Gå til innhold

Spørsmål ang. oppkjøring i morgen!


Truddeluttene

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Da var det dessverre tid for oppkjøring.

Sitter her med tusen spørsmål. Har en kjørelærer av typen "finn ut av det selv, og lær". Han har gitt meg positive tilbakemeldinger hele veien, og har ment jeg har vært klar for oppkjøring lenge.
Jeg derimot føler meg som en hissig lemmen som hater å plages. Kjørelæreren har i allefall lært noen nye bannskapsord underveis.

Uansett, her kommer spørsmåla!

1. Når jeg kjører i 50km/t så legger jeg meg stortsett i 4gir, men da dras bilen en del opp i fart og det resulterer i at jeg må bremse mye for å holde fartsgrensen på en oppkjøring. Hvis jeg kjører i 3giret så er turtallet alt for høyt.

Hva ville dere gjort på en oppkjøring?

2. Gjennom byen her er det en bratt bakke, enten er man så heldig å måtte vike for noen og få seg en herlig bakkestart i ettertid. Mange av kryssene er veldig uoversiktlige, ville dere kjørt i 1gir gjennom kryssene?

Om jeg skulle måtte stoppe for en fotgjenger i bratt nedoverbakke, kan jeg stanse i 2 giret og "rulle i gang" i 2giret eller MÅ jeg ned i 1gir?


3. Jeg har kjørt automat i mange mange år, og kan med hånda på hjertet si at jeg er en tilnærmet feilfri sjåfør når det gjelder kjøring med automat.
Men med kjøring manuelt så blir jeg så fokusert på å gire riktig at jeg mister litt fokus på andre ting.

Den verste situasjonen er mot rundkjøring, da er jeg så fokusert på å komme ned i riktig fart så jeg kan gire ned i 2 giret uten rykk. Det resulterer i at jeg mister litt fokus på rundkjøringen og kanskje misser en luke.

Hva anbefaler dere her? Hva med å gire ned til 2, holde inn klutchen mot rundkjøringen og slippe opp klutchen om man kan smette inn i en luke?
Eller ungå klutchen og heller misse en luke om så?

4. "Utnytt luker".. Hvor viktig er dette? Jeg er som regel god på det, men jeg er veldig vandt til å smette inn i luker med automat. Med manuell så føler jeg at jeg bruker litt mer tid på å smette inn i luka, og dermed venter jeg heller litt ekstra. Vil så absolutt ikke bryte noe vikeplikt på oppkjøring!!!


Har dere ellers noen gode tips?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. What. Det er ikke for høyt turtall i 3. dersom du må bremse i 4. for å holde 50. Bare det er farlig å gjøre da bremsene går varme. IKKE GJØR DET.

 

2. Kjør gjerne i første gjennom de kryssene, og start gjerne i andre i nedoverbakke.

 

3. Virker ikke om du er helt klar dersom du fokuserer så mye på giringen at du mister fokus. Jeg er ikke helt sikker på h a du mener, men brems ned, gir ned og kjør rolig inn i rundkjøringen slik at du får oversikt. Det er ikke hastverk.

 

4. Ta de lukene som du tør å ta. Det er som sagt ikke hastverk og det er verre å ta en luke som du egebtlig ikke bør ta enn å gi en du bør ta gå forbi. Ikke prøv deg på noe du ikke er stabil på.

Lenke til kommentar

1. What. Det er ikke for høyt turtall i 3. dersom du må bremse i 4. for å holde 50. Bare det er farlig å gjøre da bremsene går varme. IKKE GJØR DET.

 

2. Kjør gjerne i første gjennom de kryssene, og start gjerne i andre i nedoverbakke.

 

3. Virker ikke om du er helt klar dersom du fokuserer så mye på giringen at du mister fokus. Jeg er ikke helt sikker på h a du mener, men brems ned, gir ned og kjør rolig inn i rundkjøringen slik at du får oversikt. Det er ikke hastverk.

 

4. Ta de lukene som du tør å ta. Det er som sagt ikke hastverk og det er verre å ta en luke som du egebtlig ikke bør ta enn å gi en du bør ta gå forbi. Ikke prøv deg på noe du ikke er stabil på.

Takk for svar.

 

1. Jo, nå har jeg bevisst prøvd begge deler og bestemte meg egentlig for at jeg må ligge i 3giret om jeg skal holde fartsgrensen. Men da ligger altså nåla helt opp mot 2omdr, det høres godt på motoren også. Har prøvd å ta dette opp med kjørelærer flere ganger, men dem siste 5 kjøretimene har egentlig vært sånn førerprøve-lignende greier der han ikke skal si noe. Ganske kjipt å bygge seg opp så mange spørsmål underveis at man glemmer å spørre på slutten av kjøretimen.

Tenker også litt på den der "kjør på høyest mulig gir for økonomisk kjøring og bla bla". Men kan se ut som jeg må holde meg på 3 og heller bare påpeke problemet.

 

2. Hvor lav må farten være for å kunne gire ned i 1 uten rykk og napp? 10-15?

 

3. Du sier noe der, har prøvd å ta dette også opp med kjørelærer. Men jeg tror kanskje bare må føle meg ned i fart, og eller risikere at det blir et lite rykk når jeg girer ned i 2. Jeg bruker kanskje litt for mye fokus på speedometeret for å se når jeg har kommet ned i 25km/t for å kunne gire ned uten rykk.

Problemet mitt er nok mye som kjørelærer sier, at jeg er perfeksjonist.. Alt skal helst være HELT perfekt, og det skal det jo forsåvidt.

