Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Thomson TG789VN............ FU#K IT

Anbefalte innlegg

Jeg har rimelig mye greie på data. Rimelig mye greie på IT og kunne nok fått jobb innen hvilken som helst dataavdeling.....

MEN............

I dag prøvde jeg å koble meg til en Thomson TG789VN. De som lagde dette modemet tenkte ABSOLUTT IKKE på kundevennlig. De tenkte sikker på design, for den ser jo innmari fin ut, blank og fin og den tar seg sikkert ut på hylla... Og at man kan gnikke og gnu på den og at man skal få den til å se FIN UT....

Jeg prøvde å koble til og så bak på routern for se etter passordet for å koble til. Øverst bak, så var det et tydelig nummer og tenkte raskt at dette var sikkert passordet. Men nei.................. og jeg tenkte greit nok... men med denne routern så er det IKKE greit nok....

Nederst så er det noen noen numre. Her har de brukt en font-størrelse som er så liten at en må ha lupe for å se den med normalt syn. I tillegg er det 4-5 andre små numre.

Jeg har GET hjemme. De har TO ting bak på routern. Nettverksnavnet og passordet med STORE bokstaver. Og ikke en haug med annen informasjon blandet sammens med den informasjonen.

GET har skjønt det. Thomson IKKE.... absolutt ikke. Null niks ingenting... talentløst.

Hvis jeg må bytte noen gang, så kommer jeg aldri til å kjøpe Thomson. ALDRI, aldri, aldri, aldri, never........... Hvis noen kjøper en Thomson router til meg, så kommer jeg til skade den personen (ihvertfall gi gaven tilbake og si at jeg ikke samler på søppel)

Konklusjon: THOMSON = SØPPEL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, absolutt ikke... jeg fant nummeret etter 5 forsøk. Om det sier noe om min dumhet eller stahet, er jeg litt usikker på.

Nummeret var skrevet med fontstørrelse til sammenligning med i html på ca 4-5 px, vanlig skriftstørrelse på i f.ex Word er 12px, atså 3 ganger mindre. Og i Word når du leser 12 pikler på en skjerm så gjør du det på veldig lys bakgrunn.

Jeg måtte bruke lommelykt og lupe og skrive ned serienummeret. Jeg prøvde faktisk å ta bilde, men et kamera på ca 10mpx var for dårlig.

Nummeret burde minimum ha hatt en skriftstørrelse på 20 og ikke vært innblandet blant 6 numre og haug med uinteresant informasjon.

Det jeg vil frem til er brukervennligheten av produktet. Hvis jeg ikke hadde hatt peiling på data, så skulle allikavel skjønt og lest numrene veldig lett. Og en med litt dårligere syn enn meg hadde ikke hatt sjangs.

På en GET-router, så er det KUN to ting som er opplyst på en klistrelapp under router'n, Nettverksnavnet og passordet, med meget tydelig skrift og store bokstaver. Det er brukervennlighet. Og en skjønner veldig godt hva som er hva og hvordan en bruker produktet.

Dette er faktisk nok til at jeg absolutt ikke kommer til å kjøpe Thomson. Men det er vel ikke så farlig. Men hvis jeg sier dette til 1000 mennesker, så taper Thomson ca 1 million kroner. Pga dårlig merking og dårlig brukervennlighet. Og at de ikke skjønner eller gidder å bruke ca 1 øre pr merkelapp på et produkt som koster kanskje 1000 kroner.

Jeg mistenker at de ikke så på denne merkelappen som pen og fin design. Hvis jeg skal kjøpe noe som er pent og fint, så kjøper jeg kanskje et bilde av Van Gogh og et motiv av en strek og at en ikke skjønner noe som helst. Bare fordi at en syns den ser fin og pen ut. Du er vel litt enig at det er litt teit når det gjelder et router. En router står i et hjørne kanskje under den fine TV'n og ute av syne allikavel. Og merkelappen til maks et øre syns absolutt ikke heller....

Og jeg har heller ikke funnet Thomson'd hjemmeside, det sier vel også litt... Eller at de har kontakt-epost. De har kanskje hatt det og fått 1 million eposter med kritikk.

Det jeg foreslår er: Bytt ut routern og sett den på hylla kanskje. For den ser fin ut, blank og fin... De var flinke med designet. Men når det er vanskelig å bruke det, så er det kun til pynt. Og for meg så er det produktet SØPPEL. Noe som havner i søplekasse. Og hvis noen gir meg det, så gir jeg tilbake gaven og nevner at de kan kvitte seg med søppel på en annen måte.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Chris: Det er en skriftstørrelse på ca maks 6px. En må ha godt lys og rimelig greit syn for å lese det. På min GET-box, så finner jeg informasjonen 1000 ganger lettere.

