Gå til innhold

Høy temp? Core i7 4770T (Zbox IQ01)

Ebbe2

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har gått til innkjøp av Zotac Zbox IQ01 og er strålende fornøyd med denne.

Ved vanlig kontorbruk (f.eks skrive dette innlegget) er boksen i prinsipp helt lydløs. Tempen på CPU ligger på ca. 60 grader. I prinsipp idle.

Er dette høyt for å være idle?

Jeg har tenkt tanken med å gå til innkjøp av litt "fancy" kjølepasta for enda bedre varmeoverføring. Noen tanker rundt dette? Andre med samme produkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg trodde noe av poenget med å kjøpe en slik mini-boks var å bruke den og ikke studere innmaten,
Det være seg via software (overvåke temps) eller skru den fra hverandre for å tukle med innmaten.

:)

Selv om det er en T-utgave (nedklokket/strømsparing) av 4770 er det tross alt toppmodellen fra den generasjonen Haswell.

Dvs det er en kraftig prosessor pakket inn i ett bittelite skall så og si uten kjøling.
Så:

Er tempen du ser høy?

Ja, det går kanskje opp mot "throttle"=100grader ved full belastning i f.eks. en stresstest, men det er da ikke noe problem sålenge disse CPU'er overvåker seg selv. Det kan du i tilfelle sjekke ut.
Om det kan skape noe problem for andre komponenter i ett så lite skall vil tiden vise, men det tror jeg går greit da det jo finnes laptops med tilsvarende (og bedre) specs.

For å sette det i perspektiv:

Har en rigg med 4790K klokket (fast..alle kjerner) til 4.6Ghz.

Der er idle ca 25-30 grader, max load under prime stresstest ca 65.

Vannkjøling.

Lenke til kommentar

Hehe. Stasjonær blir jo alltid litt annerledes:) Jeg valgte Zboxen da plass er et problem. Det synes jeg den løser veldig fint ved å henge på baksiden av skjermen. Poenget med slike bokser er da å bruke dem på lik linje som vanlige stasjonære PC'er vel? Men etter å ha bygd noen PC'er selv klør det litt i fingra å tukle litt med innmaten ;)

BIOS er innstilt inn på å fyre opp vifta kraftig ved 70 grader. Det har ikke inntruffet en eneste gang. Det har vel kanskje mer med mitt bruk å gjøre.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her: PC'en ble stående stille i noen timer igår og da jeg kom tilbake lå temperaturen på 40 grader C.

Altså 40 grader idle for denne maskinen.

Men tilbake til hovedspørsmålet med å bytte kjølepasta. Bør vel hente noen grader hvis det er tatt i bruk billig kjølepasta?

Et tyskt nettsted har demontert zbox'en. Hva tenker dere om det som er brukt på CPU'en?

Lenke til kommentar

Ikke noe problem i det hele tatt med temps på 90 grader så lenge det er stock volt. Skjønner ikke hvorfor folk er ifra seg for at CPUen fremdeles er innenfor specs på temp.

Vel .. Tcase er 71,45°C jfr intel

http://ark.intel.com/products/75125/Intel-Core-i7-4770T-Processor-8M-Cache-up-to-3_70-GHz

Så hvis TS hadde hatt 60°C på CPU i idle så er man jo ute å sykler spør du meg, fordi man vil da enkelt komme godt over Tcasemax under last.

Hvis det var snakk om kjernetemp. derimot så er ikke 60°C helt vilt (og ja, med stock volt kan man greit ha 90°C på kjernene, men ville ikke anbefalt det 24/7), men TS skriver "CPU" og da antar jeg at det er den analoge transmitteren som omtales som "CPU-temp" i BIOS eller andre temperatursensor-software.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke noe (vesentlig) å hente med ny påføring av kjølepasta.

Såfremt OEM (Zotac) kjøler ikke er veldig dårlig montert.

Men dersom du gjerne vil "modde" litt trur jeg nesten enhver lowprofile heatpipekjøler vil både gi lavere temps og mindre støy.

"Go for it"

Lenke til kommentar

Akkurat nå heller det mot å la CPU'en være. Hvis det er lite å hente osv.

Tror forresten temperaturen på pcen er lavere enn jeg har trodd. Temperaturen i BIOS oppgir ca. 10 grader kjøligere temp på CPU enn programmet jeg bruker i Windows. Hmm... Noe som ikke stemmer. Går vel ut ifra at man bør stole mer på tempen i BIOS?

Jeg bruker CPU Thermometer.

Forslag til andre programmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...