Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dødsliten og muskelsvakhet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var hos legen tidligere denne uka for å sjekke hvorfor jeg føler meg så svimlete. Jeg har den følelsen man får rett før man besvimer av kvelning/reise seg for fort opp, hele tiden.

Jeg tok mange blodprøver hos legen og noen av de fikk jeg svar på med en gang. Blodsukker og elektrolytter var helt fine, ikke noe galt med blodtrykket heller når det ble målt.

Jeg er veldig utolmodig da det som feiler meg gjør meg i praksis meget handicappet. Jeg greier ikke å konsentrere meg, tenke klart. Fokus er fullstendig vekk, hukommelsen er nærmest fraværende, jeg føler meg glod varm, svetter og er kjemperastløs hele tiden til tross for at jeg er så sliten at å bevege seg er ett ork.

Vanlig hverdags aktivitet forverrer symptomene betraktlig. Bare det å gå med varer i en kurv på et kjøpesenter har blant annet ført til forvirring(og pinlige situasjoner der jeg har svart på spørsmål ingen har stilt, prøvd å betale for varer som jeg allerede har kjøpt og ta med ubetalte varer ut av butikken...)

Hva kan forursake dette? Noen som har noen tips, jeg er veldig lei av å føle meg slik.

Anonymous poster hash: db3a3...573
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker i hvert fall som at du har dårlig blodsirkulasjon; dette er mer et symptom enn en sykdom, men det trenger heller ikke være noe fysisk galt med deg. Det kan like gjerne være noe som plager deg mentalt. Er det noen pågående konflikter i den nærmeste sfære, familie, nabolag, jobb?

Lenke til kommentar

Det virker i hvert fall som at du har dårlig blodsirkulasjon; dette er mer et symptom enn en sykdom, men det trenger heller ikke være noe fysisk galt med deg. Det kan like gjerne være noe som plager deg mentalt. Er det noen pågående konflikter i den nærmeste sfære, familie, nabolag, jobb?

Nei, jeg har ikke vært i noen konflikter. Heller det motsatte, de forrige ukene har vært veldig harmoniske.

Dårlig blodsirkulasjon høres ut som en mulighet. Hva hjelper mot det?

Noen fler forslag?

Lenke til kommentar

Ut fra beskrivelsen av din tilstand, vil dette kunne dreie seg om mye mellom intet og alt. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å forholde deg til din lege irl, altså ikke søke råd på forum. Hvis noen mot all formodning klarer å House frem en riktig diagnose, er det bare flaks.

Sant nok. Problemet er bare at min lege har altfor mange pasienter, så det tar evigheter å få svar på ting og få nye timer.

Å jeg har ikk tid til å være syk akkuratt nå, dette er så å si det værste tidspunktet i mitt liv å være syk.

Så jeg hadde ikke hatt noe i mot om noen hadde greid å house frem en diagnose, selv om det faktisk bare var flaks.

Lenke til kommentar

Legen din er nødt til å ta noe såpass alvorlig alvorlig. Alt annet er håpløst. Du må være streng med legen og si at han må finne ut av dette. Når du tar prøver, be om å få beskjed uansett om de er fine eller ikke, så slipper du å sitte å vente i utide (normalt får du bare beskjed hvis de ikke er fine). Be om å få utskrift av prøveresultatene (altså tallene, for de prøver som har tall) send i brev.

"Nei, jeg har ikke vært i noen konflikter. Heller det motsatte, de forrige ukene har vært veldig harmoniske."

"Å jeg har ikk tid til å være syk akkuratt nå, dette er så å si det værste tidspunktet i mitt liv å være syk."

Hørtes ikke så veldig harmonisk ut, akkurat. :p

Lenke til kommentar

Legen din er nødt til å ta noe såpass alvorlig alvorlig. Alt annet er håpløst. Du må være streng med legen og si at han må finne ut av dette. Når du tar prøver, be om å få beskjed uansett om de er fine eller ikke, så slipper du å sitte å vente i utide (normalt får du bare beskjed hvis de ikke er fine). Be om å få utskrift av prøveresultatene (altså tallene, for de prøver som har tall) send i brev.

"Nei, jeg har ikke vært i noen konflikter. Heller det motsatte, de forrige ukene har vært veldig harmoniske."

"Å jeg har ikk tid til å være syk akkuratt nå, dette er så å si det værste tidspunktet i mitt liv å være syk."

Hørtes ikke så veldig harmonisk ut, akkurat. :p

Takk for rådene. Det skal jeg gjøre.

De forrigie ukene var harmoniske, denne uken har fullstendig gått til helvette på nesten alle måter pga gitte grunn.

Lenke til kommentar

Oppdatering:
Alle prøvene som legen valgte å ta er innenfor de verdiene som de skal være.

blant annet:
- Tyroidhormoner

- Blodsukker
- Vitaminer

- Elektrolytter

- Jern i blodet

- og masse annet som jeg ikke vet hva er.

Derfor begynner jeg da å mistenke at dette er psykisk. Hvem psykiske sykdommer er det mest vanlig at en luftveisinfeksjon utvikler seg til og som brått kommer.

Og som gir disse symptomene:

- Ømme nyrer

- Ømme ledd og stive muskler

- Hypermetabolisme

- Følelse av utmattelse(mentalt og muskelmessig)

- Rastløshet

Kan dette være CFS eller ME?

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at du har rett til å skifte fastlege 2 ganger pr år? Når du først har fått en henvisning til spesialisthelsetjenesten, har du jo også retten til fritt sykehusvalg.

Før øvrig kan man debattere om CFS og ME er (delvis) psykiske lidelser, men inntil videre er de altså ikke det.

For å gå mot mine egne råd i kombinasjon med å leke House, sjekk ut Vestibularisnevritt, kan også fremtre sammen med andre infeksjons-/betennelsestilstander.

god bedring!

