Gå til innhold

veitrafikkloven §3

Postkassestativ

Anbefalte innlegg

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Noen som vet hva som kan gå under de 2 siste linjene. Har ekstremt mye plager med høy musikk, høy fart og tuting. Bor ca 25m unna en vei med 60-sone. På dagtid bryr jeg meg fint lite om det meste utenom farten, men på kveldene har jeg ekstremt problemer med å få ungen til å sove når skapene rister å alle må varsle at de kjørerforbi i 100. Høres sikkert ut som en grinebiter, men jeg begynner å bli rimelig frustrert. Har prøvd å sagt til de jeg kjenner at de ikke trenger å tute, men tror det er glemt etter en time.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel bosatt deg der etter en totalvurdering som tilsier at den boligen er innnenfor dine økonomiske rammer, samtidig som har du har vurdert støyforholdene som akseptable?

Blir litt som folka som klager over at flyplassen i nabolaget avgir støy til tider dette føler jeg.

Flytt, og bli ferdig med det.

Eller vurder støyisolering av huset, samt få ungen til å sove på den siden som er bort fra veien?

Lenke til kommentar

Trafikkstøyen er ikke noe problem. Det er ikke så mye trafikk om kveldene at jeg ser på det som støy. Farten er horibel til tider. Det er mye tungtransport på dagtid og fåtallet kjører 60, noe som jeg synes er rart, da de vistnok skal være de finkeste til å følge fart. Har nevnt at jeg ønsker kontroll, uten at jeg har sett noe til det. Det er ikke så tettbygd at folk tror at musikk bryr noen. Fartsdemper er det siste jeg ønsker, da det vil føre til mere støy i form av nedbremsing og akselrasjon. Det er 200m fra ene naboen og bort til meg og jeg vet at det vil ta ca 10-12 sek. Noen ganger har jeg ikke kommet til 6 en gang.

Lenke til kommentar

Marker to steder langs veien, mål avstand og ta videoopptak i for eksempel 1 time. Gå gjennom filmen og finn nøyaktig tid mellom passeringene av de to punktene og regn ut hastighet. Så sender du statistikken din (uten kjennemerker) til UP og ber en gang til om fartskontroll.

Fungerer ikke det, kan du sette opp en synlig men fiktiv fotoboks og se om det hjelper.

Unødvendig tuting og høy musikk som kan betraktes som offentlig ordensforstyrrelse er en uting. UP kan kontrollere det også når de først er i gang med fartskontroll.

PS. Google litt om linken mellom trafikkstøy og helseplager. Det kan få deg på flyttetanker, eller brukes i søknad om støyavskjerming. Støy er et mye større helseproblem enn det folk flest er klar over. Jeg husker ikke hvor mange det var estimert som døde av støy som indirekte årsak årlig men jeg mener det var mange flere enn antallet som omkommer i trafikkulykker. Årsaksammenhengen var, etter litt rusten hukommelse, noe slikt: Støy avbryter/forstyrrer nattesøvnen som igjen gir påvirker hjerterytme og stresshormonbalansen. Det gir igjen økt risiko for hjerte kar-sykdommer som slag og infarkt. Disse folkesykdommene er allerede veldig store så en prosentvis lav risikoøkning utgjør mange i antall. Men som sagt, google saken og finn mer oppdatert info enn min rustne hukommelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...