganske dyre deler?

Lenke til kommentar

Om en bil har gått 135000 eller 250000km har egentlig ganske liten betydning, på biler i denne klassen er det vedlikehold og tilstand som er tellende, ikke km.stand.

Jeg har selv hatt en Volvo 850 som hadde gått hele 373000km da jeg kjøpte den, jeg hadde den til den rundet 400000km omtrent, og det var fortsatt en god bil..

En jeg kjenner kjøpte en 850 som hadde gått hele 600kkm, den var det heller ikke noe å si på, dette var biler som hadde fått godt vedlikehold.

Lenke til kommentar

Ville ha kjøpt en 7 seterisj sak. Selv om det ikke er spesielt bedre med plass med barnestol i bakseter, sitter du høyere å trenger ikke å ha setet like langt fram for å få plass til føttene. Har selv hatt flere stasjonsvogner og sedaner det jeg ikke ha kunnet hatt barnestol bak meg pga. benplass (195 cm)

Kjøpte meg en zafira i sommer å nå får jeg til å ha bakovervent sete bak meg, uten problemer. Sier ikke at du skal kjøpe zafira, men noe i den gata vil jeg anbefale. Det som er praktisk med 7-setere er jo at du kan ha med mange folk, mye last eller litt av begge deler. Hvis du virkelig trenger plass, så er det jo caravelle eller hiace som er et alternativ. Sedan er vel ikke det mest praktiske med unge da en bagvogn tar ganske mye plass hvis du tenker å ha med andre ting. 2 unger så blir det enda værre

Lenke til kommentar

Så lenge jeg får plass til barnesete, og det kan godt være plassert bak passasjersetet hvor min kone som ofte sitter, og jeg får plass til barnevogn i bagasjerommet, trenger jeg ikke større plass.

Så da vil jeg gjerne ha en bil som holder seg godt og statistisk sett har lite problemer, er billig å, reparere og tilfredstiller de andre kravene mine så langt det er mulig i den prisklassen.

Hvorfor mener du f.eks en ford focus et dårligere kjøp enn en V70 som har gått 100 000 mer og er 3 eldre?

Vil ha litt mer kjøtt på uttalelsene dine enn kanskje bare en mage følelse, så supert om du kan gi meg det =) Jeg kan ikke ta avgjørelser på magefølelse vettu,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...