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at du har rett til å skifte fastlege 2 ganger pr år? Når du først har fått en henvisning til spesialisthelsetjenesten, har du jo også retten til fritt sykehusvalg.

Før øvrig kan man debattere om CFS og ME er (delvis) psykiske lidelser, men inntil videre er de altså ikke det.

For å gå mot mine egne råd i kombinasjon med å leke House, sjekk ut Vestibularisnevritt, kan også fremtre sammen med andre infeksjons-/betennelsestilstander.

god bedring!

Jeg har fastlege i student helsetjenesten. Noe som i praksis betyr at når du bestiller time så får du alle andre leger enn fastlegen din. Kjenner til og med flere fjerde og femte år studenter som har vært hyppig hos legen gjennom alle 5 årene og de har ikke en gang snakket med fastlegen sin.

Nå er det fult mulig jeg har missforstått definisjonen av psykisk lidelse, men sånn jeg tror det er så er det alle lidelser som påvirker psyken din direkte som feks CFS, Alzheimer, Narkolepsi, Schizofreni, Hjernebetennelse, Rabies og slik. Er dette feil?

Jeg skal sjekke ut ditt forslag og undersøke det grundig.

Mange takk, jeg setter virkelig pris på hjelpen din.

Lenke til kommentar

Be om en utskrift av prøvene så du kan sjekke verdiene. Leger sier B12 er normalt over 170, men fakta er (i følge labben) at verdier under 250 kan være symptom på mangel.

Jeg kommer tilbake med mer svar senere. :)

Nå er det fult mulig jeg har missforstått definisjonen av psykisk lidelse, men sånn jeg tror det er så er det alle lidelser som påvirker psyken din direkte som feks CFS, Alzheimer, Narkolepsi, Schizofreni, Hjernebetennelse, Rabies og slik. Er dette feil?

Riv ruskende galt.
Lenke til kommentar

Be om en utskrift av prøvene så du kan sjekke verdiene. Leger sier B12 er normalt over 170, men fakta er (i følge labben) at verdier under 250 kan være symptom på mangel.

Fakta er vel at hva som er akseptable verdier avhenger av en rekke sammensatte faktorer som en lege er den klart best kvalifiserte til å bedømme - ikke hverken lab-personell eller tilfeldige forumitter.

Lenke til kommentar

Og som gir disse symptomene:

- Ømme nyrer

- Ømme ledd og stive muskler

- Hypermetabolisme

- Følelse av utmattelse(mentalt og muskelmessig)

- Rastløshet

Hvorfor tror du at det er akkurat nyrene som er ømme, og hvorfor tror du at du har hypermetabolisme? Det tror nemlig ikke jeg. Ihvertfall er det en diagnose som KUN en lege kan stille.
Lenke til kommentar

Riv ruskende galt.

Det skal jeg gjøre. Når brevet kommer i posten tenker jeg at jeg skal legge frem alle verdiene her.

Hmmm, godt å vite at jeg er på villspor når det kommer til det da.

Lenke til kommentar

Psykiske sykdommer er sykdommer som går på humøret eller virkelighetsforståelsen, uten at det har en fysisk årsak. Som depresjon, angst og schizofreni.

Alzheimer, narkolepsi, hjernebetennelse og rabies er fysiske sykdommer, som riktignok rammer hjernen, men de rammer altså hjernen fysisk.

Noen ganger er det selvsagt overlapp, men det gir likevel mening å skille mellom ting som går på følelser og tanker, og ting som skyldes rent fysiske defekter i hjernen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke vært i noen konflikter. Heller det motsatte, de forrige ukene har vært veldig harmoniske.

Noen fler forslag?

Det som hjelper mot dårlig blodsirkulasjon er bl a lett trening, være i bevegelse. Å dusje hjelper faktisk også, varmt vann som pisker mot huden stimulerer blodomløpet. Det samme gjør massasje.

Og du skal helst ikke oppholde deg utendørs i kald høstluft uten at du er kledd for det.

Det er helt enkle midler, som du ser.

Og så er det et råd som jeg ikke kan gå god for og det er et krydde som heter rosmarin. De eteriske oljene fra denne planten har jeg hørt skal stimulere blodomløpet, men oljen kan være **farlig å bruke** om du inhalerer for mye.

Lenke til kommentar

Noen fler forslag?

Det som hjelper mot dårlig blodsirkulasjon er bl a lett trening, være i bevegelse. Å dusje hjelper faktisk også, varmt vann som pisker mot huden stimulerer blodomløpet. Det samme gjør massasje.

Og du skal helst ikke oppholde deg utendørs i kald høstluft uten at du er kledd for det.

Det er helt enkle midler, som du ser.

Og så er det et råd som jeg ikke kan gå god for og det er et krydde som heter rosmarin. De eteriske oljene fra denne planten har jeg hørt skal stimulere blodomløpet, men oljen kan være **farlig å bruke** om du inhalerer for mye.

Prøvde lett forsiktig styrketrening i dag, det gikk dårlig. Har sikkert gått ned 40% av styrken min i alle øvelsene. Avsluttet treninga når jeg fikk mange røde utslett over huden(som klødde noe jævlig) og badet i svette. Dette var rett etter oppvarmingen, 15min inn i den ordentlige treningen.. (patetisk, jeg vet) Trente i litt under en halv time, hadde egentlig tenkt 45min som vanlig, men det gikk ikke.

Etter treningen var jeg veldig uklar/trøtt i hodet. Så på veien hjem ble jeg nesten påkjørt av en bil når jeg skulle krysse veien, jeg hadde vist glemt å sjekke om det klart først...(nei, jeg er ikke så uoppmerksom til vanlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...