AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Har en mor med alkoholavhengighet, hun skjuler det uten at det gjør inntaket mindre synlig for oss som er pårørende. Hun går på kjøkkenet, tar en slurk med vin eller sprit og later som ingen ting. De dagene hun har ansvar for transport av min bror på 20 år som bor hjemme uten førerkort, og noen andre i hjemmet er i stand til å kjøre så drikker hun i skjul og klager på mageproblemer samt andre plager for å slippe kjøring. Dette til tross for at hun lovet å være sjåfør de aktuelle dagene for broren. Dette er til/fra jobb. Samme gjelder matlaging. Hun lover å lage mat, men drikker seg så full at hun sovner, så må vi andre lage den selv. Jeg er mann 25 år. Har flytte hjemmefra men stikker innom en helg en gang i blant. Jeg har søkt hjelp hos familievernkontoret uten hjelp, dette på bakgrunn av at det ikke er noen mindreårige i huset så kan de ikke gjøre mer enn å invitere til samtale og håpe mor møter opp. Jeg, min bror og far er helt rådløse. Vi klarer ikke å ta opp problemstillingen med henne personlig og trenger råd. Det er så ille at jeg velger heller å være hjemme hos meg selv enn hos familien. Anonymous poster hash: 168b6...784 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Det er fullt forståelig at det er vanskelig å konfrontere noen med et slikt problem. Jeg søkte kjapt på Google og fant dette: http://www.danskmisbrugsbehandling.dk/blog/alkohol/sadan-konfronterer-du-en-alkoholiker/ Artikkelen har mange gode punkter på hvordan man bør gå frem når man skal konfrontere en alkoholiker om sine problemer. Noen nøkkelstikkord er å ikke konfrontere dem når de er berusede, skriv ned det du skal si og forklar vedkommende hvordan dere selv opplever det og konsekvenser som kan komme av at hun fortsetter. Sett det gjerne på spissen når det gjelder siste punkt, slik at dere virkelig får frem poenget. Forklar at dere f.eks opplever det som utrygt. Hun vil nok - som i artikkelen - benekte det dere sier for å drikker mer, men det går ann å bevise det på en måte. Skjult kamera, eventuelt, om det ikke blir litt for "creepy"? Et annet veldig godt poeng i slutten av artikkelen: "Alkoholmisbruk er hele familiens problem." Endret 27. september 2014 av MilKman' 2 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 konsekvent hell ut vinen og spriten? evt bytt til noe guffent? blir dyrt i lengden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå