Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dødsliten og muskelsvakhet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra beskrivelsen av din tilstand, vil dette kunne dreie seg om mye mellom intet og alt. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å forholde deg til din lege irl, altså ikke søke råd på forum. Hvis noen mot all formodning klarer å House frem en riktig diagnose, er det bare flaks.

Det finnes mye ulike mennesker på et debattforum som dette. Man skal ikke undervurdere individuell kompetanse med kollektivt fokus. Det er langt kraftigere som verktøy enn mange aner.

Lenke til kommentar

Ut fra beskrivelsen av din tilstand, vil dette kunne dreie seg om mye mellom intet og alt. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å forholde deg til din lege irl, altså ikke søke råd på forum. Hvis noen mot all formodning klarer å House frem en riktig diagnose, er det bare flaks.

Det finnes mye ulike mennesker på et debattforum som dette. Man skal ikke undervurdere individuell kompetanse med kollektivt fokus. Det er langt kraftigere som verktøy enn mange aner.

Merk at min kommentar gjelder denne tråden, ikke alle andre. På generelt grunnlag er jeg enig med deg. Jeg er enig i at man kan søke helseråd på et forum for ting som ikke er påtrengende nødvendig (blålyshjelp). Det finnes mye god kompetanse på forumet. Men "The person is smart. People are dumb" (Agent K), apropos kollektivt fokus.

Jeg har i denne tråden ikke forutsetting til å vurdere om TS kan sortere mellom de gode, og ikke så gode rådene, eller vurdere helheten av bruddstykkene. Samtidig gir TS uttrykk for en plagsom tilværelse som jeg vurderer kan være akutt. Så langt i tråden er det fremdeles ingen som har kommet med noe treffsikkert av den enkle grunn at det er behov for TS å være i kontakt med helsepersonell som kan se på ham, klemme på ham, kna ham og stikke i ham.

Lenke til kommentar

Skal man sette krav til evne til å håndtere tips og råd blir det veldig vanskelig for folk å spørre om hjelp fra lekmenn. Faktumet at vedkommende spør viser hva som ønskes, noe som burde være tilstrekkelig for de fleste.

Symptomene er relativt vanlige innenfor diagnosen pv-ME. Hva får deg til å vurdere vedkommendes tilstand som akutt?

Selvfølgelig har ingen kommet med noe treffsikkert. Det skal mye til å komme til bunns i en ME-diagnose over et debattforum. Derimot kan vi, nettopp via tips, hjelpe vedkommende til å hjelpe seg selv ved å utføre ytterligere tester som vedkommende kanskje ikke tidligere er kjent med.

Endret av Ankh
Lenke til kommentar

Skal man sette krav til evne til å håndtere tips og råd blir det veldig vanskelig for folk å spørre om hjelp fra lekmenn. Faktumet at vedkommende spør viser hva som ønskes, noe som burde være tilstrekkelig for de fleste.

Symptomene er relativt vanlige innenfor diagnosen pv-ME. Hva får deg til å vurdere vedkommendes tilstand som akutt?

Selvfølgelig har ingen kommet med noe treffsikkert. Det skal mye til å komme til bunns i en ME-diagnose over et debattforum. Derimot kan vi, nettopp via tips, hjelpe vedkommende til å hjelpe seg selv ved å utføre ytterligere tester som vedkommende kanskje ikke tidligere er kjent med.

Dersom man skal prøve ut kjerringråd i kombinasjon med å bestemme seg for om man skal dra til legen eller ikke, kan helsetilstanden forverres til et punkt der helbredelsen tar unødig lang tid eller at en evt skade blir irreversibel. Således vurderer jeg at det er like så bra å si fra på et så tidlig tidspunkt som mulig, at den beste hjelpen finnes et annet sted. Hvorfor gamble med hastegraden når konsekvensene kan være horrible?

Bare ta det som et eksempel at ME/CFS her har blitt et tema ut av det blå. TS er jo en gang ikke ordentlig differensialdiagnostisert. Selv om det er trendy å i perioder forhåndsvurdere de litt mer kompliserte symptombildene til å være uføretrøgdegrunn, kan det være at TS har et ønske om et liv som friskmeldt.

Lenke til kommentar

TS etterspør tips om kliniske tester, ikke kjerringsråd, noe de fleste har forstått.

Videre er ikke ME en akutt tilstand. I tillegg får ikke legene gjort noe som helst med tilstanden, med mindre man tas opp i utprøvende studier som f.eks. Rituximab som er i gang nå.

