Gå til innhold

[Løst] Hvordan få vist kun siste tilførte data i MySQL-database i PHP

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvordan man kan få vist kun de siste tilførte dataene i en row i en MySQL-tabell i PHP?

Jeg ønsker å kunne vise de 8 seneste bildene (bildelinken) som har blitt lastet opp i databasen i en slider i en Bootstrap-template jeg har kokt sammen. Foreløpig får jeg kun opp det bildet som er relatert til den alfabetisk siste row'en uansett hva jeg forsøker meg på.

Jeg har kikket på diverse tutorials, men har problem med å forstå alt som blir forklart, siden jeg er nokså grønn i slikt noe foreløpig :hrm:

Håper noen har tid til å hjelpe meg litt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, Lanes :)

Jeg har vært inne på siden du refererer til, og forstår nå mer av funksjonene til:

SELECT * FROM Customers
ORDER BY CustomerID DESC ;

(eksempeldatabasen Northwind sample database)

Men, dersom jeg kun ønsker å f.eks. vise de, til enhver tid, 3 siste innlagte linjene i databasen, hvordan gjør jeg da?

-newbie2014-

Om jeg forstår deg korrekt så er det kun å legge til en ORDER BY clause i sql querien din.

http://www.w3schools.com/sql/sql_orderby.asp

Hva har du så langt? Skriv koden så kan vi eventuelt ta en nærmere titt om ikke lenken over svarer på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Svaret til lazyjacket burde være det du ser etter i akkurat dette eksempelet, men jeg vil anbefale å legge til en timestamp kollonne og sortere etter denne. Det er ikke alltid du kan stole på en gitt ID, og det gir mer fleksibilitet å ha spesifikke timestamp felt for enkelte hendelser. Du kan ha en kollonne for når en gitt bruker ble registert, aktivert, oppdatert... whatever.

Jeg har i tillegg som vane å alltid legge til en brukerID for hvem som utførte handlingen sammen med et gitt timestamp, men da beveger vi oss inn på et område et stykke utenfor spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...