Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beregning av jordtrykk - Støttemur langs tomtegrense

Anbefalte innlegg

Hallais

Driver å prosjekterer støttemur av L-elementer langs tomtegrensa, og da dukka det opp noen spenstige spørsmål, fordi jeg blandt annet må velge mellom 10kN eller 4kN styrke på elementene.

På murer over 1,5meter (min blir 1,6-1,8M) og innenfor 4meters grensa til naboen, må det beregnes og dokumenteres jordtrykk etc.

Har aldri i verden beregnet sånnt.

Har noen peiling på hvem som utfører slikt for en rimelig penge, eventuelt hvor dyrt det er? Holder til på Jessheim.

Antar en slik person også må legge føringer for hvordan drenering og underlaget til muren skal være, og kan mildt sagt sprenge budsjettet mitt.

En godt bekjent som har sentralt godkjent tiltaks-klasse 2 for landskapsutforming, og jeg har snakket med han at han kan stå ansvarlig.

Men tror ikke han besitter sånne kunnskaper som her kreves... ser av kravene til hans godkjenning at han ikke "skal" kunne dette heller =/

Lite prosjekt blir så enormt stort når så mange må blandes inn for å få godkjent en sånn mur.

Alle tips er velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg slettes ingen ekspert på dette området, men vil jo tro at du først kan begynne å finne ut hvor tung muren (eller en del av den) blir ferdig stablet, og så finner du arealet på muren (eller delen av muren).

Regn ut tyngden pr kvadratmeter (jordtrykket?) og så ganger du dette opp med arealet av hver enkelt blokk.

Lenke til kommentar

TS. Du prosjekterer - ingen ting! Det er mulig du planlegger og lager sksisser, m.m. Men prosjektering omhandler undersøkelse av grunn, envetuell forsterkning av denne (eks sprengsteins pute, e.l.), tegninger, beskrivelser og nødvendige dimensjoneringer, i.h.t. lovverket. Dette har du tydeligvis ikke kunskaper om.

"sungun" har anbefalt rett instans. Dvs. et firma som har ansvarsrett for dimensjonering av bl.a. forstøttningsmurer. Min utdamnnelse er 2 årig Teknisk Fagskole (husbygg, eller anlegg), ha firma og godkjent praksis periode. Enklest er å gå til et firma, som er Rådgivende ingeniøer. De driver med slikt daglig og regningen blir ikke dyrere en hos andre. Men det er jo fare for, at flere firmaer blir innblandet.

Tror du kan glemme din landskapsarkitekt, han er avhening av et annet godkjet firma og blir et unødig overordnet firma. Start hos RIF, så får du råd til videre gang i prosjektet.

Budsjett, tja.... hva må andre gjøre hvis de ikke har penger til det de ønker å bygge, eller kjøpe? Låne, eller utsette og spare.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...