Lenke til kommentar

TS etterspør tips om kliniske tester, ikke kjerringsråd, noe de fleste har forstått.

Videre er ikke ME en akutt tilstand. I tillegg får ikke legene gjort noe som helst med tilstanden, med mindre man tas opp i utprøvende studier som f.eks. Rituximab som er i gang nå.

TS innledende spørsmål er:

"Hva kan forursake dette? Noen som har noen tips, jeg er veldig lei av å føle meg slik."

Min referanse til "kjerringråd" dreier seg om en persons generelle tilnærmelse av en symptombeskrivelse, der løsningen er en annen enn faglig forsvarlig og som potensielt kan årsake skade i påvente av at kjerringrådet skal virke.

Jeg er enig i at ME ikke er en akutt tilstand for andre, enn den som har det. I denne sammenhengen har jeg ikke foreslått ME som årsaken til TS sine plager.

Lenke til kommentar

Ingen mennesker 'har', ME. ME er en eksklusjonsdiagnose hvor årsaksfaktorene ikke er funnet og symptomene korrelerer med den foreløpige definisjonen.

De fleste, om ikke alle, svarene som kommer er basert på prøver/tester innenfor konvensjonell medisin.
Det blir veldig tungvint om brukere skal prekvalifisere innenfor vurdering av egen helse for å kunne etterspørre tips og råd og få dette besvart.

Lenke til kommentar

Så langt i tråden er det fremdeles ingen som har kommet med noe treffsikkert ...

Ah, the game is on! Dr. House is in the house. :wee:

... av den enkle grunn at det er behov for TS å være i kontakt med helsepersonell som kan se på ham, klemme på ham, kna ham og stikke i ham.

Jeg skyter og jeg er treffsikker: Feil pronomen, TS er en kvinne.

TS: Vennligst bekreft/avkreft min eminente observasjon.

Lenke til kommentar

Mtp. på prevalensen er ikke observasjonen videre imponerende, selv om du sannsynligvis har rett.

Prevalensen av ME, mener du? Det er jo din diagnose, ikke min.

Nå har jeg allerede anbefalt lege på det sterkeste, utover det er det et fritt land der folk kan spørre på internett hvis de vil. TS har allerede vært hos legen ("Var hos legen tidligere denne uka "), hadde det vært akutt er det legens ansvar å ha fanget det opp. Vi har ikke et helseforum for at halvparten av svarene skal være brukere som mener seg rett til å nekte andre brukere å svare. Om det ikke var tillatt å svare med annet enn "gå til lege" kunne man lagt ned forumet.

Selv om det er trendy å i perioder forhåndsvurdere de litt mer kompliserte symptombildene til å være uføretrøgdegrunn, kan det være at TS har et ønske om et liv som friskmeldt.

Den setningen henger ikke sammen. Det går an å bli frisk fra ME, og på grunn av begrenset tilgang på objektive tester ME er faktisk en særdeles kinkig diagnose med tanke på å få uføretrygd enkelt, hvis det var det du insinuerte. Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det er trendy å i perioder forhåndsvurdere de litt mer kompliserte symptombildene til å være uføretrøgdegrunn, kan det være at TS har et ønske om et liv som friskmeldt.

Den setningen henger ikke sammen. Det går an å bli frisk fra ME, og på grunn av begrenset tilgang på objektive tester ME er faktisk en særdeles kinkig diagnose med tanke på å få uføretrygd enkelt, hvis det var det du insinuerte.

Nei, det var ikke det jeg insinuerte.

Lenke til kommentar

Har begynt og registrere sikkelig bissarr oppførssel hos meg selv når jeg tvinger meg opp av senga/stolen for å gjøre noe.

Tvingte meg selv i dusjen - resulterte i å glemme å tørke meg med håndkle når jeg gikk ut av dusjen.

Tvingte meg selv til å lage mat - presterte å helle fun light i stekepannen istedet for matolje.. (Lo som en gæerning når det oset fun light i hele kjøkkenet og jeg fant ut hva jeg hadde gjort).

Hvis jeg blir for trett vil jeg merke noe som mistenkelig likner delirium(Skygger i sidesynet beveger seg, ting ser ut som andre ting, taktile hallusinasjoner o.l). Mareritt følger alltid dette, når jeg sovner. Slenger meg alltid rett i senga når jeg merker symptomer på delir.

Ikke lenge igjen til oppfølgingstime hos legen. Gleder meg.

Anonymous poster hash: db3a3...573
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...