Gå til innhold

[Løst] Sony Z3 vs Samsung Galaxy S5 vs LG G3

hreimarr

Anbefalte innlegg

Driver og ser meg omkring etter ein ny telefon, men har vanskeleg for å bestemme meg. Min gode gamle Galaxy S2 byrjar å slite med å halde seg i live.
Har sett litt på Sony Z3, LG G3, Samsung S5 & Sony Z3 compact.

Mobilar som ikkje har støtte for minnekort er ikkje aktuelt. Samme gjelder iPhone.

Fordelene/bakdelene eg ser med dei forskjellige mobilane:

Sony Xperia Z3
+ vanntett
+ oftare oppdatering av firmware enn LG (og samsung?)
+ bra batteri
+ litt raskare på oppdatering av firmware?
+ bra kamera
- ein del problem med kvaliteten på telefonen, mykje feil
- ikkje byttbart batteri
- finnest kun i 16GB utgåve

Sony Xperia Z3 compact
Mykje det samme som med Z3, kun at den ikkje er like enorm som dei andre mobilane. Den er meir på størrelse med S2en som eg har no.

LG G3 32GB utgåva
+ ein kan bestemme sjølv korleis "front touch buttons" skal sjå ut. Er vant til Samsung sitt oppsett med tilbake knappen på høgre sida. Ikkje at det sansynligvis vil vere eit stort problem.
+ høg oppløyst skjerm
+ byttbart batteri
+ skal ha brukbart kamera, med laser autofokus som vist nok fungerer bra.
++ finnest i 32GB utgåve
- dårlegare batteri grunna større skjerm(oppløysing)
- har lest om fleire som har hatt problem med overoppheiting, men skal vist ha blitt fiksa i nyare firmware
- seine med oppdatering av firmware, etter det eg har forstått har dei enda ikkje komme ut og sagt dei vil oppdatere G3 til Andoroid L (4.5/5)

Samsung Galaxy S5
+ Er vant til grensesnittet til Samsung og har ein del funksjonar eg savnar i cyanogenmod som eg kjøyrer no.
+ vannavvisende, men ikkje like vanntett som Z3en
+ god skjerm
- finnest kun i 16GB utgåve
- ikkje like rask som dei andre alternativa

Er det noko eg har gløymd?

Hadde nesten bestemt meg for G3en, men mangel på oppdateringar til firmware samt det at det ser ut til at ein del har hatt problem med den, om enn ikkje like mykje som med Sonyen held meg tilbake.

Kva tankar har de om dei forskjellige alternativa?

Endret av hreimarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk på at disse Sony modellene har deksel foran ladeporter og slikt. Ikke sikkert det plager deg, men jeg synes det er litt irriterende.

Er usikker på i kva grad det ville irritert meg, men kan tenke meg at dekselet foran ladeporten kunne blitt slitt. Meinar óg at eg har lest om ein del som har hatt akkurat det problemet.

Har ikkje S5en deksel ved portane?

Pga de plussene du selv har skrevet, samt at Sony telefonene er klart de peneste å se på.

Skulle jeg selv valgt tror jeg det hadde blitt en m8, men det er en annen sak :-P

Synes G3en er ganske pen også. Plastikken tåler og mer enn glass og det ser ikkje spesielt plastikk aktig ut. S5en har vel et heller kjedelig design og meir plastikk følels. Like designet på S2en mykje betre.

Har lest om fleire som har hatt ein del problem med Z2 utgåva. Også henvisningar om dårlig service fra Sony. Kor stort har de andre inntrykk av at det problemet er?

Kvifor ville du valgt M8en?

Endret av hreimarr
Lenke til kommentar

Anbefaler S5 pga skjerm, kamera, utskiftbart batteri, finger scanner (funker meget godt ifht sikkerhet) god helse-app, god ergonomi/vekt og fysisk hjem-knapp. Synes også det er en fordel at touch-knappene ikke opptar skjermplass.

Må ærlig talt sei eg ser på finger scanneren som meir av ein gimmick enn så lenge. Pulsmålaren til S5en er jo óg av ingen praktisk verdi då det sjelden er pulsen når ein står stille som er av interesse.

Fysisk heim knapp er eit klart pluss. Og noko eg saknar på LG G Paden min. Men her som på G3en kan eg velga oppsett på knappane til å vere likt med Samsung sitt oppsett.

Lenke til kommentar

M8 pga utseende, raskt kamera, og musikkegenskaper. Samt at jeg liker Sense bedre enn tw. S5 syns jeg er en trasig telefon.

Hvis Note er ett alternativ ville jeg sett på den også ;-)

Note blir nok for stort til at eg fortsatt vil kalle det ein mobil.

No har eg fått inntrykk av at kameraet på G3en skal vere bra raskt óg med laser fokuseringen. Samt at Sony er vel sagt til å ha ganske bra kamera.

På M8en har ein jo igjen kun i 16GB variant og med innebygd batteri.

Korleis er oppdatering til nye Android versjonar hjå htc?

Er det like mykje trøbbel med M8en som med Sony sine telefonar?

Lenke til kommentar

Husk på at disse Sony modellene har deksel foran ladeporter og slikt. Ikke sikkert det plager deg, men jeg synes det er litt irriterende.

Er usikker på i kva grad det ville irritert meg, men kan tenke meg at dekselet foran ladeporten kunne blitt slitt. Meinar óg at eg har lyst om ein del som har hatt akkurat det problemet.

Pga de plussene du selv har skrevet, samt at Sony telefonene er klart de peneste å se på.

