Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til valg av førstegangsbil

kralmli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En dieselmotor innenfor den prisklassen kan ofte nærme seg store summer i påkost..

Turbo, dyser osv er typiske problemområder på turbodieselmotorer.

Når turboen blir sliten og motorolje lekker inn via den har du en død dieselmotor.

Når dysene begynner å kokse har du bare noen titusener i påkost.

I den aktuelle prisklassen ville jeg valgt en bensinmotor og bakhjulstrekk tenker jeg.

Volvo 940 kan være et godt valg, det samme kan Mercedes E-klasse være (men vær oppmerksom på at særlig 96-02-modellene ruster en del, noen er dog mye bedre enn andre og vil kunne være et svært godt kjøp!)

Jeg vil også anbefale at du vurderer automat, komfortøkningen dette gir er virkelig verdt det, og det oppdager de fleste etterhvert.

Automat medfører dog noe mer vedlikehold (oljeskift på automatkasse anbefales som regel pr. 60000km)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg tenke meg ja, og etter å ha lest litt rundt har jeg kommet fram til at bensinmotor er helt kurant.

Volvo 940 er absolutt en aktuell bil ja :) Andre volvoer som 740, 240 og 850 er vel også greie alternativ, eller? Har for meg at Mercedes kan ha litt dyre deler? Mulig jeg tar feil.

Automat blir nok uaktuelt, da jeg har prøvd det og synes det var rett og slett kjedelig å kjøre over lengre tid i forhold til manuell. Blir litt som å kjøre lekebil, synes jeg.

Takker for godt svar :)

Endret av chrissia7x
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Volvo 850 har jo forhjulstrekk. Hva med en Opel Omega B 2,5TD med manuell? Motor fra BMW i disse. Gode og kjøre og lett å leke seg med på vinteren som dere valper liker. Deler gir dem nærsmest vekk til disse. Rimelig lett å skremme opp i hk men da bør man absolutt ha manuellkasse. Modeller over 2000 (B2) har galvanisert karosseri og buster betydelig mindre enn B1 (1994-1999) B2 leverest også med 2,5TD 24v.

Lenke til kommentar

Det kan jeg tenke meg ja, og etter å ha lest litt rundt har jeg kommet fram til at bensinmotor er helt kurant.

Volvo 940 er absolutt en aktuell bil ja :) Andre volvoer som 740, 240 og 850 er vel også greie alternativ, eller? Har for meg at Mercedes kan ha litt dyre deler? Mulig jeg tar feil.

850 er grevling (forhjulstrekker)

Hva gjelder deler er faktisk ikke Mercedes så ille, enkelte ting er svindyrt, men det meste er relativt fornuftig priset..

Det er også en del forretninger i Norge som selger deler langt rimeligere enn merkeforhandlerne.

Automat blir nok uaktuelt, da jeg har prøvd det og synes det var rett og slett kjedelig å kjøre over lengre tid i forhold til manuell. Blir litt som å kjøre lekebil, synes jeg.

Klart, med dette standpunktet kan du jo glemme Mercedes da de stort sett er levert med riktig girkasse, altså automat.

Dessuten er automatkassene til Mercedes bedre enn de manuelle kassene de lager :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...