Gå til innhold

Statsstøtte til trossamfunn ?

Anbefalte innlegg

Får trossamfunn i Norge penger i form av statsstøtte etter hvor mange medlemmer dem har ?

jeg har lest ett eller annet sted at den norske kirke mottar penger selv om man har meldt seg ut, fordi dem tar utgangspunkt i folkeregisteret. Selv om man melder seg ut og står uten noe trossamfunn så tilhører man den delen av befolkningen som statsstøtten til kirken regnes ut fra. Altså at kirken får penger for alle som står uten kirkesamfunn, i tillegg til alle som er medlemmer. Om man melder seg inn i f.eks. Humanetisk Forbund, så får dem pengene i stedet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får trossamfunn i Norge penger i form av statsstøtte etter hvor mange medlemmer dem har ?

jeg har lest ett eller annet sted at den norske kirke mottar penger selv om man har meldt seg ut, fordi dem tar utgangspunkt i folkeregisteret. Selv om man melder seg ut og står uten noe trossamfunn så tilhører man den delen av befolkningen som statsstøtten til kirken regnes ut fra. Altså at kirken får penger for alle som står uten kirkesamfunn, i tillegg til alle som er medlemmer. Om man melder seg inn i f.eks. Humanetisk Forbund, så får dem pengene i stedet??

Regner med at det er sånn, ja. Gir ikke mening at det jødiske trossamfunnet skal få mer enn kirken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her var det da merkelig få svar, men sist jeg slo opp dette så fant jeg følgende;

Den norske kirke får støtte fra staten tilmålt over statsbudsjettet. Kirken rapporterer inn antall medlemmer, de andre trossamfunnene får like mye støtte per medlem.

Om du melder deg ut av kirken får de ikke automatisk mindre støtte, selv om jeg vil tro det tilmålte beløpet fra statsbudsjettet minker hvis ingen har interesse i kirken.

Hvorvidt du melder deg inn noe annet sted har ingen innvirkning på støtten som kirken får, den øker kun støtten der du melder deg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...