Skulle jeg selv valgt tror jeg det hadde blitt en m8, men det er en annen sak :-P

Synes G3en er ganske pen også. Plastikken tåler og mer enn glass og det ser ikkje spesielt plastikk aktig ut. S5en har vel et heller kjedelig design og meir plastikk følels. Like designet på S2en mykje betre.

Har lest om fleire som har hatt ein del problem med Z2 utgåva. Også henvisningar om dårlig service fra Sony. Kor stort har de andre inntrykk av at det problemet er?

Jeg har brukt Z2 siden i mai, har fungert helt nydelig. men å åpne deksler foran ladepluggen er litt irriterende, så skulle jeg fortsatt å bruke den tlf hadde jeg kjøpt magnetisk ladeplugg som man klipser på dock kontakten (ebay).

Lenke til kommentar

Meinte å huske ein artikkel om det ja, men fant den ikkje når eg søkte. Men ser ein kommentar der:

Dette vil alltid variere fra generasjon til generasjon, fellesnevneren er at alle sier de skal bli bedre på det. Tar man feks LG G3 så er spesialvaren allerede portet for Android L, dette gjør at det vil gå raskere å få oppdateringen.

Betyr dette at ein kan håpe på betre oppdatering på G3en? Det eg har lest er at LG ikkje vil gje noko tidsramme om/når dei vil komme med Android L.

Lenke til kommentar

Er usikker på i kva grad det ville irritert meg, men kan tenke meg at dekselet foran ladeporten kunne blitt slitt. Meinar óg at eg har lyst om ein del som har hatt akkurat det problemet.

Jeg har brukt Z2 siden i mai, har fungert helt nydelig. men å åpne deksler foran ladepluggen er litt irriterende, så skulle jeg fortsatt å bruke den tlf hadde jeg kjøpt magnetisk ladeplugg som man klipser på dock kontakten (ebay).

Ser du også har eigd Lg G2en. Korleis står den seg mot Z2en?
Lenke til kommentar

Ser du også har eigd Lg G2en. Korleis står den seg mot Z2en?

Begge telefonene rocker batteritid, men Sonyen er hakket hvassere. Jeg lader de hver natt uansett, og bruker ingen strømsparefunksjoner, har til gode å slite ut Sonyen på en dag. Kanskje jeg har klart LG´n en gang. Her snakker jeg rimelig mye bruk da.

Jeg har nå pakket ned Sonyen for salg, så har bruker G2 nå mens jeg venter på ny iPhone.

Jeg liker størrelsen på G2 mye bedre enn Sonyen. Z2 er rett og slett diger, og G2 opererer man greit med en hand takket være den utradisjonelle løsningen på knapper ilag med de små rammene oppe og nede på skjermen. Helt klart mer skjerm pr tlf.

Jeg bruker den med Cyanogenmod 11, og telefonen er glimrende.

Dette er også den Android tlf som har skjønt det som apple skjønte med å ha lydutgangen i bunn. Dette gir mening både for lommelogistikken, og når man lader tlf samtidig som man hører på musikk.

LG er som kjent ingen racer på å oppdatere telefoner, men om du rooter og kjører Cyanogenmod eller andre custom roms så spiller jo ikke det noen rolle. Jeg opplever den da enklere i bruk enn Sonyen.

Vet ikke hvordan Sony er på oppdateringer av Android, men det jeg vet er at det er den eneste Android jeg har prøvd eller hatt, der jeg faktisk liker den rett ut av eska. Så den ble ikke rootet engang. Meget bra stock rom.

Sonyen er stor, kantete, føles veldig "knuselig", og er litt tungvindt med deksler, men det er en rasende god telefon. Er argument for Sonyen er at min G2 har ikke minnekortstøtte, men 32gb internminne. I Sonyen har jeg 128GB minnekort. Trur nyere LG støtter minnekort uten at jeg skal si det for sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Z3: 146 x 72 x 7.3 mm

Note4: 153.5 x 78.6 x 8.5 mm

Ikke stor forskjell? Vil si at hvis du kaller z3 en mobil må vel note4 og være det. Og note er enklere i enhåndsbruk, om ikke z3 har en snasn enhåndsfunksjon jeg ikke har hørt om enda?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Har nettopp fått min Z3 compact, jeg og har en gammel S2 som begynner å få dårlig batteri. (Kjører cyanogenmod).

Det er et forunderlig hvordan Sonyen har fått så god kritikk. For det stiller ikke i forhold til prisen.

-Den er utrolig dårlig å holde vs. S2, kubeformen er virkelig ikke noe god, vanskelig å løfte fra bordet, ligger dårlig i hånden.

-Skjermen er akkurat samme størrelse når du tar med at knappene på Sony er på skjermen

-Lommelykten er 10x sterkere på S2

-Når du tar på skjermen føles den "hul" og gir på en måte etter for trykk, skjermen på S2 er dønn solid

-Høyttaleren har ingen "kilde" og lyden høres ut som den kommer innefra Z3C, veldig "hul" lyd

-Skjermen har et rødskjær, men dette kan justeres bort med hvitbalanse trolig

Telefonen føles ikke riktig, har ikke lyst å holde den, har ikke lyst til å bruke den. Tror jeg sender i retur. Det er 3 år siden jeg kjøpte S2, og når den fortsatt hamler så kraftig opp med en ny "toppmodell" vet jeg ikke helt. Kanskje jeg bare skal kjøpe nytt batteri til den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...