 

Anbefaler du forresten å gire direkte fra 4 til 2 gir? Eller helst en tur innom 3giret før man går ned i 2gir?

 

4. Takk, det var det jeg trengte å høre!

Lenke til kommentar

1. 2000 omredreidninger er da vitterlig ikke for mye, hva det optimale turtallet avhenger av bilen riktignok.

 

2. avhenger av bilen, men ca noe sånt. Slipper du clutchen ut rolig blir det ikke noe særligcrykk dersom du bommer.

 

3. Du kan fint gire ned fra fjerde til andre dersom du tilpasser farten riktig.

Lenke til kommentar

1.Blæh, da vet jeg det. Dere må jo sitte der å le og tenke "for gudsskyld ikke slipp henne ut i trafikken". Kan trøste dere med at vi har kun automat hjemme. Men 3gir it is!

2. Takk

3. Får prøve meg frem, stort sett så klarer jeg meg fint. Kommer til å bli en kjip dag i morgen, med utallige "rævsniffere" som skal irritere seg over tidlig nedbremsning før rundkjøring og ikke minst at jeg MÅ holde fartsgrensen.
Hvor mange "rævsniffere" kan man tillate seg å ha før man bør vurdere å slippe forbi?

4. Skal jeg helst ikke gire ned 1 første, selv i veldig uoversiktlige kryss der man ikke ser fotgjengere før man har svingt inn i krysset? Jeg svingte en gang av i 2 giret, og det ble grei fart og en ganske kjip nedbremsning da det plutselig var en fotgjenger i fotgjengerfeltet.


En ting til, er det noe godt kjennetegn på hvilke veier man har vikeplikt for? Vet at ved gateskilt så har man alltid vikeplikt (forutenom forkjørsvei etc, det vet jeg såklart), men er ikke alltid man ser det før man "er der". Så da gjelder det vel å stoppe en gang for mye enn for lite? Slippe gassen og holde foten over bremsa i bremseberedskap? Har vel og merke aldri brutt noe vikeplikt, men er redd for å miste hodet i morgen. Er så innisampen nervøs.


Hvis jeg mot formodning skulle stå på oppkjøringa i morgen, så skal jeg danse samba utenfor trafikkstasjonen, rope hallelujah, sette et stort kryss i taket, få meg en god natts søvn så jeg slipper å gå inne i butikken å lure på om jeg har vikeplikt fra høyre flere ganger.


Endret av Persilla
Lenke til kommentar

3. Er det under nedbremsning mot f.eks rundkjøring så trenger ikke du å tenkte så mye på at han bakxdeg tar deg litt igjen. Ellers bør du slippe forbi så ofte du kan. Du hsr en plikt til å slippe forbi de som vil.

 

4. Altså, dersom du akselererer for fort ved å løse i andre i nedoverbakke gjør du det ikke. Du kan fint alltid løse i første, men kjørelærere liker dette med å løse i sndre i nedoverbakker. Ikke tenk så alt for mye på det, sikkerhet er det viktigste.

 

Man har alltid vikeplikt fra høyre. Uten om fotkjørselsveier. Det finnes enkelte kryss der man ikke har vikeplikt fra høyre. Det ser man gjerne på baksiden av vikepliktsskiltet og de hvite trekantene i veibanen. Ikke så lett å se uten at man vet det er der. Derfor går du ikke ut i fra det og er på vakt. Hvis du vet det fra før, så si i fra. Sensor vet nødvendigvis ikke at du vet det.

Lenke til kommentar

3. Er det under nedbremsning mot f.eks rundkjøring så trenger ikke du å tenkte så mye på at han bakxdeg tar deg litt igjen. Ellers bør du slippe forbi så ofte du kan. Du hsr en plikt til å slippe forbi de som vil.

 

4. Altså, dersom du akselererer for fort ved å løse i andre i nedoverbakke gjør du det ikke. Du kan fint alltid løse i første, men kjørelærere liker dette med å løse i sndre i nedoverbakker. Ikke tenk så alt for mye på det, sikkerhet er det viktigste.

 

Man har alltid vikeplikt fra høyre. Uten om fotkjørselsveier. Det finnes enkelte kryss der man ikke har vikeplikt fra høyre. Det ser man gjerne på baksiden av vikepliktsskiltet og de hvite trekantene i veibanen. Ikke så lett å se uten at man vet det er der. Derfor går du ikke ut i fra det og er på vakt. Hvis du vet det fra før, så si i fra. Sensor vet nødvendigvis ikke at du vet det.

4. Tenkte ikke nødvendigvis i nedoverbakke, sånn generelt sett for oversiktlige kryss. Men tror kanskje 1 giret blir det riktige her i byen. Det er to veier som går gjennom sentrum her i byen, den ene er forkjørsvei mens den andre er det vikeplikt og det er ikke lett å se hverken biler eller fotgjengere før man nærmer seg, spesielt hvis man skal svinge inn.

 

Man har vel ikke vikeplikt fra parkeringsplass og utkjørsler fra kjøpesenter? Det er faktisk flere plasser her i byen der man har vikeplikt fra parkeringsplasser og butikker da det går en liten minivei opp til en boligblokk feks. Svært få som vet det og som regel ingen som overholder vikeplikten der. Jeg tror jeg vet av dem fleste, men gudene vet hva slags rute jeg får.

 

Vikeplikt for utkjørsler fra sykehus?

 

Kan jeg ha med CD på oppkjøring? Lav musikk vel og merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...