Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Hei, Jeg var uheldig nok til å kollidere med en moped i en rundkjøring i går. Jeg skulle rett frem, og så meg til venstre, og der var det klart. Så jeg begynner å kjøre, og i det jeg blinker meg ut av rundkjøringen, kommer en moped i veldig stor fart til høyre for meg. Merk at jeg ikke hadde sett mopeden før jeg var i midten av rundkjøringen, og når jeg fikk øye på den merket jeg at mopedisten ikke så seg til venstre før h*n ga full fart. Jeg bråbremset og knuste min høyreblinklys. Mopedisten kom ut med lette skader. Politi kom og de sa at de ikke skulle inndra førerkortet mitt, men jeg burde snakke med forsikring. Den røde er mopedisten. Hvordan skal jeg forklare dette på en best måte til forsikringen? Har lagt til bilder: Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Jeg er ingen jurist eller ekspert på trafikkrett, men mopedisten brøt vel vikeplikten? Forklar det slik du forklarte det her, og legg ved skademelding (som jeg regner med begge parter fylte ut?) og tegningene dine. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 om du var i rundkjøringen før mopeden, var det mopeden sin feil. du har aldri vikeplikt inni en rundkjøring for dem som venter på å komme inn.. Men at du ikke vet dette er jo sikkert grunnen til at du smalt i første omgang. bruk øyne, så hadde du sett den mopeden komme. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Tingen er at jeg er veldig fersk i trafikken (fikk lappen for to måneder siden) så jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre. Politiet fylte inn skademelding, og ga navnet mitt til den andre parten, men jeg fikk ingenting fra mopedisten når det gjelder navn og nummer. Ringte til forsikring, og de sa at politiet må sende inn skademelding først, før de tar opp saken. Men det som skremmer meg er at politi snakket med mopedisten og når jeg forklarte meg sa de ''Vi har hørt en annen historie''. Jeg ble nesten litt redd. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 om du var i rundkjøringen før mopeden, var det mopeden sin feil. du har aldri vikeplikt inni en rundkjøring for dem som venter på å komme inn.. Men at du ikke vet dette er jo sikkert grunnen til at du smalt i første omgang. bruk øyne, så hadde du sett den mopeden komme. Så klart vet jeg dette, kan jo trafikkreglene. Men som sagt: den kom veldig brått på. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 ingenting kommer brått på i en rundkjøring, du ser jo alt som kommer fra høyre. men uansett, om du var først i rundkjøringa, er det den andre personen sin feil. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Skriv skademelding sammen med mopedisten. Det er hans feil. han skal ha ansvarsforsikring på sin, og du slipper å betale noe. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 ingenting kommer brått på i en rundkjøring, du ser jo alt som kommer fra høyre. men uansett, om du var først i rundkjøringa, er det den andre personen sin feil. Jo, at noen bryter vikeplikten inn i rundkjørinngen kommer altid brått på 1 Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Skriv skademelding sammen med mopedisten. Det er hans feil. han skal ha ansvarsforsikring på sin, og du slipper å betale noe. Jeg er veldig usikker på denne skademelding prosessen, da politi tok seg av det (tror jeg). Uansett, har ringt forsikring og jeg får opprettet sak til mandag og tildelt en saksbehandler. Det som jeg syntes var skummelt, var når politi sa ''Vi har hørt en annen historie'', og ''du må kanskje inn til avhør''. Hvem kan lyve om noe sånt? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Politiet skriver en rapport fra sitt oppdrag, du og motpart må normalt fylle ut skademelding allikevel. Denne skademeldingen med deres forklaringer blir så vurdert sammen politirapporten, og ut fra dette blir forsikringsselskapene enige om skyldfordeling. Du kan også fylle ut egen skademelding og sende denne inn, få da også med registreringsnummeret på mopeden i denne, så vil nok selskapet ditt koordinere med selskapet til mopedisten. