Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utleie i borettslag

nirolo

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er: er utleien som er beskrevet under lovlig?

I borettslaget jeg er bor i har vi en som leier ut sin leilighet; Leiligheten leies ut til barnet av eieren, samt andre personer uten noen tilknytning til utleier eller barnet. Eieren bor ikke i leiligheten og har ikke bodd der på mange år.

Så vidt jeg har klart å google meg til, så er det evt burettslagslova §5-6 pkt 3 som tillater slik utleie (http://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§5-6). Den sier at man kan (med godkjennelse) leie ut dersom "ein medlem av brukarhusstanden er andelseigarens ektemake eller slektning i rett opp- eller nedstigande linje". Dette er jo tilfelle hos oss. Det jeg stusser på er hvorvidt man kan anse personer som ikke har noen tilknytting til hverandre (utover at de leier samme sted) som en "brukerhusstand"?

Noen som vet hvorvidt dette er lov eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksoverlatelse til barn er ganske vanlig, og jeg vil vel si at dette er innenfor ja.

Beukerhusstanden vil jo si de som har fått bruksoverlatelsen (altså den som bor der)

Altså vil alle som er andelseierens slektning i rett opp- eller nedadgående linje kunne bo på slike vilkår. (Det samme med ektemakens slektninger på samme måte)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En andelseier kan leie ut i inntil tre år etter at eieren selv, en ektefelle, eller en eierslektning i rett oppad- eller nedadstigende linje har bodd der i minst ett av de to siste årene før utleien starter, jfr. burettslagslova § 5-5. Utleie kan nektes av styret hvis leietakers forhold gir saklig grunn til det.

I tilfeller der andelseieren ikke har bodd der i minst ett av de to siste årene kan vedkommende leie ut hvis 1) eieren er en juridisk person, 2) eieren skal være midlertidig fraværende av tungtveiende grunner, 3) minst én av eierens nærstående (ektefelle/barn/barnebarn/etc/foreldre/besteforeldre/etc) bor i boligen, eller 4) det gjelder "skilsmissebruksrett".

Definisjonen av en gruppe personer som ikke har noen annen tilknytning enn at de bor sammen er "en husstand".

• Liker 2
Lenke til kommentar

OK, jeg ser at det er jeg som har en snodig oppfatning av hva husstand betyr.

Har to oppfølgingsspørsmål:

1. Kan styret kreve å få vite hvem som leier en leilighet til en hver tid? Vi opplever at det er vanskelig å vite hvem som bor i blokka og hvordan vi skal få kontakt med dem. Føler dog at det kan virke litt pågående ovenfor utleier å kreve navn og kontaktinformasjon til alle beboere til enhver tid.
  2. Hva ligger det i "med godkjenning fra styret". Er det en engangsgodkjenning for utleie, eller er det meningen at utleier skal søke hver gang noen nye skal leie. Så vidt jeg skjønner loven er denne godkjenningen stort sett en formalitet, da det skal mye til for å nekte. Ser dermed ikke så mye hensikt med denne - med mindre den evt dekker det jeg etterspør i spm 1.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...