Og hvis en ser øverst bak på routern så står det nummer som er rimelig tydelig. Og da vil en lett tro at det er passordet. Fjern det nummeret og putt nettverksnavnet og passordet der istedenfor.

Se meg som en litt vanskelig type. Jeg tenker at hvis en har bittelitt dårlig syn og bittelitt dårlig lys, så er det vanskelig å lese passordet og nettverksnavnet på routern.

Det som er det hele og fulle poenget er at det er vanskelig å finne passordet. Jeg har faktisk greit syn og det var faktisk normalt lyst i rommet routern var i. Jeg måtte bruke lupe og en god lommelykt for lese passordet. Er det god brukervennlighet? (det er det som er spørsmålet mitt)

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Jeg kan snu GET-boksen min og lese numrene på 2 meters avstand med normalt lys. Er ikke det litt bedre???

Og allivel så ser GET-boksen ganske fin ut, grei design.... Da er valget mitt meget lett... jeg kaster Thomson i søplekassa og kjøper en GET-boks. Og da har jeg 150 tv-kanaler i tillegg og en grei internett-forbindelse.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Og så får alle andre kjøpe Bang og Olufsen greier.... ting som ser fint ut, men umulig å bruke.... Jeg er en praktiker, en som ser det praktiske i ting.

Jeg har vært med på å designe PC'er. Det jeg brant for, var enkel og pen design. Et produkt som først og fremst dekket det behovet kunden trengte og at den så rimelig grei ut, til en rimelig pris.

Lenke til kommentar

Tja, er det bare meg som vil lete etter noe sånt som "network name" o.l. og ikke bare pjåter inn hva enn jeg finner som passord? Eneste jeg kan se som kan skape forvirring er "access key". Jeg skjønner kanskje at det er litt teit med veldig liten skrift, men ikke reaksjonene din. Men den er morsom.

Fortell mer om dine prosjekter.

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner kanskje ikke hva jeg mener.

Ta en bruker. Han er kanskje ikke så god i engelsk og har null peiling på data. Han vil ha internett for å lese VG og surfe på diverse andre ting.

Denne personen skal ikke behøve å leite lenge etter passordet. Han skal skjønne det tvert.

Fontstørrelsen på Thomson er unødvendig liten. Og at jeg måtte bruke lupe og lommelykt utrykker den dårlige brukervennligheten. En som har bittelitt greie på design skjønner dette. Brukervennlighet er faktisk en ganske viktig greie.

Lenke til kommentar

Han skjønner kanskje ikke engang hva Access-key betyr.... spesielt hvis det er gammel man med null peiling i engelsk i tillegg. Det er mange av dem i Norge og dem skal også finne "Network name og Access-key". På norsk heter det Nettverksnavn og passord.

Ta brukeren på alvor og at en skal selge produkter også i Norge.

Respekt til folket... lenge leve Norge.... yihhhhhaaaaaaaa

Nå gidder jeg ikke å bruke så mye tid på denne tråden lenger... rimelig uinteressant, men en grei måte å kaste bort 3-4 timer på en søndagskveld.... da en har null niks andre ting å gjøre...

Lenke til kommentar

og internett for absolutt alle.... gamle, unge, de som har greie på date og ikke... Nabodama på 85 skal også klare koble seg til internett uten å ringe ett support nummer som koster 50kr i minuttet eller å få en teknikker fra selskapet som koster et par tusen kroner.

Hu skal skjønne det på 2 minutter. Da først er det godt produkt. Det er min mening og jeg står for det. Det behøver ikke være din mening. Det er ca 5 millioner mennesker i Norge, ikke alle har rimelig greie på data og engelsk.

Jeg har også jobbet som instrutør i data for nesten alle lærerne i Oslo. Jeg tror jeg har bittelitt greie på det jeg skriver.... men som jeg skriver tidligere, dette er kun min mening og behøver ikke være din mening.

Lenke til kommentar

men egentlig... hvem bryr seg egentlig... det er bare en router... det finns en milliard andre ting som er bittelitt viktigere enn det.

Så puff.... så var den tråden over.... Ha en fin søndagskveld alle sammen og takk til alle som gadd lese og skrive i denne tråden.

Og nå er klokken 22:25 og det er en arbeidsdag i morgen. På tide å køye, finne pute... og gjøre noe nyttig... i morra... på en mandag... den beste dagen i uka... også kommer tirsdagen... nesten like bra... Onsdag... grei nok.... masse møter.... Torsdag, nesten helg.... fredag så er det helg....

Og da har du glemt denne tråden.... USA har kanskje sluppet 35 bomber i Syria og Irak og drept 10.000 mennesker... Så kanskje vi kan skrive litt om det istedenfor...

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...