Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer etter oppstart (Blåskjerm og mye som krasjer)

Anbefalte innlegg

Greia er den at det er som om pc-en må oppvarmes før den skal funke. Etter at pc-en har vært av i en natt, så er det sånn. En normal oppstart starter med at pc-en starter opp i noen sekunder og skrues av igjen, så starter jeg den opp igjen og da starter den opp, men så etter at jeg har logget inn på pc-en så begynner ting og krasje. Alt fra Explorer.exe og mye annet i OS. Vis ikke det skjer med en gang, så er det en blå skjerm. I blå skjermen så vet jeg godt at det er smart og få skrivet ned koden på problemet og søke det opp. men problemet her er at det er alltid forskjellig kode som kommer opp (Forskjellig problem)

Kan det være grunnet av komponenter som ikke sitter riktig eller ikke sitter helt fast i ledningene? Eller er det en komponent som ikke funker helt riktig lenger? Noen forslag eller noen tanker rundt dette, hva jeg kan prøve og gjøre?

Hilsen plaget pc eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det flere symptomer.

PSU (strømforyner) Pc'n skrur seg av med en gang du starter den og den må "trilles i gang(varmes opp)"

Hovedkortet sine skruer som ikke sitter ordentlig i forhold til hullene hovedkortet skal monteres til i kabinettet. Dette er en kjent synde som kan gjøre mye rart med data'n.

Det jeg først og fremst ville gjort var å ta noen viktige tester med disse programmene nevnt under.

Hot CPU Tester
Denne skal du bruke for å finne om feilen muligens prosessoren defekt. Finner du ikke feil med dette programmet er det liten sannsynlighet for at det er noe feil med prosessoren.
Memtest86 Lastes ned og kjøres fra en bootable device (USB, cd, etc). Vanligvis er det nok å la programmet kjøre en runde, men dersom du har en feil som ikke skjer ofte kan det være greit å la programmet stå og teste over tid (for eksempel over natta). Hvis det ikke blir rapportert feil med Memtest86 etter lang tids kjøring kan det utelukkes at det er feil på minnebrikkene. Hvis Memtest86 rapporterer feil er det garantert en minnerelatert feil på maskinen.
Bottomline
Har du mulighet til å bruke en annen PSU av en venn og prøve en som du vet fungerer?
Ta ut delene av kabinettet og legg hovedkortet på en pappeske eller en antistatisk matte hvis du har tilgang til det og start maskinen utenfor sitt kabinett.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greia er den at det er som om pc-en må oppvarmes før den skal funke. Etter at pc-en har vært av i en natt, så er det sånn. En normal oppstart starter med at pc-en starter opp i noen sekunder og skrues av igjen, så starter jeg den opp igjen og da starter den opp, men så etter at jeg har logget inn på pc-en så begynner ting og krasje. Alt fra Explorer.exe og mye annet i OS. Vis ikke det skjer med en gang, så er det en blå skjerm. I blå skjermen så vet jeg godt at det er smart og få skrivet ned koden på problemet og søke det opp. men problemet her er at det er alltid forskjellig kode som kommer opp (Forskjellig problem)

Kan det være grunnet av komponenter som ikke sitter riktig eller ikke sitter helt fast i ledningene? Eller er det en komponent som ikke funker helt riktig lenger? Noen forslag eller noen tanker rundt dette, hva jeg kan prøve og gjøre?

Hilsen plaget pc eier.

Etter og ha prøvet ut litt forskjellig så fant jeg ut hva det var. Problemet var det at TPU var på... Dette problemet var egentlig ganske lett fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...