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Politiet skriver en rapport fra sitt oppdrag, du og motpart må normalt fylle ut skademelding allikevel. Denne skademeldingen med deres forklaringer blir så vurdert sammen politirapporten, og ut fra dette blir forsikringsselskapene enige om skyldfordeling. Du kan også fylle ut egen skademelding og sende denne inn, få da også med registreringsnummeret på mopeden i denne, så vil nok selskapet ditt koordinere med selskapet til mopedisten. Greia er at jeg ikke fikk noenting fra motparten. Jeg var så sjokkert over kollisjonen at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Politi spurte meg om navn og nummeret mitt, og ga dette til motparten. Men jeg var dum nok til å ikke spørre om noe tilbake. Da jeg ringte forsikringen, opprettet jeg en ''forsikringsskade'' sak. Men hva skal jeg forklare til saksbehandleren hvis jeg ikke har verken navn eller registreringsnummer på mopeden? Endret 27. september 2014 av Dizzeebizzle Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Siden politiet var tilstede, så har de personalia på alle involverte, så det trenger du ikke tenke på. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Kontakt politiet og be om reg.nr, det har de nok liggende klart. Ved å skrive dette på skademeldingen forenkler du prosessen for forsikringsselskapet, men det er trolig ikke nødvendig informasjon. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Siden politiet var tilstede, så har de personalia på alle involverte, så det trenger du ikke tenke på. Kontakt politiet og be om reg.nr, det har de nok liggende klart. Ved å skrive dette på skademeldingen forenkler du prosessen for forsikringsselskapet, men det er trolig ikke nødvendig informasjon. Jeg skal snakke med saksbehandleren om hvordan jeg skal gå frem videre. Tusen takk for gode svar, nå ble jeg lettet :-) Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 ingenting kommer brått på i en rundkjøring, du ser jo alt som kommer fra høyre. men uansett, om du var først i rundkjøringa, er det den andre personen sin feil. Jo, at noen bryter vikeplikten inn i rundkjørinngen kommer altid brått på Ikke om du ser at mopeden har gått drag ut i rundkjøringa, da bremser jeg ned med finbilen, og gir gass om jeg bruker pickupen Got to learn the HARD WAY! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. ;-) 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Hvis skaden er på siden på blinklyset ditt burde ihvertfall det styrke saken din. Uansett, slik jeg leser saken er det mopedisten som er den skyldige her. Jeg regner med du lå i høyre felt i rundkjøringen? Uansett, dette er hva jeg ville gjort: - Ringt politiet og prøvd å skaffe regnr og ev navn på motpart. - Sendt inn skademelding - Kjøpt dashcam Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Du har sikkert snakket med saksbehandler allerede, men jeg vil bare nevne at min bil var involvert i en ulykke hvor politiet ble innkoblet for et halvår siden. Det eneste mitt forsikringsselskap da trengte var min forklaring og regnr. på den andre bilen. Dette ble oversendt motpartens selskap sammen med henvisning til politiets rapport. Det var det enkleste jeg noen gang har vært med på, bortsett fra den obligatoriske, evige behandlingstiden. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Du har sikkert snakket med saksbehandler allerede, men jeg vil bare nevne at min bil var involvert i en ulykke hvor politiet ble innkoblet for et halvår siden. Det eneste mitt forsikringsselskap da trengte var min forklaring og regnr. på den andre bilen. Dette ble oversendt motpartens selskap sammen med henvisning til politiets rapport. Det var det enkleste jeg noen gang har vært med på, bortsett fra den obligatoriske, evige behandlingstiden. Det ordner seg nok. Hvis skaden er på siden på blinklyset ditt burde ihvertfall det styrke saken din. Uansett, slik jeg leser saken er det mopedisten som er den skyldige her. Jeg regner med du lå i høyre felt i rundkjøringen? Uansett, dette er hva jeg ville gjort: - Ringt politiet og prøvd å skaffe regnr og ev navn på motpart. - Sendt inn skademelding - Kjøpt dashcam Jeg har ennå å snakke med med min saksbehandler. Ringte opp på fredag og de sa jeg kommer til å få en saksbehandler første virkedag, men har ikke blitt oppringt. Håper å få løst forsikrings-oppgjøret innen neste uke. Noen som vet hvor lang tid det kan ta? Kan jeg bruke en generell skademeldingsskjema jeg fant på nettet? Eller må jeg ha en fra forsikringsselskapet mitt? http://agios.no/wp-content/uploads/2013/01/skademelding-kjoretoy.pdf Ja, jeg lå i høyre feltet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Det er korrekt skjema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå