Gå til innhold

Backup program?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har "fasiten" for bildearkivet liggende på pc på egen HDD(altså ikke sammen disken som OS), mens jeg holder to eksterne usb-hdd oppdatert med backup. Denne bacupen gjøres i dag manulet og det kan fort gå i surr. Leste i digital foto at en kunne få et bra bacup program som gjør dette slik at jeg er sikker på at det er tatt riktig backup og ikke oversett noe...

Kan en eventuelt bare plugge den eksterne hdd også oppdateres den mot disken jeg har satt?

Noen forslag ti et program gratis ellers betaler jeg gjerne om dette programmet er bedre....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for anbefalinger, skal se nærmere på dette:-)

Bruker LR, men foreløpig redigerer jeg og eksporterer ut i egen mappestruktur på annen disk, så har ikke tatt i bruk alle mulighetene LR byr på enda...

For mitt bruk pr.nå så kunne jeg tenke meg å sette en USB disk i maskinen annenhver mnd å kjøre backup fra fasit til USB hdd med alle nye bilder og eventuelle forandringer ....

Lenke til kommentar

Du kan sette opp backup i LR sånn så du får beskjed når det er på tide og ta backup i tidsrom som du selv spesifiserer og til den HD du ønsker å ha backup på, da får du beskjed når du avslutter LR og du vil ta backup.

Jeg har en fast installert ekstra disk til Backup som LR ønsker og ta backup til en gang i uken hvis jeg lar den gjøre det, og en gang i blant tar jeg en ekstra kopi på en ekstern HD av den disken som jeg så legger i et annet bygg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lite kjent gratis program fra Microsoft er SyncToy 2.1.

Det synkroniserer to eller flere disker i maskinen (eller eksterne).

Kan settes til å synkronisere alle forandringer du gjør i "real-time".

Synce diskene på et gitt klokkeslett hvis du har maskinen på hele tiden.

Ellers synker den diskene hver gang du starter PCn.

Fordelen med dette i forhold til back-up program er at hvis du sletter noe på hoveddisken så vil det bli slettet på de andre diskene - dermed så slipper man filer i back-up som du senere har slettet fra hoveddisken.

I tillegg kan man ta back-up til en ekstern disk i ny og ne.

Ukentlig back-up er ekstremsport - disk som kræsjer skjer gjerne når du minst ønsker det - med flere disker som er rene kopier av hoveddisken så skal det mye til at alle kræsjer samtidig..

Etter å ha vært igjennom mange programmer for Back-up endte jeg på SyncToy fordi det var så enkelt.

Instruksjon som gir litt oversikt om programmet (finnes mange forskjellige instruksjonsider på nett); Synchronize Folders Between Computers and Drives with SyncToy 2.1

Lenke til kommentar

Robocopy - command line

Bruker ofte denne når jeg skal synce innholdet mot en annen USB disk, men holder meg unna /mir da denne også sletter backup hvis det er sletta hos kilden.

Robocopy finnes vel som standard i alle windows 7/8 innstallasjoner.

robocopy /e /eta c:\minebilder e:\minbackup-disk

Lenke til kommentar

Det synkroniserer to eller flere disker i maskinen (eller eksterne).

Kan settes til å synkronisere alle forandringer du gjør i "real-time".

Synce diskene på et gitt klokkeslett hvis du har maskinen på hele tiden.

Ellers synker den diskene hver gang du starter PCn.

Fordelen med dette i forhold til back-up program er at hvis du sletter noe på hoveddisken så vil det bli slettet på de andre diskene - dermed så slipper man filer i back-up som du senere har slettet fra hoveddisken.

Ukentlig back-up er ekstremsport - disk som kræsjer skjer gjerne når du minst ønsker det - med flere disker som er rene kopier av hoveddisken så skal det mye til at alle kræsjer samtidig..

Etter å ha vært igjennom mange programmer for Back-up endte jeg på SyncToy fordi det var så enkelt.

Instruksjon som gir litt oversikt om programmet (finnes mange forskjellige instruksjonsider på nett); Synchronize Folders Between Computers and Drives with SyncToy 2.1

Det der er ikke backup, men kopi! Viktige forskjeller:

- Backup kopierer data og forsikrer seg om at dataene er intakte. Kopi kopierer bare, selv om dataene som kopieres er ødelagte/korrupte.

- Sletting av filer på måldisken(det du tenker er backupen) er risikosport. Hva om man sletter filene med ett uhell? Eller at ett virus sletter de for deg?

Lenke til kommentar

Takker for mange svar!

Ser det kommer frem at backup ikke er det samme som kopi noe jeg ikke har reflektert over. For min del har jeg "fasiten" et sted og vil ha denne på en annen disk, så da er det vel en kopi jeg er ute etter da.... forslag om "kopi" program, gjerne som fungerer både på mac og windows pc?

Det var "goodsync" digital foto anbefalte, noen som kjenner til det? Ser ut som den fungerer for både windows pc og mac

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Jeg har e enkel greie som fungerer i win7 og eldre mulig win 8 også har ikke prøvd der ennå.

Jeg har denne som er skrevet i notisblokka og lagret som -- contextmenuhandlers_flytt_til --- lagret på skjermen/eller vor som helst der du selv ønsker det.

trykk så for å legge nedenfor kode inn i registret

-

[HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers\Flytt til]
@="{C2FBB631-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers\Kopier til]
@="{C2FBB630-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}"

Endret av skrim
Lenke til kommentar

med overnevte kode får du i tillegg ved å markere filer og høyre klikke med musa eller på styreplata valget flytt til + kopier til = som en ekstra kommando

enkelt og greit

...akkurat slik det allerede er i Windows...og har vært....i årevis ?!

Nei di 2 kommandoene som er mellom de røde strekene her har man ikke som standard i win post-254730-0-93346000-1412071688_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det der er ikke backup, men kopi! Viktige forskjeller:

- Backup kopierer data og forsikrer seg om at dataene er intakte. Kopi kopierer bare, selv om dataene som kopieres er ødelagte/korrupte.

- Sletting av filer på måldisken(det du tenker er backupen) er risikosport. Hva om man sletter filene med ett uhell? Eller at ett virus sletter de for deg?

Du kommer med problemstillinger som vil være aktuelle samme hvilket back-up system du velger.

SyncToy gjør det samme som andre back-up program, men det er enklere i bruk.

Dette er for folk som ikke vil surre med masse data relatert daglig.

En kopi av en disk er det samme som som en Back-up men du må selvfølgelig gjøre en ekstern back-up jevnlig - noe som gjelder for alle andre back-up programmer.

Siden dette er et tema her i foto forum så vet alle hvor irriterende det er å ende opp med masse gamle versjoner av bilder som fyller opp Back-up disken - bilder versjoner man har slettet for lenge siden - derfor forsvarer jeg synkronisering av filer selv om faren er der om noe skulle bli slettet uten at man ønsker det.

Hvis man ikke tar en ekstern Back-up hvert sekund så vil et virus angrep som sletter filer være et problem uansett.

Hvis man har fulgt mange Back-up og NAS diskusjoner så ser man fort at det er ganske stor uenighet om hva som er "mest 100%" sikkert.

Takk for tips - up and running :)

Men det gikk ikke så greit...."søpla" gikk i frø etter en stund ;)

Jeg vet ikke hva du har drevet med - men det lønner seg jo å forberede seg litt før man installerer ethvert back-up program.

Rense og organisere disken som skal klones så du har et godt utgangspunkt.

Jeg tok også en kopi av disken(e) som skulle synkes til en ekstern disk før jeg installerte programmet.

I tillegg har jeg separat systemdisk som selvfølgelig ikke synkes - bare de automatisk genererte back-up filene Windows lager selv og som jeg har lagret på annen disk enn systemdisken..

Takker for mange svar!

Ser det kommer frem at backup ikke er det samme som kopi noe jeg ikke har reflektert over. For min del har jeg "fasiten" et sted og vil ha denne på en annen disk, så da er det vel en kopi jeg er ute etter da.... forslag om "kopi" program, gjerne som fungerer både på mac og windows pc?

Det var "goodsync" digital foto anbefalte, noen som kjenner til det? Ser ut som den fungerer for både windows pc og mac

Jeg prøvde GoodSync før jeg prøvde SyncToy - og det virket veldig OK - men for meg som ikke er særlig data interessert så var det litt for "avansert" med alle mulighetene og valgene man kunne foreta og derfor "vraket" jeg det til fordel for SyncToy.

Når noen hevder at Back-up ikke er det samme som Kopi så blir det semantikk - begge er en kopi av de filer du ønsker å sikre i tilfelle data kræsj, brann eller tyveri.

Hvis noen kan komme opp med en letter og billigere løsning på å sikre filer som er viktige å ta vare på uten at man også ender opp med masse gamle filer som man har slettet for lenge siden - og som ikke krever at man daglig er opptatt av data organisering så er jeg åpen for forslag.

Men jeg har ikke funnet noen lettere løsning.

Det jeg finner mest irriterende med SyncToy er at det ikke er satt opp med en funksjon så når du slår av maskinen så slår ikke maskinen seg av før synkroniseringen er foretatt.

Nå synkroniserer den først når du starter igjen - hvis det er sånn man har valgt fremfor klokkeslett..

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...