Gå til innhold

[Løst] oppgrader RAM eller SSD for raskere ytelse

TorsteinHiA

Anbefalte innlegg

jeg vil gjør pc en min raskere men jeg vet ikke om jeg bør oppgradere til ssd lagring eller mer RAM. jeg har mac book pro 13" 2012 modell med 500gb hdd og 2+2 minne. jeg vil enten oppgradere til 8 eller høyere ram eller 240 eller høyere ssd lagring. hva bør jeg velge? jeg tenker også på prisen( lite budsjett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å ta backup av "løse" filer, altså bilder, dokumenter osv. For eksempel i skylagring, for så å installere SSD og kjøre en helt fresh installasjon av OS og drivere.

Vet ikke om du mener programmer eller drivere med programvare, men for de fleste er dette godt gjennomførbart ^^

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Okey. Kanskje eg skal kjøpe ssd

Jeg tror jeg klarer å installere den og jeg har backup lagring men når jeg starter macen etter jeg har instalert det. Trenger jeg å instalere programvaren? hvis jeg må det tror jeg at ueg ikke har en disc med programvaren på

Ingen vits for deg å oppgradere ram.

Du vill få fordelere med SSD, men disse fordelene er bare nevnverdig om oprativ system er på SSDen. Dvs du må gjøre en fresh install av OS og ja, det betyr også at du må installere all programer og slikt på nytt med noen untak av visse programer på slave drives (sekundære hard disker), men det gjelder ikke programer på en "gammel" OS drive.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

jeg vil gjør pc en min raskere men jeg vet ikke om jeg bør oppgradere til ssd lagring eller mer RAM. jeg har mac book pro 13" 2012 modell med 500gb hdd og 2+2 minne. jeg vil enten oppgradere til 8 eller høyere ram eller 240 eller høyere ssd lagring. hva bør jeg velge? jeg tenker også på prisen( lite budsjett)

Godt spørsmål.

Dersom du bruker opp minnet du har tilgjengelig vil maskinen gå veldig tregt siden den bruker harddisken som ram. Det vil da være en enorm forskjell å oppgradere mengden med ram.

En oppgradering av plateharddisk rukn SSD vil i forhold gjøre liten forskjell, men du vil merke det likevel. Du trenger ikke kjøpe den dyreste ssden, alle er en stor forbedring over plateharddisk, men sørg for å kjøpe en ssd som har god nok plass.

Jeg ville oppgradert ssd-først, da får du en generelt mer responsiv maskin også når du ikke bruker opp alt fysisk minne.

Det finnes oppgraderingskit hvor du kobler en ekstern enhet med ssd inni til pcen, putter inni en medfølgende cd og du får laget en identisk kopi av orginal harddisk. Deretter tar du gamle harddisken inni den eksterne enheten og ssden inni maskinen og du har oppgradert og kan bruke den gamle harddisken som en ekstern bærbar harddisk.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...