Gå til innhold

Bildekvalitet på TV

colombo230

Anbefalte innlegg

Er det noen større forskjell mellom dagens grafikkort hva bildet på en TV angår eller er det kun kabelen (S-VHS vs. scart) og selve TV'en som betyr noe? Tenkte jeg skulle kjøpe meg et nytt grafikkort som gir et bra bilde på en tv. Har et Geforce2 GTS nå. Vil jeg merke forskjell dersom jeg kjøper meg et Radeon av et eller annet slag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell ja. Jeg ville ha et NVidia kort fordi de har best støtte i Linux. Jeg hadde ikke noe behov for fet ytelse i 3D, men endte opp den gang med et ti4600 kort fordi dette var det eneste kortet med Connexant TV ut brikke.

Dersom du ikke har behov for å ha god støtte i Linux (ATI kommer seg dog) så kjøp et ATI kort. Dersom 3D ikke er viktig er Matrox et godt alternativ. X-box bruker Connexant TV-ut brikke etter hva jeg har forstått. Det er jo greit bilde fra en X-box, men ikke veldig bra. Dersom du får tak i riktig programvare til Nvidia kort (Windows: TV-tool, Linux: nvtv) så kan du få veldig godt TV bilde.

En forutsetning for å få best mulig bilde er å kjøre TV-out utgangen med en oppløsning som er helt lik det TVen har, slik at man slipper at TV-brikken må konvertere fra en oppsløsning til en annen. Det taper man skarphet på. Den vanligste oppløsningen å kjøre på er 768x576, men om horisontal oppløsningen forandres har ikke så mye å si. I linux bruker jeg 720x576, og det funker fett. Pass også på å kjøre med overscan, for hvis ikke så er det ingen vits å ha den oppløsningen fordi det da blir det konvertert uansett. En TV har uansett et visst antall vertikale linjer, og ut fra en PC vil dette måtte være 576 for å slippe konvertering (Gjelder PAL TV-signal slik som vi har i Norge. NTSC er anderledes).

Når det kommer til skarphet i bildet og kvalitet på farger så ligger ATI og Matrox foran de fleste. De har mindre innstillingsmuligheter enn NVidia, men fargene er skarpere og bedre å se på. Man må ha et godt TV for å se forkjeller her. På proff-monitorer vi har på jobb (30K++ for 21" eller mindre) så ser man lett forskjell, men på billig-TVen jeg har hjemme ser jeg nesten ingen forskjell.

Et vesentlig poeng er å bruke S-video kabel!!! Dersom du ikke bruker s-video taper du vanvittig mye skarphet og fargeinformasjon. I en S-video kabel går fargesignalet og sort-hvitt signalet på hver sine ledere, og skaper ikke interferens i hverande slik det gjør med vanlig composite signal (en kabel med vanlig audioplugg i hver ende).

Edit:

Åja, stemmer det. Viktig å få med seg at flickerfilter er kun for bruk når du er i vanlig Windowsmodus eller spiller spill. I film skal flickerfilter være skrudd av! Du vil ikke merke flimring når du ser på film, i og med at filmen allerede er laget for å vises på TV så trengs det ikke å hindre flimring. Det er kun godt for å gjøre bildet mindre skarpt.

Lenke til kommentar
' date='28/10/2003 : 20:25'] Jeg vil si det er dvd kvalitet nå rdu har riktige innstillinger, først blir oppløningen helt feil og bilde flimrer VELDIG, men dette forsvinner når du har fått riktige innstillinger

Bildet flimrer blant annet fordi de aller fleste tver ikke kan vise fram bildet progressivt. En vanlig tv vil alltid være en skrekkelig dårlig monitor for databruk.

Til film og sånt vil man ikke merke særlig forskjell, dog. Men surfing på tven vil jeg ikke anbefale (man kan selvsagt bruke noen absurd store fonter).

Lenke til kommentar

OK, takk skal du ha Ko_deZ. Jeg har uansett kun tenkt å bruke TV-utgangen til å se på film, så jeg kommer nok til å kjøpe meg en TV først og se hvor bra det blir, før jeg evt. kjøper meg et billig ATI kort. ATI Radeon 9xxx kortene har vel samme kvalitet på tv-utgangen har de ikke?

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppløsning, så er det TV-en som setter grensen til 800x600.

Jeg har faktisk 4 PCer med TV- utgang, to forskjellige Gainward Nvidia- kort, og to ATI, ett ATI og ett Sapphire. Jeg har prøvd alle på TV-en.

En sak er at det er forskjell i hvor vanskelig det er å få TV- Out til å virke-- men etter litt fikling får man det til. Nvida- kort er etter min erfaring ganske fiklete. ATI er lettere.

Det viktigste for meg er at de ATI- baserte kortene har mye bedre billedkvalitet. Det er stor forskjell. Det flimrer mindre, og bildet er skarpere.

Når det er sagt- TV-en min er en gammel småsliten Nokia 29" som går på 60 Hz. Kan godt tenkes at folk med bedre TV har andre erfaringer, men jeg er ikke i tvil: ATI.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med tv-ut på mitt Radeon 9800 Pro og var veldig fornøyd med mitt gamle Radeon "1"... har prøvd nVidia og men det var ikke på samme tv, men kan si jeg ikke var sånn kjempe imponert

Kjører 1024*768 på tv-ut siden tv'en min støtter det og det ser veldig bra ut på film, til alt annet er jo selvfølgelig tv latterlig dårlig og ja jeg mener jeg får omtrent samme bilde som fra en dårlig standalone dvd spiller... Har selv en helt grei standalone dvd spiller og den har nok mye bedre bilde (NAD T512)

Lenke til kommentar

Nvidia sine kort har vell og bare 800x600? ... ati kan vell kjøre 1024*768?

Kommer an på tv-ut-brikkesettet på kortet.

Når det gjelder oppløsning, så er det TV-en som setter grensen til 800x600.

Nei, det er ikke sant for alle tver. Sonyen min protesterte ikke når jeg fôret den med 1024x768. Den klarer selvsagt ikke vise 1024x768 pixel for pixel, dog.

Jeg har bare sammenliknet en Ati Radeon Mobility elns med et Geforce 3 Ti200 med Conexxant, og jeg kan ikke påstå jeg la merke til særlig mye forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...