AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 På den ene siden av familien min er det noen som har hatt en del hjerteproblemer. Men ingen på den andre siden. Oldemoren min hadde hjerteflimmer, farfaren min hadde hjerteinfarkt da han var 65, og to av søskenbarn til farfaren min døde av noe hjertegreier. Kan det være noen fare for at jeg og min far kan få noe sånt? Selfølgelig, alle kan få hjerteproblemer, men er vi mer utsatt? Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
grådiggrei Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Ja, du har nok anlegg for å få hjerteproblemer du også dersom dette har vært vanlig i familien på mor/far-siden. Har tilsvarende historie på min egen farside hvor ingen rakk å bli eldre enn 65 år, noe som er både skummelt og kjipt.Min egen far derimot har etter 3 hjerneslag, og hull i hjertet, nå bikket 66år, noe som er godt hjulpet av dagens medesiner og leger. Vi alle tror han har minst 10 år igjen Ikke uroe deg unødig, men vær obs på at du har anlegg for det. Ta gjerne en ekstra tur til legen i skuddåret, og få EPG samt allmennundersøkelse! Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Er du mann eller kvinne? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Mann Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Da vil jeg definitivt si at du er arvelig disponibel for hjerteproblemer. Det rådet overhode ikke noe tvil om resultatene fra forskning på området. På den positive siden så finnes det haugevis du kan gjøre selv. Det handler selvfølgelig om din livsstil. Her kan du lese om emnet fra en renommert kilde: http://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/forebyggende-råd-om-hjerte-og-karsykdom-kan-redusere-dødelighet Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Hjerteproblemer er så mye. Og en arvelig disposisjon trenger ikke bety at akkurat du blir syk. Men med så pass stor opphopning av hjertesykdom i familien, bør du gå til lege og bli undersøkt. Det er mye som kan forebygges, og mange lever gode og helt vanlige liv med sin sykdom. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Hvor lenge vil dette liksom gå i arv, da? Som sagt, ingen på mammas side har hatt noe hjerteproblemer. Farfaren min fikk jo infarkt da han var 65, men det kunne ikke ha vært så kraftig da han kjørte til sykehuset selv. Han er i dag 82, og er helt frisk. Han har ikke hatt hjerteproblemer siden da. Han har jo alltid hatt stor mage, og det kan vel øke risken. Av de som har hatt hjerteproblemer i familien, har alle vært over 60 da de har fått det. Er jeg virkelig så utsatt? Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Med mindre dere er av asiatisk opphav, er det som både jeg og Dag sier, dere er grunnet opphopning av hjerteproblemer i familierekka, mer utsatt for hjerteproblemer. Det er også hos kvinner, men særskilt hos menn som hjerte- og karsykdommer er arvelig. Nå er sannsynligheten for hjerteproblemer før fylte 50, ganske liten. Men det er i stor grad livsstilen før 50 som også legger lista for livsstilen etter 50. Derfor er det på din nåværende alder du bør se på din livsstil. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Er helnorsk. Kan du prøve å si det på en litt enklere måte? Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Spis sunt og tren! Var det enkelt nok? Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Spørs hva slags gener om noen du har arvet. Risiko for hjertesykdom kan minskes ned til nesten null med et plantebasert kosthold uten tilsatt salt, olje, hvetemel og tilsatt sukker. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 spis sundt og tren? ja.. ser jo alle disse idrettsutøverne som bare detter om her og der.... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Kan jeg få testet om jeg er i risikogruppen på et vis? Gentest? Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Det enkle svaret er: gå til legen og bli undersøkt. Det lange svaret:Det er en rekke risikofaktorer som disponerer for hjertesykdom (som jo er flere ulike tilstander), der den vanligste er hjerteinfarkt.Høyt blodtrykk og høy kolesterol er viktige risikofaktorer. Du kan arve disposisjon for dem. Blodprøve vil vise hvilken type risiko du har. Det er noen andre risikofaktorer i tillegg, som høy vekt og lite mosjon. Diabetes er også en betydelig risikofaktor. Det er en rekke tiltak du selv kan gjøre for å redusere en slik mulig risiko. Det viktigste er å gå til legen og ta noen enkle prøver, og forholde deg til svarene på dem. Hvis du er i risikogruppen bør du legge om noen vaner, da er du bedre beskyttet. Og det kan være du skal ta forebyggende medisiner, men det finner legen din ut av etter å ha undersøkt deg. Det har lite for seg at du lar deg engste av spekulasjoner på et nettforum. Helge Istad har skrevet en god og lettfattelig bok om dette. Den anbefaler jeg til alle som vil lære mer om hjertet og hjertesykdommer. http://www.hjerteboka.info/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Var hos legen for noen uker siden for å noe annet. Legen målte blodtrykket mitt, og det var helt perfekt, sa han.. Tok også blodprøve, og alt var helt normalt. Holder det med en blodprøve for å teste noe sånt? Anonymous poster hash: efab1...741 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Du må ikke spørre oss, spør legen din. Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Det blir nok snakk om gentester ja, eventuelt fMRI av hjertet for å se etter defekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå